|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmål
Nå leste jeg at du lånte penger til flere av foreldrene til storebrors venner - også slo det meg: låner man penger som voksen, altså?
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig kan man komme opp i situasjoner der man låner penger av andre av og til? Jeg blir overrasket over at folk blir overrasket over det. Vi låner helst ikke penger av andre, men jeg har et par ganger lånt større beløp av ei god venninne. Hun tilbød seg forøvrig å låne meg pengene begge gangene (eller i hvert fall den første, husker ikke helt andre gangen). Det var da jeg måtte ha nytt bilsete til yngste, samt ny vogn til ham litt senere. Vi var skrapa men trengte virkelig de tingene, og jeg visste jeg fikk skattepenger på konto noen måneder etter, og betalte selvsagt alt tilbake samme dag som skattepengene kom. Jeg hadde gjort det samme for henne og for alle mine nære venninner eller familie uten å blunke.
![]() |
#3 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Fordi man er blakk eller fordi man f.eks. står i kassa på RIMI og bankkortet fusker, eller fordi noen man er på kafé med har lyst på spontan kinobesøk og man ikke har tatt med så mye penger osv osv? For meg er det to helt forskjellige ting.
![]() |
#4 |
Pauset
|
Men det finnes voksne mennesker som har dårlig råd av legitime årsaker (kan hende de studerer, eller er alene med barna sine og lever på en inntekt feks). Da må det vel være greit å låne noen kroner av foreldrene sine fra tid til annen, om større uventende utgifter kommer på, uten å bli sett ned på? Eller rynker du på nesa uansett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ræv med ører
Jeg er verdensmester i alternative løsninger TM, og bortsett fra mat og husly ser jeg sjelden andre behov som må løses ASAP og som man ikke kan vente med overhodet. Når det gjelder økonomi har jeg alltid en plan B, C, og trippelE, og det at man plutselig står der uten å finne på annet enn å låne av noen gjør at jeg rynker på nesa. Om ikke annet på grunn av mangel på kreativitet.
![]() |
#6 |
Pauset
|
Det er ganske mye som ikke kan løses med kreativitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ræv med ører
Ja, det kom kanskje ikke helt tydelig frem at jeg ikke akkurat mener låne penger til livsnødvendig hjerteoperasjon i utlandet, bil når man bor på et sted uten naboer eller kollektivtrafikk-type-ting.
![]() |
#8 |
ræv med ører
Det meste i "vanlig" sjangeren kan. Jeg blir stadig overrasket over hvor overrasket andre blir over hvor mye det går an å løse når man brainstormer litt uten å automatisk ty til de vanlige løsningene.
![]() |
#9 |
Originala
|
Og det er jo bra, men det er også fint å anerkjenne at det ikke er tilfelle for andre, og at det ikke er nødvendig å rynke på nesa av den grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Kult. Du kommer hjem med to barn etter jobb og barnehage, er aleneforelder, det er onsdag, du har akkurat betalt ut huslån, barnehage, fellesutgifter, og får lønn på mandag. Frem til da har du et par tusen på konto, noe som slett ikke er så verst hvis man tar inntekt vs. utgifter-regnestykket. Det står en lapp på døra, og det viser seg at strømmen er stengt. Det koster [et obskønt antall tusen] å få den på igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ræv med ører
Det enkleste og beste er å ringe strømselskapet og lage en avbetalingsplan. Det er ikke mange strømselskaper som lar økonomisk pressede småbarnsforeldre gå uten strøm når de kan betale litt.
![]() |
#13 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Mastercard. "Låner" heller der enn å spørre noen ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja, det er jo ingen drømmesituasjon og vi har sjelden vært blakke faktisk. Vi har jo levd på kun mannens inntekt i noen år (pga. operasjonen min, graviditet, manglende barnehageplass og diverse) og da kom vi faktisk oppi et par sånne situasjoner. Ordentlig, trygt barnesete til minsten var litt viktigere enn stoltheten vår, spesielt når venninnen min selv tilbød seg å låne oss de pengene og vi visste vi kunne betale tilbake få måneder etter.
![]() |
#15 |
|
Rosa boble, ja. Håper for din skyld at den ikke sprekker, realiteter kan være kjipe å kjenne på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg synes det virker litt rart å spørre om å låne penger av folk man ikke kjenner godt. Når det er sagt så har jeg en venninne som ganske ofte trenger å låne noen kroner av oss, og det låner jeg henne med glede. Hvis jeg uansett har pengene og jeg har råd til å avse dem i den tiden det tar før hun betaler, så er det vel ikke noe problem?
![]() |
#17 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men - man vet jo som regel i forkant at man trenger nytt sete eller vogn, og da mener jeg at da får man spare seg opp penger. (Altså, JEG mener at JEG ville gjort det) Jeg ville aldri spurt ei venninne om å låne penger til sånt, man da er du bare heldig som har ei venninne som vet om situasjonen deres og kan hjelpe dere.
![]() |
#18 |
Har tro på forbedring
|
Søstra mi (da etablert med tre barn) lånte 30 000 av meg for å kjøpe bil da jeg var 18. - så det finnes noen som låner til ganske så store ting altså.
![]() |
#19 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålPengene kom i dag!
![]() |
#20 |
~~~~~~~
|
godt du fikk igjen pengene dine. Og jeg blir stadig forundret over hvordan man da prioriterer. Man betaler vel gjelden din før man drar på shopping? ihvertfall den type shopping hun valgte.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|