Sv: Kokvasker du håndklærne?
Nei, det ser jeg ikke hensikten med. I et vanlig hjem er det vel ikke behov for å sterilisere slike ting, og 60 grader burde holde i massevis. Spesielt med tanke på at det i helseinstitusjoner, hvor man holder og rengjør arbeidsklærne selv, er retningslinjer på at klærne skal kunne tåle 60 graders vask og ikke mer. Og da omgås man gjerne langt andre (og langt mindre uskyldige) bakterier enn de man er vant med på hjemmebane. (Selv om jeg personlig synes at dette kravet burde ha vært økt til 90 grader.)
Har man hatt en runde med omgangssyken, eller det ligger andre årsaker bak, stiller saken seg annerledes.
Her vaskes kun vaskefillene, og tøybleiene i ny og ne, på 90 grader. Vaskefillene fordi jeg vasker gulvfiller, kjøkkenfiller og dofiller i samme vasken og ikke ønsker E-coliene smurt ut over kjøkkenbenken neste gang jeg bruker kjøkkenfilla.
Får jeg spørre hvorfor dere som har svart at dere vasker håndklær og undertøy, m.m. på 90 grader synes det er så viktig å fjerne alt av tarmbakterier? Hos oss vasker vi "intime" plagg som undertøy, håndklær og vaskekluter sammen, og siden vi ikke har for vane å putte noe av dette i munnen har jeg aldri sett hensikten med å skulle fri dem helt fra alle slags bakterier Trusa skal jo på igjen der den satt før den ble gjort ren, og selv om den gjerne tar en runde i tørketrommelen og skapet først, har ikke noen i familien blitt syke av at den ikke er vasket på 90 grader. Som sagt, med mindre man har særlige grunner for det (som nedsatt immunforsvar, ect) skal man høre til å tåle litt - selv om man skulle være uheldig å sutte på en vaskeklut eller lignende.
Sist redigert av Odelia : 14-05-10 kl 01:29.
|