Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-10, 18:58   #1
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?

Min mellomste var på god veg til å bli mer enn "litt lubben".
Vi har begrenset henne litt, hun har ikke fått spise mer enn 3 skiver til brød måtider og ikke mer enn to porsjoner middag.
Normalt styrte hun seg selv, men noen retter virket det som det var plass til uenelige mengder, hun spiste tl hun fikk vondt.

Selvsagt fikk hun dessert om vi andre fikk, det skulle bare mangle.

Vi tok dette i samarbeid med helsestasjonen.
Hos oss var det en årsak til at hun ville spise så mye, og når vi ble oppmerksom på dette og tok hensyn, forsvant problemet og jenta er idag normalvektig igjen.

Gammel 20-04-10, 19:05   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Min mellomste var på god veg til å bli mer enn "litt lubben".
Vi har begrenset henne litt, hun har ikke fått spise mer enn 3 skiver til brød måtider og ikke mer enn to porsjoner middag.
Normalt styrte hun seg selv, men noen retter virket det som det var plass til uenelige mengder, hun spiste tl hun fikk vondt.

Selvsagt fikk hun dessert om vi andre fikk, det skulle bare mangle.

Vi tok dette i samarbeid med helsestasjonen.
Hos oss var det en årsak til at hun ville spise så mye, og når vi ble oppmerksom på dette og tok hensyn, forsvant problemet og jenta er idag normalvektig igjen.

Men det er jo en måte og si det på, at kanskje du ikke skal spise så mye for da får du vondt, man trenger jo ikke fokusere på at barnet legger på seg og bør slanke seg. (NÅ mener jeg ikke at dere gjorde det, jeg ville bare bruke det som et eksempet)

En venninne av meg begrenset ungene sine fordi hun selv hadde et vektproblem, jeg syns det var litt merkelig all den tid hun hadde normale barn som var fysisk aktiv....

Når det gjelder meg selv som også har et vektproblem så vil jeg nok være obs på det, og legge inn mer frukt og grønt dersom jeg ser at det kan være fare for at barna legger mye på seg....

Gammel 20-04-10, 20:04   #3
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Vi sa aldri til vår jente at hun var tykk eller lignene. Vi fortalte så godt vi kunne at hun ikke måtte spise til hun fikk vondt i magen og at det ikke var godt for kroppen å spise så mye.

Greit å ha tilgang på frukt og grønt, men det er faktisk grenser for hvor mange epler og gulrøtter et barn bør spise pr. dag.
Og nei, som 007 skriver, det er ikke lett å begrense et barn med å si at det ikKe er sundt og bra for dem

Jeg er og overvektig, men det syldes ikke maten hele familien spiser, men det jeg stapper inn utenom måltidene

Problemet for vår jente var at hun hadde veldig mye vondt i magen, og det eneste som lindret litt var fullstappet mage.
Etter hun fikk orde på magen vil hun ikke ha så mye mat, og hun har selv gått ned i vekt uten at vi har måttet begrense henne (utenom med pannekaker)

Gammel 20-04-10, 19:05   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hadde jeg hatt et barn som kunne spise 6-7 brødskiver med pålegg ville jeg selvsagt begrenset det (uten å nevne at det var pga. "figuren" ). I utgangspunktet bestemmer vi hva de skal spise, og barna hvor mye av det, men det fungerer jo ikke for barn som kan spise veldig mye og som har en metningsfølelse som kommer veldig sent i gang.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.