Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 20:07   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Lillestrøm.

Oslo!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:08   #2
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oslo!

Næh... Oslo er dit jeg drar for å drikke og spy.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 11:54   #3
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Næh... Oslo er dit jeg drar for å drikke og spy.

Å jasså! Hva med å besøke kusiner da? Heh? Heh?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 12:11   #4
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Har man kusiner som mine, utelukker ikke det ene det andre.
Dog befinner mine seg i Bergen.
Der har jeg for øvrig aldri spydd.
Foreløpig.

Gammel 30-03-10, 12:19   #5
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Det hender jo det og, da! Det siste året har det til og med vært oftere enn drikkinga.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 12:40   #6
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes en liten bygd i Lofoten må være toppers. Men det er nok farga av min egen oppvekst som var... toppers.

Sånn når jeg tenker etter, vil jeg ha det passe stort - dvs et sted med kino, kafe og fritidsaktiviteter i sykkelavstand. Men ikke så stort at jeg mister oversikten. Natur er en faktor for meg.

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg, min familie og andre jeg kjenner har lite søvnproblemer, men jeg har erfart at tilflyttere sliter oftere.

Nå flyttet jeg ikke så gruelig langt da jeg kom til Tromsø, men jeg merket at mørketida var en måned lengre. Nå veide alt det andre fine med Tromsø opp for det da. Og vel så det.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er født og oppvokst i Oslo og er veldig glad i sentrum.

Har bodd i Storgata og savner det ikke et sekund.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Snakker du om sentrum da? Husk nå på at Oslo er stort og mye mer enn bare bykjernen. Det er så stort at du antageligvis ikke har helt oversikt over hva du uttaler deg om her.

!
Ja Oslo er sjempestort! Må bo der i årevis for å få oversikt over hva man kan uttale seg om.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen av bygdene. Det går fint an å skille seg ut i en bygd, fint an å være den man er og det går fint an å gi blaffen i hva andre måtte mene.

Det kommer helt an på de som bor i bygda.

Jeg savner litt å bo en bygd. Man er synlig der. Det er selvsagt på godt og vondt, men enkeltpersoner blir sett på en helt annen måte. Man har virkelig muligheten til å gjøre en forskjell, om man vil.

Gammel 30-03-10, 13:06   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Altså, det er mulig jeg bor i en svært selvopptatt bydel, men det er virkelig ingen som sladrer om naboene her. Vi snakker jo knapt MED naboene.

Sånn opplever jeg det også. Vi bor i et rekkehusområde, hvor jeg kjenner igjen ansiktet på ikke flere enn fire-fem naboer. Jeg ville blitt meget forbauset om naboer snakket om oss til noen andre. Hva i alle dager skulle de sagt? Det måtte vært noe om fargen på gresset vårt eller noe sånt, de vet ingen verdens ting om oss. Vil jeg tro. Hadde vi derimot hatt barn som lekte med hverandre ville det vært annerledes.

I bygda hvor jeg vokste opp visste alle alt. Alltid. Det var til å bli sprø av. Det er det verste med bygda for meg, at man mister anonymiteten. Den er veldig, veldig viktig for meg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 13:09   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

I bygda hvor jeg vokste opp visste alle alt. Alltid. Det var til å bli sprø av. Det er det verste med bygda for meg, at man mister anonymiteten. Den er veldig, veldig viktig for meg.

Men dette tror jeg avhenger hvor man bor i byen og? Og hva man legger opp til selv? Jeg vet definitivt ikke alt om alle i vår bygd, jeg vet ikke hvem alle ER en gang. Men så engasjerer jeg meg ikke så voldsomt heller. Vi har ikke noen nære naboer, så det blir lite hilsing på en dag

Jeg kunne dog ikke bodd i et byggefelt der barna løp ut og inn til hverandre hele tiden. Jeg klarer helt fint å se det sosiale og fine med det, men jeg er bare ikke den personen. Jeg må ha litt rom rundt meg, litt privatliv og litt forutsigbarhet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 13:20   #9
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Men dette tror jeg avhenger hvor man bor i byen og? Og hva man legger opp til selv? Jeg vet definitivt ikke alt om alle i vår bygd, jeg vet ikke hvem alle ER en gang.

Jo, man kan såklart være en som ikke vet alt om andre på bygda. Det som er vanskeligere er å hindre at andre vet alt om deg. Med det mener jeg at mine naboer kjenner mest sannsynlig ikke folk jeg kjenner. Så om de var nysgjerrige folk som gjerne ville sladre - hvor skulle de hente inn informasjon? De kjenner jo ikke mine omgangsvenner. På bygda er det færre folk og større sannsynlighet for at folk er linket sammen. Så om ei nabokjerring ikke klarer å tømme deg for info så klarer hun det kanskje med din kollega. Som da vet alt mulig. Osv.

Moren min sleit med det da de bosatte seg på bygda. Hun brydde seg spøtt om naboen, og fikk sjokk da det viste seg at "alle" rundt henne var oppdatert på hver minste lille ting som gjaldt oss. Damen som drev gardinbutikk kunne villig vekk fortelle til vår nabo at vi hadde kjøpt nye gardiner. Frisøren kunne fortelle mammas kollega at fryseboksen vår var gått i stykker, og tannlegen kunne fortelle min venninnes mor at jeg hadde hull i tennene (true story! ). Slik er vanskeligere å holde på i byen, fordi vi handler i mange flere butikker og har ikke nødvendigvis samme tannlege som naboen. For mange er jo dette bagateller. Men for meg er det Det Gode Liv å få være anonym og i fred.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 13:50   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Moren min sleit med det da de bosatte seg på bygda. Hun brydde seg spøtt om naboen, og fikk sjokk da det viste seg at "alle" rundt henne var oppdatert på hver minste lille ting som gjaldt oss. Damen som drev gardinbutikk kunne villig vekk fortelle til vår nabo at vi hadde kjøpt nye gardiner. Frisøren kunne fortelle mammas kollega at fryseboksen vår var gått i stykker, og tannlegen kunne fortelle min venninnes mor at jeg hadde hull i tennene (true story! ). Slik er vanskeligere å holde på i byen, fordi vi handler i mange flere butikker og har ikke nødvendigvis samme tannlege som naboen. For mange er jo dette bagateller. Men for meg er det Det Gode Liv å få være anonym og i fred.

Jeg ser absolutt at det kan være sånn noen steder. Men jeg er ganske sikker på at det ikke nødvendigvis ER sånn i bygder, og jeg er ganske sikker på at min generasjon og de etter meg bryr seg mindre om sånn en generasjonene før oss. Her er det jo ingen butikk å slarve på heller. Det kan kanskje være et poeng forresten? At nå er det færre samlingspunkter på bygdene der det slarves?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 13:10   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

I bygda hvor jeg vokste opp visste alle alt. Alltid. Det var til å bli sprø av. Det er det verste med bygda for meg, at man mister anonymiteten. Den er veldig, veldig viktig for meg

Hm. Jeg vil påstå at jeg vet mer om naboene mine nå enn jeg gjorde da jeg bodde på bygda. Jeg er nemlig venner med dem på facebook.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.