|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
maler
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Noe sier meg at endel barnehageansatte tenker sitt om oss. Vi har nemlig benyttet oss av åpningstiden både jul og påske og melder sjelden inn behov for mer ferie enn vi er pålagt. Og delvis også om vi selv er hjemme. Hvorfor? Fordi vi har barn som gjerne vil en tur i barnehage/SFO hvis de får velge. Mange ukers sammenhengende hjemmeferie og de klatrer på veggene.
![]() |
#222 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Jeg regner med at de bruker skjønn dersom man gir beskjed og det er krise, og man kan be om å få levere barna før åpningstid dersom det er noe spesiellt, og nødkontaktene ikke kan stille opp. Men jeg fikk litt hakeslepp da jeg leste det da vi fikk papirene for underskriving. Regner nesten med at det er noe som har vært et problem tidligere og at det er derfor de har så strenge retningslinjer. Det er en studentbarnehage, forresten.
![]() |
#223 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Det høres jo mer ut som en trussel enn en reell bekymring for barnet ve og vel; henter dere ikke barna deres i tide melder vi dere til barnevernet!! Hah! Tenker den satt!
![]() |
#224 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?
Flexi, ja. Slik at man har muligheten til å ha dem der lenger av og til, og tilpasse det etter sine egne arbeidstider. Det jeg synes er trist er de som ALLTID utnytter barnehagens åpningstider maksimalt, kanskje pusher dem litt også, og aldri har tid til å ta livet litt med ro. Komme i 8-9-tiden av og til, ta seg god tid ved levering, eller hente litt før en dag og finne på noe kjekt sammen. La ungene få ferie av og til.
![]() |
#225 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Det med barnevernet mener jeg at jeg har lest om i reglene til SFO en gang. Da tror jeg det var om de ikke fikk fatt i foreldrene eller noen andre av dem vi har oppført, så tar de kontakt med barnevernet. Jeg har tolket det dit hen at om vi omsorgspersoner er helt umulig å få fatt i og klokken går, så må jo de levere barnet et sted. Men bekymret meg lite da jeg ikke ser helt problemet for vår del med henting etter stengetid |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sånn er det her også tror jeg. Hvis de ikke får kontakt med noen innen en halvtime etter stengetid ringer de barnevernsvakten, eller hva det heter. Men jeg tror ikke det er ment som en "melde til barnevernet"-greie, mer som at de kan jo ikke sitte der med ungen til evig tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Viken
Jeg jobbet redusert etter siste permisjon, helt ned i 60 % faktisk. Korte dager og fri en dag i uka. Vi hadde god tid på morgenen, jeg hentet tidlig, og de fikk velge selv om de ville være hjemme med meg den ene dagen, eller om de ville i barnehagen. Veldig ofte ville de en tur i barnehagen. Det var helt perfekt for oss og vår familie. Jeg skulle gå opp til 80 %, altså ta bort fridagen, så vi fremdeles skulle ha roligere dager, fordi vi skulle bygge oss hus.
![]() |
#229 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Henter du barna i tide?...og jeg har ikke lyst til å jobbe redusert. På nett synes jeg ofte det er en slags underforstått forventning om at alle skal ønske å jobbe redusert. Eller at en leverer kl 09 og andre henter kl 15 fordi man har fleksitid. Skulle vi gjort det slik hadde vi aldri fått spist middag sammen, for fleksitiden skal jo også jobbet inn igjen.
![]() |
#230 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Gerbera: Det skjønner jeg selvsagt. Som jeg sa i forrige og flere andre innlegg så er jeg klar over at ikke har mulighet. Men du gjorde det da du hadde mulighet, og dere innretter dere helt sikkert på en måte som gjør at ungene har det helt topp nå også.
![]() |
#231 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Jeg merker at jo mer foreldre er stresst og har liten tid, jo mer er barna det også. Å bruke flere timer på å stresse ned unger som banker på døra før de åpner er ikke bare bare. Når helgen kommer er det besteforeldre som overtar. Hvorfor vil man ikke bruke mer tid på ungene sine egentlig? Er jobben så utrolig mye viktigere, eller er det at man føler seg bedre når man selv yter 50-60 timers uker overfor arbeidsgiver? Jeg spør og lurer av ren nysgjerrighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?ALLTID! |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
maler
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Så alle burde ønske og tilstrebe å jobbe redusert for å hente barna tidligere i barnehagen? Det kunne sikkert redusert stresset for noen. Mens for andre vil det å jobbe redusert bety det samme som å gjøre samme jobb for mindre betaling, arbeidsmengden ligger der uansett og man går mer stresset fra jobb en halvtime for tidlig. Hvilket ikke akkurat reduserer stresset i familien. Dessuten tror jeg ikke det er det beste for alle barn å komme kl 9 og gå kl 15. Noen barn har behov for å få med seg rutinene som rammer inn barnehagedagen, og det mister de i mange barnehager dersom de kommer diltende kl 9, da er livet i barnehagen i full gang. Mine barn blir småstresset hvis de blir levert senest i 8-tiden, dette på grunn av barnehagens rutiner.
![]() |
#234 |
|
Det er selvfølgelig fordi jobben er himla mye kulere enn ungene mine. D'oh. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Den av guttene mine som fortsatt går i barnehagen, er der fra 08:30 til 16:45. Ev. 16:59. Det er så lenge jeg jobber. Og nei, jeg går ikke ned i stilling for å få en roligere hverdag. Den blir ikke så veldig mye roligere om den ikke går rundt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
maler
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Hos oss er det frokost kl 08. Så er det aktiviteter slag-i-slag gjennom dagen, de går ut på formiddagen, inn til lunsj, de små sover, ut på ettermiddagen, og så kommer fruktmåltidet sånn 1430-1500-ish. Og etter det er det liksom litt friere og bærer preg av frilek/hentetid. Hva de definerer som kjernetid aner jeg ikke, men akkurat den frokosten med fellesskap rundt bordet, sang og kos er starten på dagen for de fleste barna i barnehagen vår. Det er da det begynner liksom. Og før det er det leveringstid der de snakker med foreldrene og tar imot og sånn. Leverer man senere er det litt mindre oppmerksomhet fra de ansatte.
![]() |
#239 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Det er bare 4-5 barn som spiser frokost hos oss. Klokka 10 er alle kommet, og dagen begynner. Vi er en veldig liten barnehage. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|