Sv: Er du en snobb?
Nei, jeg er ingen snobb. Men jeg vet at noen har sagt nettopp det om meg, og det er jo en grunn til at noen oppfatter meg som en. For min del handler det vel først og fremst om språk og form, og om min bakgrunn.
Jeg oppfatter "snobb" som et utelukkende negativt begrep, og kjenner at det gjør litt vondt inne i meg når jeg hører det, det minner meg om ekle slengbemerkninger fra min barndom. Mine foreldre var virkelig ikke noen snobber, men de var velstående og veloppdragne. De var rause, inkluderende og gjestfrie, men mennesker som ikke kjente dem, så ikke den siden. De så kun det ytre. For meg er derfor "snobb" en betegnelse som misunnelige og mistenksomme mennesker ofte setter på mennesker som har mer enn dem, om som har en annen form enn den de selv har og forstår.
Selvsagt finnes det ekte snobber, jeg kjenner noen eksemplarer av arten, men jeg er varsom med å bruke begrepet. Jeg kan kalle dem usikre eller nedlatende, materialtistiske, overfladiske eller litt grunne, men snobbebegrepet sitter langt inne hos meg. Jeg vet hvor vondt det er å få slengt i trynet, og hvor umulig det er å forsvare seg mot.
|