Sv: Fonter/skrift/farge
Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.
Hm, Stekira.
Sånne ting vil nye medlemmer også finne ut av ved å "lese seg opp" på forumet.
Å se seg rundt for å finne ut av kotyme og omgangstone er ikke dumt, hverken irl eller på nett.
Det har ikke noe med å "følge strømmen" å gjøre, men rett og slett litt normer og høflighet.
Det er ikke alle nye medlemmer som er forumvant. Og det er lett å leke seg med den boksen med fonter og farger. Det er faktisk ikke uhøflig fordi om man ikke helt får med seg til å begynne med hvilke fonter som er aksepterte. Jeg ser ikke på meg selv om uhøflig fordi jeg glemte å sjekke om det var flere innlegg som hadde fet skrift . Det bør absolutt være rom for å feile litt når man er ny. Og stille spørsmål slik jeg gjør nå er jo på en måte en respektfull henvendelse da jeg faktisk vil vite hva som egentlig er regel og hvorfor. Jeg syns ikke at man skal forvente av at nye medlemmer skal "lese seg opp" dvs kopiere andres skrivemåter eller hva du måtte mene. Det er faktisk ikke enkelt for et nytt medlem som ikke har vært på forum før å vite at man må lese seg opp eller at man må gjøre som alle andre. På andre forum er det åpent for at man kan helt selv velge fonter og skrifter og ingen legger seg opp i det. Noen har problemer med smileys fordi det irriterer dem. Så å vite hva som er akseptert ved bare å lese rundt er ikke lett.
Derfor er det jo greit å skrive en tråd da, og spørre hva som er reglene. og jeg har faktisk fått et par respektfulle svar der jeg faktisk har skjønt hva som er greia her.
Føler absolutt ikke det er uhøflig av meg fordi jeg ikke leste meg opp på forumet før jeg begynte å skrive. Jeg er av oppfatning at å registrere seg for så å bare lese på andres er uhøflig, jeg syns jeg må bidra litt selv også. Derfor hoppa jeg bare rett ut i det og skrev innlegg både der jeg bidro selv og spurte om råd. Jeg syns det er litt mange sånne uskrevne regler som ligger i luften som man som nytt medlem "burde forstå". Hvordan skal en ny person vite at man må lese seg "opp" før man kan skrive her. Selv om noen mener det at det er "normal høflighet" så er det faktisk ikke så lett å vite sånne uskrevne regler. Alle har en gang vært nye på forum og aner ikke opp og ned på noe. Man må da få prøve seg fram og feile litt, og spørre de andre medlemmene litt da når man er litt usikker på hva som er greit og ikke greit.
|