Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre vil fjerne pappakvoten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 19:24   #1
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Høyre fjerner pappakvoten

Jeg synes det er et genialt forslag. Jeg er veldig for at familien skal få bestemme hva som fungerer for dem, og ikke Staten. Det som fungerer optimalt for oss i en runde, vil ikke nødvendigvis fungere i runde to og det mener jeg er opp til oss å bestemme. Fedre har like stor rett til permisjon og jeg synes det er rett og rimelig at det er familien som bestemmer dette.

Gammel 09-05-10, 19:27   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg synes det er et genialt forslag. Jeg er veldig for at familien skal få bestemme hva som fungerer for dem, og ikke Staten. Det som fungerer optimalt for oss i en runde, vil ikke nødvendigvis fungere i runde to og det mener jeg er opp til oss å bestemme. Fedre har like stor rett til permisjon og jeg synes det er rett og rimelig at det er familien som bestemmer dette.

Dette mente jeg også for en stund siden, men problemet er jo at menn ofte blir uglesett på jobben pga. permisjon, det er ikke stuerent at menn tar permisjon, og i hvert fall ikke mer enn 6 uker. Dersom dette blir "tvunget" gjennom, blir det lettere for menn å faktisk ta permisjon uten at det blir pes på jobben.

Gammel 09-05-10, 19:31   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette mente jeg også for en stund siden, men problemet er jo at menn ofte blir uglesett på jobben pga. permisjon, det er ikke stuerent at menn tar permisjon, og i hvert fall ikke mer enn 6 uker. Dersom dette blir "tvunget" gjennom, blir det lettere for menn å faktisk ta permisjon uten at det blir pes på jobben.

Jeg har hørt arbeidsgivere snakke om at det er lite mandig å være hjemme i permisjon, og "i min tid drev vi ikke med sånt tøys!" og innbiller meg at det er ganske vanskelig for en mann å si at han ønsker å være hjemme mer enn de lovfestede ukene når det er den type holdninger som råder.

Gammel 09-05-10, 19:32   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten

Jeg har nok av venninner som med stor sorg har gått tilbake i jobb og gitt pappaen hans lovmessige uker. Og venninner hvor pappaen har hatt lyst til å ta ut mer permisjon enn det lovpålagte og ikke fått lov...

I utgangspunktet er jeg for valgfrihet i forhold til pappapermen, men det kommer for tidlig. Jeg tror at dersom pappapermen fjernes vil det bli slik at flere kvinner tar ut hele permisjonene og færre pappaer. Dessverre. Den løsningen vil også etter min mening gjøre det enda mindre attraktivt å ansette kvinner.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:38   #5
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg har nok av venninner som med stor sorg har gått tilbake i jobb og gitt pappaen hans lovmessige uker. Og venninner hvor pappaen har hatt lyst til å ta ut mer permisjon enn det lovpålagte og ikke fått lov...

I utgangspunktet er jeg for valgfrihet i forhold til pappapermen, men det kommer for tidlig. Jeg tror at dersom pappapermen fjernes vil det bli slik at flere kvinner tar ut hele permisjonene og færre pappaer. Dessverre. Den løsningen vil også etter min mening gjøre det enda mindre attraktivt å ansette kvinner.

Hvorfor vil færre fedre ønske å ta ut permisjon enn det er i dag? Da sier man jo egentlig at det er nok pappapermisjon i dag. Jeg tenker motsatt at det kan bli lettere for pappaen å ta ut mer enn det er i dag. Fordi det blir opp til familien hva som passer best.

Gammel 09-05-10, 19:35   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og det er et problem slik jeg ser det, men jeg er ikke sikker på om tvungen fordeling er løsningen. Det er litt egoisme som ligger bak den uttalelsen, for når jeg skal tilbake i jobb er lillebror 8 måneder, og mannen må bruke mye av sin fri på å kjøre frem og tilbake til nabobyen for at jeg skal amme. Forskjellige familier med forskjellig behov, derfor er jeg delt i forhold til dette.

Gammel 09-05-10, 19:36   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Jeg har både kvinner og menn på min arbeidsplass som har tatt ut permisjon i ulike variasjoner og jeg synes faktisk ikke det er noe større problem at menn tar ut permisjon enn kvinner. Det enkleste er de som tar ut lengre permisjoner i slengen og ikke disse to til fire ukene her og der. Lite mandig å ta ut permisjon, se den har jeg ikke hørt før. Jeg tenker at da svarer man. Enten man er kvinne eller mann. For det er klart det sitter en generasjon over oss og mauler i sjegget.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan få endret holdninger til dette om man faktisk ikke gjennomfører. Det blir litt sånn som at homofile kan ikke adoptere barn for det kan hende at de blir mobbet på skolen. Det er vår jobb å sette premissene. Og at det sitter noen gubber rundt omkring og sukker, se det klarer jeg rett og slett ikke bry meg om. Det viktigste for meg er at familien faktisk får legge opp permisjonen etter hva som passer de.

Gammel 09-05-10, 19:41   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Samme argumentasjon som når det diskuteres om det er mor eller far som bør redusere sin arbeidstid. Av en eller grunn er det alltid kvinenne det passer best for å jobbe redusert. Veldig pussig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:38   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Hjertens enig med deg.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.