Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Greit at barna velger kort utdannelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-10, 14:06   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei, jeg syntes det var morsomt at hun, med hennes utdannelse ikke greide å se den praktiske og enkle løsningen på problemet. Den lå jo der, helt oppe i dagen.

:er en enkel sjel:

Ville hun fått det til før hun tok utdannelsen, tror du?

Tror du utdannelsen ødela henne?

Eller kan det hende at tekniske ferdigheter ikke har noen korrelasjin til utdannelse overhodet?

Gammel 23-03-10, 14:08   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Antagelig.

Gammel 23-03-10, 14:20   #3
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men altså, det med økonomi og ledelse er ikke bare et savn i kunstnermiljøet, altså. Det skorter ganske mye i diverse bedrifter av typen frisørsalong, kafeer, rørleggerformaer, snekker/tømrerbedrifter osv. Et mesterbrev er ingen garanti for at du er en dyktig leder, husker å betale momsen eller følger opp den sykemeldte.

Det skorter egentlig på det blant veldig veldig mange gründerbedrifter tror jeg. Dersom flere hadde hatt kunnskapen som skulle til for å lage en god forretningsplan samt en del kunnskap rundt både økonomistyring og markedsføring osv. så tror jeg langt flere nyetablerere ville klart seg enn det de faktisk gjør i dag.

Når det gjelder mine egne unger så vil jeg nok presse på for at de skal fullføre videregående og skaffe seg studiekompetanse slik at de har mulighet til å studere på høyskole/universitet senere. Selv begynte jeg ikke på høyere studier før jeg var over 30, og det er jeg glad for, jeg var rett og slett ikke klar tidligere og ville sannsynligvis endt opp med noe helt annet enn jeg faktisk gjør nå. Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg erfart at penger faktisk betyr en hel del, og har derfor valgt en utdanning hvor jeg har mulighet til å få en anstendig lønn når jeg er ferdig. Selvsagt er det viktig med et yrke man trives i, men det er absolutt et pluss om man tjener gode penger på det også.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 14:31   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden både Teomannen og jeg har ganske utdanningstung bakgrunn, både i form av egen utdannelse og jobber, så vil det nok ligge ganske langt opp i dagen at vi antar at jentene skal velge høyere utdanning. (Og statistisk sett vil de trolig gjøre det også.) Jeg kommer ikke til å bli veldig begeistret hvis en av dem dropper ut av videregående. Og sant og si blir jeg ikke overlykkelig om de velger å bare avslutte videregående heller.

Jeg er krystallklar overfor Frøkna på at de som er flinke på skolen får velge de morsomste jobbene, og at man trenger å gå på "voksenskole" før man kan begynne å jobbe. Egentlig regner jeg med at jentene mine kommer til å vokse opp i troen på at grunnleggende, obligatorisk skolegang er minst 18 år.

Tenkt scenario:
hun jobber som renholder i noen år, deretter begynner det å klø i fingrene ( eller helst i hjernen ) og enten finner hun da opp et supert renholdsmiddel eller starter sin egen bedrift.
Enver og kunnskapstørst blir jo ikke borte.

Langt de fleste som finner opp geniale reholdsmidler har høyere utdannelse i kjemi, og skal man starte en bedrift (som lønner seg over tid), så er det en stor fordel med kunnskap om økonomi og forretningsdrift.

Og svaret er her. Hun burde jo vært langt bedre rustet til å løse oppgaven enn jeg er.

Yeah right.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:19   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ville hun fått det til før hun tok utdannelsen, tror du?

Eller kan det hende at tekniske ferdigheter ikke har noen korrelasjin til utdannelse overhodet?

Det handler vel i liten grad om tekniske ferdigheter?
Og mer om å se løsninger.
Og ja, jeg tror selvfølgelig at utdannelsen hennes ødela henne

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:37   #6
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og det er ikke så mye snakk om lengden på utdannelsen, som muligheter i videre karriere, egentlig. Jeg ville hatt langt mindre problem med at en av ungene ville bli elektriker. Det kan man holde på med til man blir pensjonert, og man tjener vesentlig bedre, vanligvis.

Dette er jeg veldig enig i, og det er også et av de aller viktigste argumentene. Lengden på utdannelsen betyr ingenting, men det at de faktisk lærer seg noe og har utviklingsmuligheter i løpet av et langt liv er veldig viktig! Det aller viktigste faktisk. Jeg ønsker at mine barn skal har mulighetene åpne, og om det er fagbrev som åpner veien de selv ønsker så er det helt greit for meg.

Kort utdannelse er helt greit, ingen utdannelse har jeg problemer med å svelge.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
griserøkter

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.