Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva med sykelønnsordningen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-06, 10:36   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja ... Mulig jeg er litt på jordet her, men hvis man er i en skilsmisseprosess og sliter, hvilke alternativer er det til å sykemelde seg? Man kan jo godt bli sykemeldt pga depresjon (som ikke er uvanlig i en skilsmisseprosess, ved dødsfall eller andre livssituasjoner)?

Jeg blir litt forvirret. Mener du at depresjon (hvor årsaken til depresjonen ikke er jobbrealatert) ikke er grunn til sykemelding?

Jo, dersom man faktisk ER syk. Selvsagt. Men jeg syns det begynner å bli regelen av man blir det fordi det er mye å styre med. For å dele boet. For å ta seg av sin gamle mor. For å slippe pressen. For å presse i en arbeidskonflikt. Man snakker om å "sykmelde seg" som om det var noe man gjorde selv, og ikke noe legen bestemte.

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:43   #2
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jo, dersom man faktisk ER syk. Selvsagt. Men jeg syns det begynner å bli regelen av man blir det fordi det er mye å styre med. For å dele boet. For å ta seg av sin gamle mor. For å slippe pressen. For å presse i en arbeidskonflikt. Man snakker om å "sykmelde seg" som om det var noe man gjorde selv, og ikke noe legen bestemte.

Nå vet jo ikke vi hva som skjuler seg bak allt. En skilsmisse, alvorlig sykdom eller å få brettet seg selv ut i media kan være svært tøfft og ødeleggende for helsen.

Å ta seg av sin gamle mor kan jamme meg være svært tøfft det. Iallefall om det varer i mange år. Selv levde jeg i årevis med telefoner midt på natten fra min gamle farmor som også¨fikk besøk av meg og min mor nesten hver dag. Dette i tillegg til små barn og full jobb.
Vi måtte det pga manglende hjelp fra det offentlige. Tror vi sparte dem for et utall mange tusener. Sykemeldt var vi ikke men en periode burde vi nok vært det da smellen kom etter at hun døde. I årene før var farfar og andre familiemedlemmer syke og å ta seg av dem var en selvfølge.

Denne journalisten skal være svært nedfor og blir passet på at de rundt henne. Synes det er god nok grunn.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:01   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn generelt, og ikke bare når det gjelder sykelønnsordningen, er jeg skeptisk til å byråkratisere ordninger ytterligere bare fordi man ikke tåler tanken på at en eller annen slask kanskje sitter der og utnytter den. Altså, jeg er for egenmelding fordi jeg mener det er latterlig at alle skal gå til legen for forkjølelsene sine (helt sikkert mye dyrere enn dagens ordning), selv om noen bruker sykedager til å sove ut etter rangel. På samme måte synes jeg man må kunne få sosialstønad uten å tigge og be og slikke tærne til saksbehandler, selv om noen slabbedasker sikkert ikke gidder å jobbe. Og jeg mener vi ikke kan ha abortnemnder fra uke 0 bare fordi noen tankeløse jenter eventuelt bruker abort som prevensjonsmetode.

Egentlig er jeg helt for borgerlønn, jeg da. Det ville spart oss for masse byråkratisk elendighet. (Er det nå jeg må melde meg inn i Venstre likevel?)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:13   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel i bunn og grunn enig, Tinetoff. Borgerlønn hadde også løst et annet problem: Hva skal man egentlig gjøre med folk som rett og slett er ubrukelige i ærlig arbeid? Ikke fordi de er syke, men fordi de er bunnløst inkompetente, usympatiske slasker som ingen vil ha rundt seg, dumme som brød eller dørgende late? Det finnes faktisk en del av dem, og de er ganske uhåndterlige. Mange av dem VIL jo jobbe, så det er ikke det det står på. Men ingen vil ha dem i arbeid, om de så fikk godt betalt for det. Mange av disse havner nå blant de uføretrygdede, eller blir sendt rundt i mølla runde etter runde. Kanskje det er en ide å rett og slett akseptere at en del av arbeidsstokken alltid vil være utilgjengelig.

Ikke vet jeg.

Gammel 28-09-06, 11:17   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se det! Polyanna og jeg enige om et grunnleggende politisk prinsipp!

Gammel 28-09-06, 11:21   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Se det! Polyanna og jeg enige om et grunnleggende politisk prinsipp!

Egentlig så tror jeg, hvis jeg hadde fått tatt deg litt i skole på noen næringslivsting og økonomi og ymse, så hadde du havnet i Venstre sammen med meg. Jeg tror nemlig du er en Venstre-dame som er i SV av ren uvitenhet.

Gammel 28-09-06, 11:41   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Egentlig så tror jeg, hvis jeg hadde fått tatt deg litt i skole på noen næringslivsting og økonomi og ymse, så hadde du havnet i Venstre sammen med meg. Jeg tror nemlig du er en Venstre-dame som er i SV av ren uvitenhet.

Tror du, ja. Jeg har bodd sammen med en venstremann i 13 år uten noen effekt, så det skal nok mer til.

Gammel 28-09-06, 11:16   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Egentlig er jeg helt for borgerlønn, jeg da. Det ville spart oss for masse byråkratisk elendighet. (Er det nå jeg må melde meg inn i Venstre likevel?)

Er det det venstre har som politisk agenda?

:him-tydeligvis-litt-politisk-utdatert:

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:18   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Er det det venstre har som politisk agenda?

:him-tydeligvis-litt-politisk-utdatert:

De har hatt det på programmet, vet ikke om de har det nå.

Gammel 28-09-06, 11:38   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

det er riktignok litt på siden her, men i likhet med Tinetoff er jeg veldig for borgerlønn.

Det koster enormt mye i byråkrati å opprettholde de støtteordningene vi har i dag. Tenk på hvor mange som er ansatt i Lånekassen, hvor stor del av tiden til de ansatte på arbeidskontor, trygdekontor og sosialkontor som går med til ren faktasjekking for å dele ut penger.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:51   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

det er riktignok litt på siden her, men i likhet med Tinetoff er jeg veldig for borgerlønn.

Det koster enormt mye i byråkrati å opprettholde de støtteordningene vi har i dag. Tenk på hvor mange som er ansatt i Lånekassen, hvor stor del av tiden til de ansatte på arbeidskontor, trygdekontor og sosialkontor som går med til ren faktasjekking for å dele ut penger.

Ja, men hvordan skal dette fungere i praksis? Det vil jo alltid være noen som har behov for sosialhjelp selv om de har en inntekt - om ikke av annen grunn enn at de drikker opp pengene. Sosialkontoret ga tidligere (vet ikke hvordan det er nå) ut "bundete" penger. Dvs de betalte husleie, barnehage ol direkte. Med en slik borgerlønn ville de vel bare ha drukket opp pengene? Og, ja. Jeg er klar over at det er andre enn alkoholikere som trenger støtte fra sosialkontoret, men vi måtte vel uansett ha et system som støttet alkoholikere, narkomane, folk med alvorlige psykiske sykdommer og andre som ikke kan håndtere penger direkte.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:16   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er klar over at det er andre enn alkoholikere som trenger støtte fra sosialkontoret, men vi måtte vel uansett ha et system som støttet alkoholikere, narkomane, folk med alvorlige psykiske sykdommer og andre som ikke kan håndtere penger direkte.

Ja, som du sier, det må vi uansett. Og hvis man frigjorde ressurser fra saksbehandlingen som gjelder alle de andre klientene, så kunne støtteapparatet konsentrere seg om dem som virkelig ikke er i stand til å klare seg selv.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.