Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg ser at mange i denne tråden ønsker å gjøre alle katter til innekatter (evt. ha dem i bånd), og det får jo man bare mene. Men foreløpig fungerer det på en litt annen måte. At katten går inn til folk, ser skummel ut eller gjør fra seg i hagen/gata er faktisk ikke så mye å gjøre med, sålenge katten er et lovlig dyr og det ikke er båndtvang.
Jeg har ikke noe ønske om å gjøre alle katter til innekatter, de gjør jo nytte for seg også, ved å kverke smågnagere. Men bor man i by eller tettbygd strøk så tar man hensyn. Man skaffer seg ikke en hund som ikke vil trives der, man skaffer seg ikke hest eller høner. Og sånn bør flere katteeiere begynne å tenke om katt også. Jeg tror de aller færreste katteeiere ofrer en tanke på om naboens sandkasse eller plen blir full av kattebæsj. Ikke nødvendigvis av egoisme eller ondskap, men fordi det ikke har falt dem inn å tenke på det.
Opprinnelig lagt inn av jane, her.
Den vandrer ikke, og den markere ikke.
Kanskje den ikke markerer, men den bæsjer like fullt. Og det hjelper desverre ikke at den ikke går så langt når man bor i en tett by.