Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-10, 21:26   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det jeg reagerer på her, er at moren ganske enkelt slår fast at datteren er blitt vegetarianer (ref tittelen på tråden) og at hun må tilrettelegge for det.

Når det er sagt så kan det jo godt være at HI brukte denne tittelen for å kjapt poengtere hva som var sakens kjerne, uten at hun mente det bokstavelig. Jeg kunne selv godt brukt et slik grep.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 21:28   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Når det er sagt så kan det jo godt være at HI brukte denne tittelen for å kjapt poengtere hva som var sakens kjerne, uten at hun mente det bokstavelig. Jeg kunne selv godt brukt et slik grep.

Jada, det kommer bare ikke helt frem i tråden om HI nå ser på datteren som vegetarianer eller hva. Uansett virker det som om mange andre i tråden glatt hadde sett på barna sine som vegetarianere i samme situasjon. Jeg tror ikke nødvendigvis man er så uenig i hvordan dette skal løses, det er vel mer akseptansen av en kostholdsideologi hos en på 4.5 som er gjenstand for diskusjon.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 21:30   #3
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg også!! Også er det noe helt annet å si det til en annen voksen, enn å si det til sin egen unge.

Jeg hadde bare tatt det som en periode hvor familien fikk i seg godt med grønnsaker, nesten regnet med at det gikk over, og ikke hatt noe spesiel fokus, overfor barna, på det. På mine barn hadde det ikke funket med annet enn "jaja, ikke noe kjøtt på deg idag".

Gammel 06-07-10, 22:05   #4
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Du sier det jeg mener. Bruk av ordet vegetarianer passer på en måte bedre en at barne nekter og spise kjøtt og fisk, fordi barnet gjør det ut i fra en annen tankegang en "jeg liker ikke". Hun har jo mangen av de samme argumenten som en voksen som ikke spiser kjøtt eller fisk.

Og jeg vil også si at jeg har aldri omtalt henne til ander som vegetarianer eller forklart at hun er det på noe måte.

Gammel 06-07-10, 22:38   #5
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss har det ingen hensikt i å tvinge Tassen i å spise noe han ikke vil. Men vi prøver å lokke ham til å smake. Men dette har med å "ikke like", og ikke det å ikke spise kjøtt.

Selv er jeg veggis pga jeg synes det å spise dyr er å spise lik. Rart nok har jeg ikke den tankegangen når det gjelder fiskeboller og reker .
Men jeg gjør hva jeg kan for å ikke overføre min redsel for likspising til ungene. Jeg serverer hamburgere og kjøttboller, og jeg har "urtbørjare" og falafel som er lik i forkledning. I lasagne har jeg feks bønner på den ene siden og kjøttdeig på den andre. Pizza er også likt og lett å dele.
Å bruke bønner som jeg ville brukt kjøttdeig er genialt. Jeg bruker mest kidneybønner og kikerter.

Jeg ville ikke akkurat tilrettelagt kostholdet kun for henne. Men jeg ville hatt vegetariske dager for hele familien, og andre dager med kjøtt. Hvis hun da ikke vil spise, så får hun spise tilbehøret da akkurat de dagene. Hun er jo veldig ung, så jeg tenker fase.

Gammel 06-07-10, 22:59   #6
hildeje
Superaktiv

hildeje sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

nå har jeg lest hele tråden her å enda tenker jeg bare at 4 år.. nei..

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.