Sv: Lager du saus selv?
Jeg bruker også sukkerkulør (noe jeg for øvrig savner her i USA, jeg har foreløpig ikke funnet noen erstatter, rart nok).
Vil dere ha oppskrift på en særdeles god saus?! Spesielt til kylling og svinekjøtt og gjerne grillet.
Smelt sukker og smør sammen. Og da snakker jeg om mye sukker, minst en dl og trolig mer (måler aldri) og mye smør. Ha oppi chili i små biter, sikkert en eller to avhengig av hvor mye du skal gjøre. Få en anelse farge uten at det brenner seg. Ha fløte i. Mye av det også. Om mulig så har du i kraft fra stekepannen eller så bruker du kraft av kylling eller kjøtt (avhengig av hvilken type kjøtt du har). Ha i sukkerkulør for farge, men den skal ikke være for mørk. Av dette får du en helt nydelig saus som alle som spiser den for første gangen kommenterer (foreløpig). Den heter for øvrig Ole-sausen i vår omgangskrets for det er en dansk kamerat til oss som er flink på å lage mat som begynte med denne. Det sterke i chilien og sukkeret er en veldig flott kombinasjon. Bør prøves!
|