Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholinntaket ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-07, 21:33   #1
Billeba
Aktiv

Billeba sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Billeba er litt kulBilleba er litt kul
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Jeg er vel av de som ikke drikker noe særlig - uten at jeg regner meg som total-avholds. Har drukket min del i ungdomstiden, og nå drikker jeg kanskje et glass vin hvis jeg er i selskap. Og det er jo ikke akkurat noe som skjer hver uke da Men en gang i året er det nok

Jeg definerer 'misbruk' på denne måten: Hvis man i bestemte situasjoner alltid drikker alkohol, og det nærmest er en regel - ja, da syns jeg det er grunn til å tenke seg om.

- og så kan dere gjette om det er mange som blir provoserte når jeg sier det....

Billeba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 21:34   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Jeg definerer 'misbruk' på denne måten: Hvis man i bestemte situasjoner alltid drikker alkohol, og det nærmest er en regel - ja, da syns jeg det er grunn til å tenke seg om.

Oi, da stiller jeg i faresonen ettersom jeg alltid drikker på fest og i middagsselskaper med venner.

Det ser ellers ut til at brukerne generelt er svært billige i drift!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 21:38   #3
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker for lite og for skjeldent! Lurer på om jeg burde adoptere min kjære nabo sitt nyttårsforsett fra i fjor om å drikke mer?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:14   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Lurer på om jeg burde adoptere min kjære nabo sitt nyttårsforsett fra i fjor om å drikke mer?

Ja, det fungerte fint for meg, i alle fall!

Billeba: Jeg synes det var en veldig rar og striks definisjon av "misbruk". Jeg drikker alltid alkohol til maten når jeg spiser på restaurant, og jeg drikker alltid øl når jeg går ut sammen med venner som drikker øl, og jeg tar alltid en konjakk til kaffen sammen med pappa når jeg er hjemme på juleferie. Jeg opplever absolutt ikke mitt alkoholinntak som misbruk, og det tror jeg ingen rundt meg gjør heller.

Gammel 01-02-07, 07:02   #5
Billeba
Aktiv

Billeba sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Billeba er litt kulBilleba er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Billeba: Jeg synes det var en veldig rar og striks definisjon av "misbruk". Jeg drikker alltid alkohol til maten når jeg spiser på restaurant, og jeg drikker alltid øl når jeg går ut sammen med venner som drikker øl, og jeg tar alltid en konjakk til kaffen sammen med pappa når jeg er hjemme på juleferie. Jeg opplever absolutt ikke mitt alkoholinntak som misbruk, og det tror jeg ingen rundt meg gjør heller.

Jo. Ja. Jeg er enig i at den er striks. Og egentlig ga jeg en dårlig forklaring på hva jeg mente også. Kan prøve igjen.

Jeg syns det er grunn til å tenke seg om og vurdere sitt alkoholinntak, eller alkoholens betydning i livet hvis f.eks.;

- man alltid må drikke hvis det er fotball på TV'n
- man alltid må ta et glass for å roe seg/slappe av på slutten av dagen
- man alltid må drikke alkohol i festlige sammenhenger

Grunnen til at jeg har de holdningene jeg har til alkohol er nok at jeg ser at skillet eller grensen mellom bruk og misbruk er mye mer utydelig enn folk flest vil se. Tror ikke vi trenger å være så redd for å snakke om misbruk jeg. Og hvis vi tør å snakke om det, og se på eget bruksmønster med kritiske øyne så kanskje vi ser faresignalene litt tidligere.

Dette tror jeg. Og det føles riktig for meg. Samtidig syns jeg det er greit at andre drikker i mitt nærvær. Ikke noe problem i det hele tatt. Men merkelig ofte blir det at jeg ikke drikker alkohol et tema. Til tross for at jeg som oftest er 'høy på livet' i sosiale tilstelninger, og av den grunn nok kan bli mistenkt for å ha promille.... Er ikke det rart?

Billeba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:16   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er grunn til å tenke seg om og vurdere sitt alkoholinntak, eller alkoholens betydning i livet hvis f.eks.;

- man alltid må drikke hvis det er fotball på TV'n
- man alltid må ta et glass for å roe seg/slappe av på slutten av dagen
- man alltid må drikke alkohol i festlige sammenhenger

Men når du sier "man alltid drikke", er jeg langt mer enig med deg. Hvis du med "må" mener at man synes det er problematisk å klare seg uten, eller at man gjør det selv når man vet at man ikke bør. Og særlig hvis man gradvis øker enten mengden eller hyppigheten på vanen sin.

Jeg mener likevel at man godt kan ha en vane med å f.eks. ta en øl eller to til tippekampen hver lørdag uten at jeg ville kalle dette for misbruk, og uten at jeg ville beskrive dette som at "man alltid drikke til tippekampen". En vane og en avhengighet er ikke det samme. (Selv om jeg absolutt er enig i at det er lurt å være obs på faresignaler.)

Gammel 31-01-07, 21:37   #7
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg drakk på en FAU-fest jeg hadde for noen uker siden.. før det drakk jeg vel ett halvt glass vin på julaften..

Det hender det blir ett glass vin innimellom, gjerne når ungene er hos pappaen sin og jeg sitter her mutters alene og har laget meg noe godt å spise.

Jeg har vært der du er Trixie.. og så lenge du er bevisst på alkoholvanenen dine midt i ett vondt brudd så er det lov med baileys (som er sinnsykt godt!)

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:40   #8
Davina
Nybegynner

Davina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Davina har et hav av muligheter foran seg
Standard

[quote=Billeba;219193]Jeg er vel av de som ikke drikker noe særlig - uten at jeg regner meg som total-avholds. Har drukket min del i ungdomstiden, og nå drikker jeg kanskje et glass vin hvis jeg er i selskap. Og det er jo ikke akkurat noe som skjer hver uke da Men en gang i året er det nok

Omtrent sånn er det med meg også, bortsett fra at det er en baileys i kaffen i stedet for vin, som er pyton!!! Men når jeg tenker meg om pleier jeg å ende opp med å slå ut over halvparten i alle fall.... Kanskje jeg snart må regnes som total-avholds???

Davina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 08:49   #9
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

- og så kan dere gjette om det er mange som blir provoserte når jeg sier det....

Her er jeg ikke enig... Når man begynner å finne på unnskyldninger for å drikke, eller unnskylder at man drikker og må forklare det for tilstedeværende, da har man ett problem!

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:30   #10
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vel av de som ikke drikker noe særlig - uten at jeg regner meg som total-avholds. Har drukket min del i ungdomstiden, og nå drikker jeg kanskje et glass vin hvis jeg er i selskap. Og det er jo ikke akkurat noe som skjer hver uke da Men en gang i året er det nok

Jeg er vel en av de få som støtter din definisjon av misbruk, men vil legge til at det må være bestemte situasjoner som oppstår med en viss hyppighet.

Det er jo ikke misbruk å drikke hver nyttårsaften, hvis det er eneste gangen i året man drikker. Eller hver gang man er i bryllup (hvor ofte er nå det).

Men det KAN være misbruk hvis man må drikke hver kveld, eller hver gang man er sliten, eller når man er alene, eller når man ser sport på TV (hvis man ser sport på TV flere ganger i uka), osv.

Det trenger ikke være misbruk, men man bør tenke over sin egne vaner og spørre seg om hvordan det ville vært å unnvære alkoholen i de bestemte situasjonene. Hvis man uten problem kan unnvære alkoholen i 4 uker, uansett situasjon, så er nok ikke faren så stor som om man oppriktig føler at man "må ha det, bare må ha det".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.