Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-10, 23:26   #141
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Nei, fnatten, jeg tenker ikke på moral som "hva andre bør mene og tenke". Jeg snakker om moral som et personlig verdisett, og som ikke nødvendigvis matcher andres personlige verdisett. Når vi setter sammen våre ulike personlige verdisett og lager regler for det, mener jeg vi lager etiske kjøreregler og etter hvert lover. Det at lovene våre bygger på en slags minste felles multiplum av moral mener jeg ikke nødvendigvis medfører at en persons private moral er hverken gyldig eller forpliktende for meg.

Det er klart at jo mer forankret moralen er til et samfunn, jo mer sosial straff vil man får hvis man bryter den. Det er likevel helt frivillig å leve opp til den, så lenge man holder seg innenfor de etiske kjørereglene og loven.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:31   #142
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hadde dere forfulgt det på samme vis hvis det var svigerfar som forvoldte skaden?

Selvfølgelig!
Men min svigerfar er en ærlig mann og han hadde selvsagt gjort opp for seg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:32   #143
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Du har merkelige nyanser Floksa, det skal du ha.

Rygge på noen ved et uhell= grovt uaktsomt

Ripe opp nabobilen= Uhell

:roll:

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:34   #144
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi forfulgte ikke svigerfar, da han skulle feste slepetau til vår bil for å hale den opp en veldig bratt og glatt bakke vi ikke kom opp uten hjelp... og festet slepetauet i airconditionanlegget og ikke i slepekroken - så anlegget røyk så det sang. Hvorfor - fordi vi veit svigerfatter var blakk og ikke hadde sjans i havet til å erstatte det, og bilen var gammel og dårlig.

Likevel er jeg småsnurt fordi vi ikke engang fikk et halvkvedet "beklager" av svigerfaren min.

Det var nu en digresjon...

Selv har jeg ringt en nabo for å gjøre ham oppmerksom på en ripe som muligens kunne stamme fra min bil, siden jeg kom borti med døra da jeg skulle ut med ting og tang. Naboen kom og sjekket det, men jeg hørte aldri noe mer.

Min kjære parkerte bilen sin for å hente Storebror i barnehagen vinteren for noen år siden. Bilen hadde ikke lyst til å stå der den var blitt plassert, så den bare fortsatte ned bakken på egenhånd, fordi det var pokker så glatt, gitt. Selvsagt fant bilen vår ut at det var veldig fint å bli intim med bilen som sto litt lenger ned i bakken...

Hendig uhell - og overhodet ikke grov uaktsomhet, da min mann parkerte som han skulle, og ikke hadde noe grunnlag for å vite at det var speilholke under underlaget av snø han parkerte på. Ergo kunne min mann, etter Floksemoral, gitt blanke F og tenkt shit happens - han gjorde det ikke med vilje, og ikke med uaktsomhet...

I stedet tuslet han med lua i hånda inn i barnehagen og etterlyste eieren av bilen - for å tilby seg å gjøre opp for seg. Det er bare slik man gjør.

Det er prinsippet i det! Prinsippet i at dersom man forvolder en skade på annen manns eiendom, om det være seg ved pur uflaks, skal man, i følge min moralske oppdragelse og tro, i det minste for skam skyld tilby seg å gjøre opp for skaden. Ergo hadde jeg selvsagt lagt igjen lapp med telefonnummer og navn dersom jeg hadde skadet en annens bil - uansett hvor idiotisk vedkommende hadde parkert i utgangspunktet.

Hadde jeg dulta borti et cafebord og ødelagt en pc eller liknende, hadde jeg heller ikke forventet at vedkommende skulle betale for at jeg ikke klarer ha øynene med meg når jeg beveger meg i offentlig rom.

Dama i hovedinnlegget høres jo helt blåst ut. Å bli gjort oppmerksom på noe slikt, og så bare trekke på skuldrene... Helt totalt mangel på sosial intelligens, syns nå jeg - og ja, jeg hadde troppet opp med ferdig utfylt skademelding og "antar du hadde det travelt her om dagen, men kan du være grei å signere nå, så får vi saken ut av verden."

Gammel 27-06-10, 23:36   #145
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Det er forskjell på å tråkke i filler noen tulipaner f.eks. og å ripe opp en bildør. Sistnevnte kan fort koste eier flere tusen kroner. Ikke fordi de er forfengelige petimeter-mennesker, men fordi de taper penger når de skal bytte bil.

Floksa: At du ikke ville betale bileieren for skaden din hest hadde forvoldt, syns jeg er høyst urimelig. Forstår du hvem som må betale når du ikke gjorde det? Bileieren! Er det riktigere at han/hun gjorde det, enn du?

Sist redigert av United : 28-06-10 kl 11:17.
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:37   #146
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

I stedet tuslet han med lua i hånda inn i barnehagen og etterlyste eieren av bilen - for å tilby seg å gjøre opp for seg. Det er bare slik man gjør.

Det er prinsippet i det! Prinsippet i at dersom man forvolder en skade på annen manns eiendom, om det være seg ved pur uflaks, skal man, i følge min moralske oppdragelse og tro, i det minste for skam skyld tilby seg å gjøre opp for skaden. Ergo hadde jeg selvsagt lagt igjen lapp med telefonnummer og navn dersom jeg hadde skadet en annens bil - uansett hvor idiotisk vedkommende hadde parkert i utgangspunktet.

Ja, jepp og amen!

Gammel 27-06-10, 23:37   #147
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjente jeg ble litt irritert da svigerfar smalt bildøra si inn i vår en gang, slik at det ble en 2 cm hvit ripe "under" selve lakken, men jeg må si det ikke hadde falt meg inn å skulle kreve noen erstatning. Vi har heller ikke utbedret skaden.

Gammel 27-06-10, 23:38   #148
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg kjente jeg ble litt irritert da svigerfar smalt bildøra si inn i vår en gang, slik at det ble en 2 cm hvit ripe "under" selve lakken, men jeg må si det ikke hadde falt meg inn å skulle kreve noen erstatning. Vi har heller ikke utbedret skaden.

Jeg synes svigerfaren din burde skamme seg langt ned i undikken!

Gammel 27-06-10, 23:48   #149
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hadde det betydd noe om denne ripa hadde kommet like før salg og det hadde vært snakk om verditap på flere tusen?

Hadde du da fortalt til svigerfar at dere måtte ut med flere tusen pga. skaden han forårsaket?

Ja, det kan det nok hende jeg hadde. Det irriterte meg veldig i noen dager, og kanskje særlig fordi han liksom blåste litt av det (skjønt han fortalte det uoppfordret, altså). Siden har jeg bare forsøkt å fortrenge det.

Gammel 28-06-10, 06:25   #150
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det derfor denne tråden var blitt så lang. Jeg er enig med alle som har sagt at det moralske ansvaret til å erstatte er vel så viktig som det man er lovpålagt å erstatte. Om jeg ødelegger noe, så tilbyr jeg meg å erstatte det. Ferdig med det.

Jeg legger igjen lapp om jeg dunker noen, og jeg har også insistert på å oppgi navn og tlfnummer i tilfeller hvor det ikke har vært synlig skade, sånn for sikkerhetsskyld. Jeg ville heller dødd av skam enn å snike meg unna.

Og så er jeg gift md en som har kjærlighetsforhold til bilene sine, og innser derfor at andre også kan ha det.

Faktiske er jeg sånn lagt at jeg ville forfulgt en som bunker bilen uten åmlegge igjen beskjed, men sannsynligvis tilgitt en som la igjen beskjed (vi snakker tiår ikke digre skader). Ærlighet varer lengst.

Dama i HI ville jeg definitivt tatt en stripe eller to. Dustedame!

Gammel 28-06-10, 08:13   #151
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det vel ganske tydlig at min moral er den almengyldige, all den tid så mange har fått ripet opp sine bildører, uten at det er blitt lagt igjen lapp

Men vi er jo på vei mot et flott samfunn, slik det ser ut i denne tråden

Men jeg spør en gang til jeg, hvilke summer vil dere strekke dere til å erstatte om dere er uheldige?
10.000? 100.000? 100.000.0?
Har dere i såfall disse pengene stående på tabbekonto?
Burde folk som ikke har økonomisk kapasitet til å følge sin moral bare holde seg hjemme?
For sikkerhets skyld liksom?

Nå det gjelder saken med hesten min, så kan jeg jo gjenta at da jeg kom, gråtende for å gjøre opp for meg, ble jeg truet på livet. Jeg var 14 år gammel. Bileier fikk alt han fortjente. Egentlig fikk han forlite, for vi anmeldte aldri trusslene.
Å parkere i bakke på glatt føre er vel grovt uaktsomt, forresten, men det er vel ingen vits i å nevnde det....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 08:20   #152
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å parkere i bakke på glatt føre er vel grovt uaktsomt, forresten, men det er vel ingen vits i å nevnde det....

Javel? Selv når man ikke ser at bakken er glatt slik mannen til Inagh gjorde?

Gammel 28-06-10, 08:23   #153
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Mindre summer hadde jeg tatt fra egen lomme, større summer hadde jeg tatt på forsikringen. Det beste er egentlig å passe på så man IKKE ødelegger andres biler i det hele tatt.

Det er da revnende likegyldig med denne hestehistorien din oppi dette.

Jeg tror faktisk du skal streve ganske mye, med å få forsikringen din til å dekke hendelige uhell altså. Forsikringen til den du har forvoldt skade derimot.... Det er jo det man har reiseforsikring til. Noen i en kø på ca 2 mill mennesker dytter borti deg, så du mister sekken din, telefon, pc og vibrator går adundas. Det er jo DIN reiseforsikring som vil dekke inn ditt tap.

Også kan man jo være grei å tilby seg å betale egenandelen feks

Inagh: er du seriøs?
Mener du virkelig at han skulle beklaget og erstattet fordi det ble gjort en feil? Det er godt å huske, slik at man IKKE hjelper folk som sitter fast i snøen. Nestegang regner jeg med at dere sitter der til våren kommer.....

Gammel 28-06-10, 08:25   #154
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Javel? Selv når man ikke ser at bakken er glatt slik mannen til Inagh gjorde?

Ja, jeg personlig mener det. Virkelig. Sånt sjekker man før man forlater bilen. Men det er min mening, og den er vel opplest og vedtatt som feil

Gammel 28-06-10, 08:29   #155
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener seriøst at svigerfaren min skulle beklage at han ikke sjekket at det var airconditionanlegget han huket tauset fast til ja, og ikke slepekroken. Det skjedde fordi min svigerfar er en rotekopp og et vimsehode som aldri tar seg to minutter ekstra for å sjekke at han gjør ting riktig - og da er det jævlig surt at ac'en røyk på grunn av at han ikke gadd å ta seg tiden til å sjekke at det tauset satt på rett sted. Ikke hadde vi råd til å betale for repaparsjonen sjøl, og dermed ble det til at vi levde med en bil uten ac i flere år, da vi ikke gadd forsøke få svigerfar til å erstatte det, da han er kronisk blakk.

Og å parkere i bakke på glatt føre, når man ikke engang har mulighet for å vite at det er glatt der man parkerer - og det faktisk ikke er noe annet sted å parkere, fordi området - med oppmålt parkeringsplass til og med - er en eneste diger bakke... Nei - det er ikke grovt uaktsomt, det er å parkere på anvist parkeringsplass i dette tilfellet.

Og hvordan sjekker du før du forlater bilen at bakken - som har godt gripetak når du kjører - plutselig ikke har gripetak lenger når du står stille?

Gammel 28-06-10, 08:51   #156
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg mener seriøst at svigerfaren min skulle beklage at han ikke sjekket at det var airconditionanlegget han huket tauset fast til ja, og ikke slepekroken. Det skjedde fordi min svigerfar er en rotekopp og et vimsehode som aldri tar seg to minutter ekstra for å sjekke at han gjør ting riktig - og da er det jævlig surt at ac'en røyk på grunn av at han ikke gadd å ta seg tiden til å sjekke at det tauset satt på rett sted. Ikke hadde vi råd til å betale for repaparsjonen sjøl, og dermed ble det til at vi levde med en bil uten ac i flere år, da vi ikke gadd forsøke få svigerfar til å erstatte det, da han er kronisk blakk.

Og å parkere i bakke på glatt føre, når man ikke engang har mulighet for å vite at det er glatt der man parkerer - og det faktisk ikke er noe annet sted å parkere, fordi området - med oppmålt parkeringsplass til og med - er en eneste diger bakke... Nei - det er ikke grovt uaktsomt, det er å parkere på anvist parkeringsplass i dette tilfellet.

Og hvordan sjekker du før du forlater bilen at bakken - som har godt gripetak når du kjører - plutselig ikke har gripetak lenger når du står stille?

Vi er nok veldig, veldig forskjellige tror jeg.
Hvorfor festet dere ikke tauet selv? Evt ringte etter Naf?

Å dobbelt evt trippelsjekke at bilen står, når man parkerer i bakke er en selvfølge. Er man usikker parkerer man et annet sted.

Gammel 28-06-10, 08:53   #157
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Hvorfor vi ikke ringte etter Naf? Fordi A: svigers bor pokker i vold uti skaugen, så det hadde tatt noen timer å få hjelp og B: fordi svigerfar hadde Land Rover som var mer enn kapabel til å trekke oss opp bakken med.

Hvorfor festet vi ikke tauet sjøl? Ja du - det har jeg mumlet noen ganger også. (Det var nok mest fordi min svigerfar bare glatt tok skjea i egne hender og skulle ordne opp fort og greit som han alltid gjør - og vips, så var skaden skjedd.)

Vi er nok veldig ulike du og jeg, ja - og godt er det - for fy søren så kjedelig det hadde vært om alle var like.

Gammel 28-06-10, 09:07   #158
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Min mor kjørte på en sau. Hun måtte ikke erstatte verken bil eller sau, det gikk på bondens forsikring.

Dette er jeg veldig overrasket over. Mulig at reglene har endret seg, men før var reglene slik fordi at sauer (og rein) er på utmarksbeite uten oppsyn, og derfor kan regne med at de "rømmer". Utmarksgjerde er jo også et kapittel for seg selv. Dyr som skal være i innhegning er noe helt annet.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er rart å synes at moral er meningsløst som rettesnor fordi mye i vårt rettsvesen baserer seg på den allmenne moral og hva "folk flest" mener bør gjelde som allmenne regler. Når man står med uklarheter i lovverket som f.eks i spørsmål om hvem som har vært uaktsom og hvorvidt noe er gjort med forsett eller ei (om innhengning er for dårlig, om en parkert bil er parkert på en plass der den ikke burde osv) så er det gjerne en slags allmenn moral som det appelleres til. Lovverket formes hele tiden etter etiske prinisipper, men kanskje enda mer etter samfunnsmoralen.

Ja, til dels er jeg enig. Men man har mange saker (kanskje spesielt sedelighetssaker, og økonomisk kriminalitet) hvor den allmenne moral ikke er i tråd med oppfattningen til "folk flest".

Hadde dere forfulgt det på samme vis hvis det var svigerfar som forvoldte skaden?

Jeg ville ikke ha gjort det. Men unnskyld synes jeg godt folk som ødelegger noe kan si uansett, men det har ikke så mye med å "gjøre opp for seg", mer alminnelig høflighet synes jeg.

Gammel 28-06-10, 09:53   #159
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Uansett hvor mye du prøver å endre fokus fra det du først skrev, Floksa, så er det ikke å komme forbi at du gir f dersom noen står parkert litt for nær deg. Hva som er litt for nær deg, er sikkert opp til deg selv å vurdere, men det er jo veldig lett å skylde på det når man ikke er forsiktig nok. I parkeringshus her i byen er det rett og slett ikke mulig å parkere slik at man bare kan slå opp døra uten å se seg for, det har ikke noe med at folk er "klineparkerere". Jeg håper virkelig ikke din moral er den allmenngyldige, det er i tilfelle en moral jeg ikke bifaller. Skal man bevege seg rundt i samfunnet, kan man ikke skylde på uhell hele tiden, dersom man av en eller annen grunn er uaktsom og påfører andres eiendom skade. Men om man er helt blåst og man ikke ser eller vil se konsekvenser av det man gjør, ja, da skjer det nok "hendige uhell" hele tiden.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 10:03   #160
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Herregud for en holdning til ting andre har betalt dyrt for.

Dette tenker jeg og!
Noen skrev lengre oppe i tråden at hun måtte fikse en skade på 20000, som mer enn jeg tjener i løpet av en hel måned.. Jeg hadde blitt knallforbanna hadde noen forvoldt mine eiendeler skade uten å gjøre opp for seg. Jeg jobber hardt for det jeg har, jeg tar vare på det jeg har for jeg vet at det ikke er garantert at jeg har råd til en ny.. Og BILEN er det dyreste jeg har, jeg er helt og holdent avhengig av den. Hvorfor skulle jeg bare godta at noen ødela den? Fordi DE var uheldig?? Hvorfor må JEG lide for DE hadde uflaks? Ja jeg har forsikring- men det har pinedø DEM og!!

Sist redigert av lucifine : 28-06-10 kl 11:50.
lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.