Sv: Kvinnekamp på Facebook?
Jeg syns nå generelt det er mye underlig på FB, og på min venneliste har jeg så mangt.
Jeg har noen husmødre som er veldig opptatt av å fremheve sin egen verdi som husmor, og som godt kunne postet en status som den i HI. Det er også en del som er veldig mye på FB, og hvis de er fra PCen en stund, så oppdaterer de på mobil. Så vi får alltid vite hva de gjør, hva de har i glasset, hva de skal ha til middag, om elsklingen har kommet hjem, og barna har vært ute, hva slags vær det er, og hva de mener om TV-programmer.
Og så har jeg en del typiske småbarnsforeldre som legger ut om barna i det vide og brede, og oppdaterer flere ganger om dag om søvn, gulp og store fremskritt, ofte ledsaget med et utydelig bilde som viser at "tenk, lillegull greide å holde i koppen i dag!".
Og så har jeg en del som kopierer alt av "kjede-statuser" som finnes. Det betyr at de støtter de fleste saker, de støtter arbeid for psykisk helse, de støtter spesialpedagogisk uke, de støtter folkekrav om ett eller annet, de forteller at de har verdens beste mor / datter / ektemann / familie / venner - og så videre i det uendelige.
Jeg har også noen som stort sett oppdaterer med tegn. For eksempel "..." eller " " eller et hjerte, et spørsmålstegn, og så videre.
Og så er det de som sjelden eller aldri skriver noe, og som stort sett bare kommenterer andre. Og så har du de som stort sett oppdaterer om dagligdagse ting: "Endelig helg!" eller "God natt til alle!", "Ønsker alle en flott 1. mai!" og så videre
Og i mitt hode er dette egentlig helt greit. Det er flott å se variasjonen. Det er morsomt at ikke alle er like. Det er til og med litt festlig når folk utleverer mer enn du ønsker å vite. Poenget er at statusen på ett eller annet vis får andre til å kommentere, og kontakt oppnås.
Sånn er Facebook.
|