Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går alt til helvete?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-10, 18:54   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Du har ikke mye tro på effisiente markeder, skjønner jeg? Joda, altså, man kan alltids håpe å vinne på spekulasjon. Men egentlig tror jeg det er utopi å klare å forvalte 2500 milliarder kroner på en god måte ved å profitere på andres skakkjørte økonomi. Og hvis alt går til helvete, hvor skal vi putte pengene i mellomtiden? Da amerikanske børser krakket gikk avkastningen vår også ned. Og å forutse hvilke andre selskaper og stater som får trøbbel når en så stor økonomi krakker er vanskelig, så sammenvevde vi nå har blitt.

Men jeg tror ikke verden går til helvete jeg da. Happy schnappy!

Effisiente markeder forutsetter rasjonelle beslutningstakere. Og mennesket er langt fra å være et rasjonelt vesen. Leste nylig en artikkel (husker desverre ikke hvor) som viste hvordan meklere på Wall Street stadig tar høyere og høyere risiko når alt går bra. Dette, samt andre faktorer, tror jeg på sikt vil gjøre at økonomien vil kræsje med mer eller mindre jevne mellomrom, slik den har gjort hittil.

Artikkelen tok i utgangspunktet for seg forskjellen mellom mannlige og kvinnelige meklere, og viste at menn raskere ser seg blinde på egen suksess og dermed begynner å opptre mindre rasjonelt raskere enn kvinner. Litt stikk i strid med den utbredte oppfatningen at kvinner er mer emosjonelle enn menn ... :-)

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.