Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg syns også det er svært lite empatisk av offerets mor å gå ut på den måten å skulle forsøke å blande seg borti soningsforholdene til drapsmannen. Men så må jeg vel si at jeg har noen tanker om det mennesket i utgangspunktet. Det å gjøre sin datters død til sitt levebrød... Vel.
Den siste der var ganske stygg, syns jeg. Hun har opplevd at hennes datter ble lemlestet og drept på verst tenkelige måte, og jobber for at dette ikke skal skje igjen. Stiftelsen søker å forebygge og avdekke vold og overgrep mot barn. Jeg har all mulig sympati for henne, og syns det er fantastisk at hun kan bruke sin grusomme opplevelse til å jobbe for at andre ikke skal oppleve det samme.
Klippet fra www.barnerett.com:
Mandag 29. januar i år ble det kjent at Ada Sofie Austegard representert ved advokatfirmaet Elden DA har tatt ut stevning mot staten ved Justisdepartementet på bakgrunn av at hun mener å ha rett til å bli hørt i forbindelse med spørsmålet om permisjon og prøveløslatelse. Søksmålet er tatt ut på prinsipielt grunnlag, og støttes av Stine Sofie Stiftelse.
På lederplass i enkelte aviser, tillegges de fornærmede og etterlatte å ville føre strafferettpleien tilbake i til private rettsoppgjør preget av personlig hat og ønske om hevn. Disse avisredaksjoner synes å ha misforstått det stevningen gjelder.
Verken Austegard eller Stine Sofies Stiftelse ønsker på noe vis å angripe de domfeltes adgang til permisjon. Imidlertid har de pårørende og ofrene for kriminalitet behov for at deres interesser blir ivaretatt, rettferdighet og en forsvarlig saksbehandling. Det er selvsagt også stiftelsens syn at de som er dømt for straffbare handlinger skal rehabiliteres og at de skal gjøres i best mulig stand til å tilbakeføres til samfunnet. Noe annet hadde vært stikk i strid med ofrene og de etterlattes interesse!
Søksmålet handler ene og alene om retten til å uttale seg, herunder retten til å bli tatt på alvor. Sakens anliggende er den forvaltningsrettslige prosess ved vedtak om permisjon og prøveløslatelse. Det er således staten som saksøkes, ikke den domfelte.