Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-10, 20:12   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser

Jeg uttaler meg om dette og jeg er meget klar på at det er som privat synser ut fra egne observasjoner. Jeg syns det er lov å diskutere likevel.

Jeg tror heller ikke at mange barn diagnostiseres feil sånn eller slik. Det jeg føler meg sikker på er at noen ganger er det andre virkelmidler enn medisiner igjen å prøve. Og noen av disse gangene så vil andre tiltak enn medisiner ha en effekt.

Også er jeg innmari nøye med å si at for en hel del så er medisiner rett og slett det som trengs. Og alt annet fullstendig på stell.

Men altså - noen ganger ender man med en adhd-diagnose og en medisinering i tilfeller hvor andre virkemidler kunne ordnet opp. Det mener jeg er uheldig.

Det er ikke noe poeng å benekte at det finnes barn med adhd som tilfriskner når de får en livssituasjon som er lettere. Det betyr dog ikke at det er noe galt med livssituasjonen til alle med adhd og det betyr heller ikke at det er et nederlag å medisinere adhd.

Dog bør det være en målsetning at alle har det best mulig vel? Og at i de tilfellene hvor det faktisk er en vanskelig livssituasjon som er den faktoren som utløser medisinbehovet så er det et sterkt ønske å heller fikse livssituasjonen?

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.