Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Invitasjon til fest

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er FB fullgodt som invitasjonsalternativ?
Klart det er! Vi lever i 2010 29 24,58%
Nei, ikke hvis de vil ha meg som gjest 51 43,22%
Jeg dukker opp uavhengig av invitasjonsformen 33 27,97%
Dustepåll/jeg blir aldri invitert noen steder likevel 5 4,24%
Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-10, 23:16   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitasjon til fest

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

men jeg foretrekker likevel å få en sms eller invitasjon i posten dersom det er et mer formelt selskap, det føles meg personlig på en måte.

Synes du SMS er mer personlig, og mer passende til et formelt selskap, enn en FB-invitasjon? Hvorfor i all verden? Unnskyld, det var ikke meningen å høres kritisk ut, det var bare så pussig. En SMS (særlig en som åpenbart er sendt til mange) ser jeg (vanligvis) på som det aller mest uformelle og "slengt av gårde" av alle måter å invitere noen på. Kanskje mye fordi de er så korte og fordi det bare er tekst i dem; en mail eller FB-invitasjon kan jo ha bilder og forskjellig annet i seg.

Gammel 24-05-10, 23:47   #2
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Til uformelle fester og bursdager synes jeg det er utmerket! Lettvint måte å nå gjester for den som inviterer, lett å gi tilbakemelding for de inviterte.

Men jeg hadde blitt overrasket om jeg fikk bryllupsinvitasjon på FB ja. Mest fordi alle bryllupsinvitasjonene jeg har mottatt så langt har vært av typen tykt dyrt papir, trykt på trykkeri med brudeparets monogrammer dandert rundt om kring .
Jeg hadde dog ikke takket nei til ett bryllup eller lignende selv om invitasjonen kom på FB :moderne:

Gammel 24-05-10, 23:55   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt greit så lenge det er snakk om uformelle fester.
Hadde det vært til bryllup, hadde jeg synes det var litt rart.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 10:16   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Synes du SMS er mer personlig, og mer passende til et formelt selskap, enn en FB-invitasjon? Hvorfor i all verden? Unnskyld, det var ikke meningen å høres kritisk ut, det var bare så pussig. En SMS (særlig en som åpenbart er sendt til mange) ser jeg (vanligvis) på som det aller mest uformelle og "slengt av gårde" av alle måter å invitere noen på. Kanskje mye fordi de er så korte og fordi det bare er tekst i dem; en mail eller FB-invitasjon kan jo ha bilder og forskjellig annet i seg.

Det jeg mente var vel egentlig:

Sitat:

men jeg foretrekker likevel å få en invitasjon i posten dersom det er et mer formelt selskap eller en sms om det er mer uformelt, det føles mer personlig på en måte.

Det går fort i svingene når man bare skriver innlegg under amming. Jeg veit ikke om presiseringen gjorde det mindre pussig?

Ja, sms er en uformell invitasjonsform. Jeg mente altså ikke å hevde noe annet! Grunnen til at jeg foretrekker sms framfor FB-invitasjoner har nok med tilgjengelighet å gjøre - jeg har tidligere opplevd å bli invitert til tilstelninger sånn i forbifarten, med beskjed om at detaljene fantes på Facebook. Når jeg da ikke hadde FB-profil og ikke ønsket å ha det, så fikk jeg altså aldri disse detaljene.

I dag har jeg FB-profil, men oppfatter fortsatt sms som langt mer personlig enn en FB-invitasjon. For tiden er jeg mye hjemme og sjekker FB oftere enn telefonen, men vanligvis er sms min arena. Jeg har med telefonen overalt, sms-er ser jeg stort sett så fort de kommer, eller i alle fall i løpet av dagen. Telefonnummeret mitt står ikke i katalogen, så de som har det har det stort sett fordi jeg ønsker at de skal ha det. Selv om en sms er "massepublisert" oppfatter jeg den som mer personlig fordi den er sendt til mitt telefonnummer og når meg der jeg er.

En FB-invitasjon blir litt som om jeg skulle hatt hytte på et hyttefelt, naboen ønsket å invitere til grillfest og så leverte ut invitasjoner til hver hytte i stedet for å sende dem i posten. Sikkert fint for ham og de naboene som bruker hytta hver uke - ikke så fint for dem som bare bruker hytta fire ganger i året. Hvis man vil be noen, så prøver man vel å nå dem der de er?

Ingen skade skjedd om man får en egen påminnelse fordi man ikke har svart på den første invitasjonen - de gangene det har skjedd meg har beskjeden imidlertid kommet så sent at jeg har tenkt at vedkommende ikke syntes det var så nøye om jeg kom eller ikke.

Gammel 25-05-10, 11:17   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det går fort i svingene når man bare skriver innlegg under amming. Jeg veit ikke om presiseringen gjorde det mindre pussig?

Jepp, da skjønner jeg det bedre.

Jeg skjønner ellers selvsagt godt at det er dumt å invitere folk på Facebook når de ikke er på Facebook. Man må invitere folk "der de er", som du sier. Men gitt at man passer på å få med dem som ikke er på Facebook, eller som av andre grunner ikke får med seg FB-invitasjoner, så synes jeg ikke det er noe galt i formen, som jeg fikk følelsen av at flere her synes. Jeg synes altså ikke det er noe "upassende" i å legge invitasjoner på FB i stedet for å sende dem til den enkelte - jeg synes det er veldig greit med ting som ligger på web, fordi man så lett kan slå det opp igjen dersom man lurer på noe og fordi man kan nå det fra hvor som helst i verden (og fordi det er så veldig greit å legge til mer informasjon på den måten). En annen måte ville jo være å legge informasjonen på en webside og sende link til denne på mail til folk, det er jo teknisk sett omtrent det samme, men det er mye enklere å gjøre det via FB.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.