Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du kristen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du kristen?
Ja 61 22,76%
Nei 164 61,19%
Usikker/sånn halvveis 40 14,93%
Dustepoll 3 1,12%
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-10, 15:45   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du kristen?

Ikke kristen. (Muligens lav nyhetsverdi...)
Jeg mener det er en forskjell på å være en del av en kultur som har vært under kristendommens inflytelse i 50 generasjoner, å ha en sosial tilhørighet til kirken, og å være kristen. Det første gjelder alle norskfødte ateister, det andre mange som ikke nødvendigvis tror på det som står i bibelen men deltar i ritualene og religionsutøvelsen uavhengig av eget livvsyn, mens det tredje for meg er en beskrivelse av noen som tror på den kristne lære, dvs i det minste at Jesus sto opp og skaffet tilgivelse for syndene til de som tror på ham. Man kan gå i kirken og tro på en eller annen form for gud uten å være kristen. Ikke sånn å forstå at jeg mener "kristen" er noe man må "gjøre seg fortjent til" å kalle seg, men at det er greit å unngå begrepsforvirring.

Når det gjelder kreasjonister så er miljøet av aktivt misjonerende lite her i Norge, og de som jeg har sett flest ganger ha stand på Universitetsplassen bruker materiale fra Jehovas Vitner. Men det er mulig noen frikirkemenigheter også bruker det samme materialet. De kommer og går uten at jeg helt har oversikt.

Men under overflaten er min erfaring at det er kreasjonistiske elementer i mye av norsk kristendomsutøvelse. Men det er en glidende overgang fra de mest vitenskapsinkluderende, gjerne høyt utdannede og utadvendte, som Fnatten og han hun lenket til over, via alminnelig "kristne by default" og til de ivrigste frikirkene. Selv om de færreste bruker mye tid og energi for å argumentere for kreasjonisme av "amerikansk" type, går man vel oftest til syvende og sist ut fra at verden er akkurat slik den er fordi Gud skapte den slik (muligens med satan som kompliserende faktor, men han er jo selv skapt, osv...). De som forholder seg til evolusjonsbiologi sier stort sett noe av typen "ja, jeg tror jo på evolusjonsteorien, men jeg tror Gud styrte evolusjonen". Noe som plasserer seg på en slags skala fra ren uutalt kreasjonisme (Gud skapte verden slik den er, han bare ville lage litt andre ting før han lagde mennesket) til panteisme (Gud er kansje alle tings årsak og summen av universet, men blander seg ikke inn i naturlovene når ting først er i gang og er slik sett ikke en alternativ forklaring for naturvitenskapen).

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 06-04-10 kl 15:55.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.