Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Morsdag og besøk av mor, men kake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-07, 22:37   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Min store favoritt, uten fett og med lite mel

Sveitsisk gulrotkake

4 egg
150gr sukker
1 økol. sitron
1,5 ts bakepulver
ca 180 gr finmalt mandel
ca 140 gr revet gulrot( slomper litt her jeg )
40 gr. hvetemel ( du kan godt bruke spelt)

Dette er til en 24cm randform

Pisk en stiv eggedosis. Riv skalle av sitronen, og klem halvparten av saften i eggedosisen.
Bland hvetemel og bakepulver.
Så blander du vekselsvis gulrot+mandel med hvetemelet i eggedosisen til en jenv røre.
Hell i smurt form og stek på 180 grader i 45 min. Prøv deg frem med en kakepinne.
Avkjøl.

Jeg bruker en ostekrem på toppen, men det kan en droppe. evt bare sikte over melis.
Ostekrem lager jeg var philadeliphia light, melis, vaniljesukker og resten av sitronsaften. Smører et tykt lag på

Kaka holder seg leenge fersk og god i kjøleskapet, men ikke hos oss

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 23:45   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en litt annerledes type ostekake, som ligner på en mellomting mellom ostekake og semulepudding. Jeg synes den er god, den er ikke veldig søt eller fet, og det er ikke noe vanlig mel i den (det er semulegryn, som er laget av hvete, men bare 3 ss i en stor kake). Kan godt serveres med f.eks. bærsaus til.

Ostekake

4 egg
300 g sukker
175 g smeltet margarin eller smør
4 beger (1200 g) Kesam
2 ts vaniljesukker
3 ss semulegryn
4 ss maizena
1 sprut sitronsaft
1 ts bakepulver

Alt blandes sammen. Helles i stor rund eller firkantet kakeform, gjerne med aluminiumsfolie i. Stek ved 180-200 grader i ca. 50-60 minutter.

Sist redigert av Skilpadda : 07-02-07 kl 10:08.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 23:52   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan ikke bare bytte ut hvetemel med speltmel uansett hva man lager? :grønn:

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:00   #4
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Man kan ikke bare bytte ut hvetemel med speltmel uansett hva man lager? :grønn:

Jo... men med litt kortere steketid.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.