Sv: Er du kristen?
Mitt inntrykk er at man har to typer kristne, satt på spissen. De som tenker og reflekter rundt troen selv, og som ikke leser bibelen bokstavlig. Disse har som regel ingen konflikt med vitenskapen, tvert i mot. Jeg tipper dette gjelder de fleste kristne. Også har man de mer ekstremreligiøse som leser bibelen bokstav for bokstav (iallefall når det gjelder homofili, dog sjaltes mye annet rart ut - men det snakker vi ikke om), og som ikke reflekterer noe særlig selv. Det predikanten sier er sant. Finito. Hvis man spør den typen kristen om hvorfor man i er i mot homofili og kvinnelige prester får man til svar at det står i bibelen. Ingen selvstendig refleksjon.
Dere som synes det er så fjernt å stille spørsmål ved om kristendom og bibel står i konflikt med vitenskapen (Zöe f.eks), kan dere utdype det litt? For meg er det rimelig klart at bibelen selv ikke kan forenes med vitenskapen? Da f.eks med tanke på skapelsesberetningen. Adam og Eva, var de aper? Det at Jesus gikk på vannet og sto opp fra de døde, kan det forklares vitenskapelig? Dette er ærlige spørsmål stilt med vennlig intesjon fra en som har lite kompetanse på kristendom, ikke ment nedlatende.