|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Ellers ser jeg at mange "selvfølgelig" vil begrense et barn som spiser 6 skiver i et måltid. Vel, det gjør min eldste, helt uten begrensninger. Han spiser sunt og variert, og liker nesten ikke noe godteri, drikker stort sett bare vann (et par glass skummetmelk i tillegg), spiser store mengder grønnsaker og grovt, hjemmebakt brød. Han er tynn som en strek, muskuløs og sterk. Han er kjempeaktiv og "trener" seg skikkelig svett hver eneste dag, med fotball, bandy og annet i 1-2-3 timer. Og eter som en hest. Det kunne ikke falle meg inn i måneskinn å begrense ham (men jeg har begynt å sette frem grønnsaker også til brødmåltidene, og ha enda mer protein- og fettrikt pålegg på skivene, for å mette mer).
|
|
|
#2 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?
Jeg tok det for gitt at problemstillingen gjaldt et barn som veier mer enn det burde og svarte deretter.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Da skjønner jeg. Jeg misforstod disse, og trodde du mente det generelt:
Og at oslo78 mente at hun hadde forebygget fedme ved mengdekontroll, uten at barnet i utgangspunktet var overvektig.
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Barnet var i utgangspunktet overvektig, men han er det ikke nå lenger. Synes forøvrig at å forebygge fedme må være mye bedre enn å fikse det i ettertid.
|
|
|
|
#5 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva syntes han selv om å bli begrenset på matmengde? Hvordan gjorde dere det?
|
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Vi snakket om hvilken mat kroppent trenger og hvor mye mat kroppen trenger. Han er et barn som ikke blir lett sultent og ikke lett mett. Så vi ble enige om at tre brødskiver vanligvis er nok til brødmåltidene. Middagene har det ikke vært nødvendig å begrense. Siden han ikke er sulten etter tre brødskiver, synes han det er helt greit. Hadde han gitt uttrykk for å være mer sulten da, ville vi selvsagt gitt ham mer å spise, men da i form av grønnsaker. Han er en svært fornuftig gutt som det ikke er vanskelig å snakke med og lage avtaler med - heldigvis.
|
|
|
|
#7 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var vel en overgang fra ti til tre brødskiver? Trappet dere ned en skive per dag? For brå overgang kan gi stort matsug, det er jo slik at magen tilpasser seg den maten den får, også på mengde.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|