Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 21:12   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Om det med barn som opplever overgrep: 8 % av alle barn opplever vold i hjemmet.

Det betyr at det er en eller fler i hver eneste klasse. Disse barna er ofte uromakere. Dermed er det en relevant ting å nevne.

Men.

Dette med foreldre.

Joa - om en forelder klarer å ta ansvar så kan en unge også med veldig dårlige odds klare seg på skolen. Det er bare det at man ikke er garantert å ha noen slik forelder. Man må gjerne mene at man ikke burde ha barn om man ikke følger opp skolen. Men inntil man da er klar til å underbygge den holdningen med å tvangssterilisere alle foreldre som ikke er egnet så hjelper det lite å mene dette.

Det fødes unger hver eneste dag som har foreldre som er ubrukelige.

Og hvem skal da ta ansvar for disse? Er det greit at samfunnet sier at det var uflaks å få en så teit familie - og la disse barna seile sin egen vei?
Eller skal vi si at vi som samfunn har et ansvar for å ta vare på disse ungene? De ba ikke om å bli født. De valgte ikke å ha foreldre som ikke skjønner en dritt eller som ikke greier/vil/gidder/evner å følge opp skolen. Men de er her. Skal vi ta ansvar eller skal vi gi beng og dømme dem til en tragisk skjebne mens vi anbefaler dem å sørge for bedre foreldre neste gang og stemmer for skattelette?

Jeg mener at om foreldrene til Petter ikke gidder å ta vare på ham, så er det min fordømte jobb å bidra med noe.

Jeg mener at dette bidraget bør komme gjennom å sørge for at Petter får en skole som sørger for at han i det minste får leksehjelpen han trenger og de lærerkreftene han har behov for.

Også mener jeg forsåvidt at det burde lønnes dobbelt av i dag å være lærer. Og stilles knalltøffe krav. Bare de aller beste bør ha en så viktig jobb.

Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 21:16   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig veldig gode poeng, Smilefjes.

Så da har vi tre og halv unge pr. klasse som blir utsatt for overgrep og tre som er vitne til vold i heimen og ofte får adhd-liknende symptomer med oppunder-taket på gutta og inn-i-seg-selv for jentene. Og null konsentrasjon.

Og vi må ikke tenke at de som har elendige foreldre som ikke kan/vil/greier/skjønner skal få synke i fred, mens vi andre flyter forbi og vinker.

Gammel 13-05-10, 21:17   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og for å hoppe fullstendig ut av diskusjonen her, så mener jeg at det biologiske prinsippet er et av de teiteste prinsippene som finnes.

Og så gleder jeg meg veldig over å se at mange av de som hadde relativt lugubre foreldre når jeg gikk på skolen, har blitt (i alle fall tilsynelatende) normale mennesker med normale jobber og normale familier (lenge leve klassetreff og FB). Jeg gråt nesten av glede da jeg møtte ei som hadde DEN ræva familien, og som knapt viste seg på skolen. Men som nå var blitt ei voksen dame med mann, barn og jobb. Ikke narkoman eller noe av det hun så ut til å bli en stund.

Å få barn er ingen menneskerett (ja, jeg vet det provoserer en gruppe jeg selv har vært i), og det å beholde dem etter en har fått dem, burde heller ikke være det.

Gammel 13-05-10, 21:23   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg regner ikke med at mine argumenter i denne tråden blir tatt til inntekt for at de som sliter på grunn av hjemmeproblemer skal seile sin egen sjø i skolesammenheng. Jeg er for at alle skal få hjelp, uavhengig av årsaken til at de sliter. Jeg er for bedre ledelse av skoler, mer ressurser, bedre lærere og mer oppfølging av elevene. Eldstemann forteller forresten at to elever i hennes klasse, som har foreldre som ikke klarer å følge opp slik de burde (alenemødre som må ha to jobber for å få det til å gå rundt) får privatundervisning etter skolen av læreren. Gratis. Datteren vår får ikke det tilbudet, fordi skolen vet at vi følger opp hjemme. Om motivasjonen til læreren er rent hjelpeaspekt over for de som sliter, eller motivert ut fra håp om bonus og press fra rektor, spiller i grunnen liten rolle for de to jentene som sliter. Poenget for dem er at de får hjelpen de trenger.

Gammel 13-05-10, 21:37   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes egentlig vi diskuterer to ting nå (minst). At uromakerne ofte er et resultat av dårlige hjemmeforhold, er jeg også rimelig sikker på. Jeg er derimot ikke med på å gi uromakere og deres foreldre skylden for alt som er galt i norsk skole. Og det er det virkelig mye som er galt.

Først: Hva gjør man med uromakere? Dagens geniale løsning med å la dem gå i vanlig klasse og kanskje sørge for at åtte-ti stykker til får konsentrasjonsproblemer og dårlige skoleresultater, synes jeg man snarest bør gå bort fra. Hvis atferdselever skal være i vanlig skole, må det settes inn mye flere ressurser, hvis ikke, må man benytte seg av spesialskoler.
Jeg lurer forresten på en ting: Hvor var alle uromakerne da jeg gikk på skole på 80-90-tallet. Klart det var noen som bråkte i klassen da også, men jeg vil påstå at de verste tilfellene den gang ville blitt sett på som en ganske vanlig elev i dag. Spesialskoler var heller ikke veldig utbredt den gangen, så vidt jeg husker.
Hva er det som har skjedd i samfunnet når så mange barn begynner på skolen uten å ha med seg de mest grunnleggende ferdigheter i oppførsel og folkeskikk? Jeg neker å tro at alle disse blir utsatt for vold i hjemmet, for det er mange av dem. Veldig mange. Med fare for å bli helt K.M Bondevik her: Kan det henge sammen med at foreldre er mye mindre til stede i barnas nå enn de var for 20 år siden? Jeg tror noe av skylden må plasseres på foreldre i tidsklemma, selv om det selvfølgelig er veldig lite PK å si det.

Og til alt det andre som er galt i skolen.(Barna og foreldrene har uansett bare en liten del av skylden, slik jeg ser det.) Jeg er enig med SF at bare de beste burde fått hatt en så viktig jobb som det er å være lærer. Med så lave krav for å komme inn på lærerutdanningene, og så dårlig oppfølging som nye lærere får, er det søren meg ikke rart det går galt mange ganger. Jeg tror nok lønnen må opp. Da blir det straks flere søkere og karakterkravene blir høyere. Det burde også blitt lettere å sparke sløve lærere, men det er pokker så vanskelig å bevise hvem som er sløv og ikke.
Bedre ledere og en laaang pause på reformfronten må også til.
Ja, og så penger da. Mye mer penger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 21:38   #6
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Også mener jeg forsåvidt at det burde lønnes dobbelt av i dag å være lærer. Og stilles knalltøffe krav. Bare de aller beste bør ha en så viktig jobb.

I Finland er det visstnok bare to av tre som kommer gjennom nåløyet. :nylig lest ett eller annet sted:
Det er svært høye krav til kommende lærere. Som øker statusen. Som øker søkingen. Som øker kvaliteten. Tror jeg. Så lenge det mellommenneskelige er på plass. For du KAN ikke være lærer uten det. Greit nok at vi skal ha et system som ivaretar det sosiale, men noen må faktisk fange opp de som sliter og sørge for at de kommer i kontakt med de rette instansene.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:33   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om det med barn som opplever overgrep: 8 % av alle barn opplever vold i hjemmet.

Hvis grunnen til at finsk skole gjør det bedre enn norsk skole er at de har færre barn som opplever vold i hjemmet bør vi se til Finnland av flere grunner, for å si det slik.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes

Det betyr at det er en eller fler i hver eneste klasse. Disse barna er ofte uromakere. Dermed er det en relevant ting å nevne.

Jeg er helt enig i at det er relevant ting i forhold til skole, undervisningsopplegg, sosiallærere etc Men jeg tror ikke det er relevant for hvordan norsk skole skårer internasjonalt. Tenk for eksempel på at i England er det vel enda lov å fike til ungene sine? (Jeg ble plutselig usikker på det, det kom opp forslag om at det skulle bli forbudt da Blair var statsminister, og jeg tror det ble nedstemt.)

Sist redigert av him : 14-05-10 kl 09:18. Årsak: komma bak grunner
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.