Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 06:59   #101
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Tro meg, sfo er ikke et aktuelt tilbud her vi bor. En skole har felles oppsamling av barn fra tre kretser. Jeg nekter å betale for at gjeng med middelaldrende kjærringer skal ha betalt for å sitte å strikke i 8 timer.

Gammel 04-08-10, 09:41   #102
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er så rart at det ikke er SFO tilbud hele sommeren når det lille som er ikke blir brukt. Min eldste er den eneste på sin skole som bruker SFO nå i August (tre andre er påmeldt, men de har ikke dukket opp). I Juni var hun den eneste som meldte seg på, derfor valgte vi aktivitetsleir i stedet. Nå er hun på en "oppsamlings-SFO" på naboskolen, og det er ikke mange barn derfra heller - de er vel 20 stk tilsammen. I Juli hadde nok oppslutningen vært enda mindre. Det koster jo penger å ha et tilbud (selvom det bare er gamle damer som strikker enkelte steder - det er ikke sånn her), og da er de avhengige av at folk faktisk bruker tilbudet. Og dersom man ikke har andre alternativer må man bruke sånn oppsamlings-SFO, det blir hvertfall ikke flere (eller bedre) tilbud dersom ingen bruker det man har.

I barnehagen til minste er det også lite barn for tiden - denne uka har de slått sammen to avdelinger, og likevel er de bare 7 barn tilsammen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 09:45   #103
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men nå er jo bakgrunnen for diskusjonen den at ferien i juli kommer i tillegg til ferien resten av året. Som tidligere nevnt i tråden her er det, slik som hos oss, nesten 8 uker sammenlagt hvor man står uten tilbud til barn ned i 5-6 års alder. Det finnes ikke noe betaltilbud på SFO, det finnes ingen SFO andre steder i kommunen som tilbyr en løsning, det er dønn stengt. Så jo, så mange uker uten noen andre muligheter enn andre foreldre osv, det kom som en overraskelse. Som sagt løser det seg bra for oss, men det er det store samtaletemaet blandt mange rundt her vi bor.

Det skjønner jeg at kan bli vanskelig - jeg trodde alle kommuner hadde tilbud i hvertfall i høstferien og vinterferien, om ikke annet. Men det er vel noe det går an å ta opp med kommunen? Dersom det er stor nok interesse for et slikt tilbud burde det jo være mulig å gjøre noe med.

SFO i høst og vinterferie er forresten lite populært her også. Det er aldri nok barn på eldste sin skole til å holde åpent, så de pleier å være på naboskolen som er litt større, men det er som regel veldig få barn derfra også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 09:52   #104
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vår kommune har tilbud i vinter- og høstferie. Og det betales ikke ekstra for skoleferier. Dog stengt i juli. All den tid jeg aldri bruker det i ferien er jeg mer irritert på at jeg må betale for morgen-sfo selv om jeg ikke har brukt det en eneste gang og de ikke hadde hatt plass om alle barna kom på morgen-sfo.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 11:00   #105
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO her i byen er veldig bra sommeropplegg. I uke 29 og 30 slår de sammen skolene i samme bydel, men det går helt fint. De finner på mye kjekt om sommeren og barna koser seg der. Ikke koster det mer enn ellers i året heller. Problemet oppstår når de er for store til SFO, men for små til flere dager/uker hjemme.

I Canada er det en lov som sier at barn under en viss alder (lurer på om det er 12 år) ikke skal være alene hjemme mer enn et par dager i strekk (litt usikker på lengden her). Der er det mengder av ferieaktiviteter og leire for barn og det er ingen som går og driver i ukevis om sommeren. Selv om en sånn lov virker vel rigid da det er forskjell på unger, liker jeg det som følger med - altså at det faktisk er sommertilbud til barn rundt omkring. SFO som stenger i feriene er ikke mye verdt, det er da man trenger det mest, i hvertfall for de litt større barna. Og ja til leire og sommeropplegg for litt større barn og ungdom. Det er veldig godt både i forhold til ferieavvikling for de voksne og for barna som får et skikkelig avbrekk at ferien er lang og god, men samfunnet henger fremdeles litt etter med et opplegg som nesten forutsetter foreldre som enten er hjemmeværende eller jobber i skoleverket selv.

Gammel 04-08-10, 12:02   #106
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Ingen problem med 7,5 uker ferie her. Begge har nå vært hjemme i 5,5 uker, og det er bare kjekt. Mini skulle bare ha 5 uker ferie da, men det blir over 7 siden gubben er hjemme nå. Skolen begynner om 2 uker her, skal nyte de siste 2 ukene som er igjen. Håper været kommer seg litt og.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:20   #107
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke problemer med barnepass selv om ferien er lang i og med at jeg er lærer selv. Men jeg har stor forståelse for at det for mange er problematisk. I allefall i år når ferien i Oslo er på 9 uker - det er etter min mening for lenge.

I forhold til ferieavviklingen i samfunnet som helhet tror jeg nok at for å få fordelt denne utover må man ha lang ferie for skolebarna - med mindre man endrer oppbyggingen av skoleåret totalt. Det kunne vært spennende å utforske.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:15   #108
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

I allefall i år når ferien i Oslo er på 9 uker - det er etter min mening for lenge.

Det var helt utrolig lenge. Har aldri opplevd å ha lenger ferie enn 7 1/2 uke, og mellom 6 1/2 og 7 for lærerne. Vår ferie begynte 23. juni og vi starter igjen onsdag 11. august. Når startet og slutter deres? Og i og med at alle har 190 dager, så må dere da ha utrolig mye mindre av andre ferien enn oss også?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:38   #109
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var helt utrolig lenge. Har aldri opplevd å ha lenger ferie enn 7 1/2 uke, og mellom 6 1/2 og 7 for lærerne. Vår ferie begynte 23. juni og vi starter igjen onsdag 11. august. Når startet og slutter deres? Og i og med at alle har 190 dager, så må dere da ha utrolig mye mindre av andre ferien enn oss også?

Vi starter en dag senere. Nabokommunen den 16. (lærerene)

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:40   #110
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Trondheim er det ikke oppstart før 23. august i år. Det er en uke senere enn normalt, tror jeg. Jeg vet ikke hva som er grunnen til at det er så sen oppstart i år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:40   #111
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Chanett: Det er feeeeigt! :væææ:

Gammel 04-08-10, 20:42   #112
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det hadde forresten vært snodig å se skolerutene til de med så lang feie. Jeg gidder ikke å lete på nettet og sammenligne, men det må jo bli mindre av noe annet? Jeg kan ikke skjønne annet.

Gammel 04-08-10, 20:47   #113
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Oslo skal ikke ha vinterferie i neste skoleår. (eller var det høstferie?)

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:51   #114
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Såvidt jeg kan se har Trondheim både høst- og vinterferie og vanlig jule- og påskeferie. Men juleferien i år er vel ikke kjempelang i og med at alle rødlappdagene ender på helg. Og en uhorvelig mengde fridager og planleggingsdager som vanlig. Skolen slutter 23. juni, det er kanskje et par dager senere enn vanlig?

Gammel 04-08-10, 21:17   #115
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde at det hadde sammenheng med at det var 53 uker i fjor. Det er i hvert fall det jeg fikk høre.

Gammel 04-08-10, 23:05   #116
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde forresten vært snodig å se skolerutene til de med så lang feie. Jeg gidder ikke å lete på nettet og sammenligne, men det må jo bli mindre av noe annet? Jeg kan ikke skjønne annet.

Stemmer det, det er de beveglige helligdagene som har gjort utslag i lang skoleferie mange steder i år. Andre steder har man valgt å legge litt ekstra til f.eks. jul istedet for å ta alt om sommeren.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:26   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Oslo skal ikke ha vinterferie i neste skoleår. (eller var det høstferie?)

Joda, vi skal ha begge deler. Men jeg kan ikke se noen planleggingsdager. Kanskje de ikke er skrevet inn enda?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:29   #118
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Joda, vi skal ha begge deler. Men jeg kan ikke se noen planleggingsdager. Kanskje de ikke er skrevet inn enda?

De fleste planleggingsdager legges rett før skolestart, første dag etter jul og første dag etter påske. Det er ulikt fra kommune til kommune hvor mange man har. Det er vel ett minsteantall, men det husker jeg ikke. Det er også skoler som har halve planleggingsdager etter at skoledagen er over.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:29   #119
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har kortere juleferie enn vi pleier i allefall. Uansett så har skoleåret 190 dager i Norge.

I Oslo var siste skoledag før ferien 18. juni og første skoledag etter ferien er 23. august.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 07:36   #120
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Kortere skoleferie: Nei takk!

Som mamma: Jeg synes det er en nødvendighet med en skikkelig lang pause fra skolen for å bli motivert til å gå på et nytt år. Man må rekke å bli lei av å ha ferie. Man må rekke å glede seg til første skoledag igjen. Man må føle at det virkelig er en ny start etter ferien, ikke bare fortsettelse etter en liten pause.

Som lærer: Jeg MÅ ha den pausen om sommeren. Alle andre ferier og pauser i løpet av året brukes i stor grad til å komme a jour på jobb, så sommeren er et helt nødvendig avbrekk av akkurat samme grunner som elevene. Jeg pleier å ha ca 7 uker ferie om sommeren og det er ikke lenger enn det må være for å rekke å bli så motivert igjen som jeg føler at jeg må være for å gjøre en god jobb som lærer. Hvis de strekker skoleåret utover enda flere uker, kommer jeg nok til å fortsette som lærer. Jeg er for glad i yrket mitt til å slutte. Men jeg kommer til å gjøre en dårligere jobb - batteriene mine trenger denne pausa.

Men jeg forstår at det kan være trøblete hvis ikke SFO er åpent. Det forstår jeg virkelig. Så det er kommunene som ikke tilbyr SFO som bør gjøre noe med det!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.