Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Et litt "klamt" spørsmål

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-10, 20:35   #1
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et litt "klamt" spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det er flere av foreldrene til storebrors venner jeg kunne lånt bort penger til. Men alle disse foreldrene er mennesker jeg tilbringer litt tid sammen med.

Nå leste jeg at du lånte penger til flere av foreldrene til storebrors venner - også slo det meg: låner man penger som voksen, altså?
Gjør dere det? Det hadde ikke falt meg inn, faktisk.

Nå kom jeg på at en kompis av mannen, som forøvrig bor på andre siden av landet, ringte (eller var det sms?) mannen og spurte om han kunne låne 10.000 kroner for 1-2 år siden. Mannen ble helt sånn , og svarte nei.
Etter det tror jeg ikke de har snakka sammen heller, det hele ble litt suspekt. Det hadde jeg aldri spurt noen om!
(Det var til husleie og strømregning...)

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 20:50   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Nå leste jeg at du lånte penger til flere av foreldrene til storebrors venner - også slo det meg: låner man penger som voksen, altså?
Gjør dere det? Det hadde ikke falt meg inn, faktisk.

Selvfølgelig kan man komme opp i situasjoner der man låner penger av andre av og til? Jeg blir overrasket over at folk blir overrasket over det. Vi låner helst ikke penger av andre, men jeg har et par ganger lånt større beløp av ei god venninne. Hun tilbød seg forøvrig å låne meg pengene begge gangene (eller i hvert fall den første, husker ikke helt andre gangen). Det var da jeg måtte ha nytt bilsete til yngste, samt ny vogn til ham litt senere. Vi var skrapa men trengte virkelig de tingene, og jeg visste jeg fikk skattepenger på konto noen måneder etter, og betalte selvsagt alt tilbake samme dag som skattepengene kom. Jeg hadde gjort det samme for henne og for alle mine nære venninner eller familie uten å blunke.
Det blir selvsagt noe annet med lite kjente/ukjente mennesker slik som i HI.

Gammel 11-08-10, 21:15   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig kan man komme opp i situasjoner der man låner penger av andre av og til?

Fordi man er blakk eller fordi man f.eks. står i kassa på RIMI og bankkortet fusker, eller fordi noen man er på kafé med har lyst på spontan kinobesøk og man ikke har tatt med så mye penger osv osv? For meg er det to helt forskjellige ting.

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg rynker litt på nesen når voksne mennesker er så blakke at de må låne penger. Godt mulig jeg er snobbete eller lever lykkelig i min rosa boble, men sånt gjør meg litt betenkt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:32   #4
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg rynker litt på nesen når voksne mennesker er så blakke at de må låne penger. Godt mulig jeg er snobbete eller lever lykkelig i min rosa boble, men sånt gjør meg litt betenkt.

Men det finnes voksne mennesker som har dårlig råd av legitime årsaker (kan hende de studerer, eller er alene med barna sine og lever på en inntekt feks). Da må det vel være greit å låne noen kroner av foreldrene sine fra tid til annen, om større uventende utgifter kommer på, uten å bli sett ned på? Eller rynker du på nesa uansett?

Jeg rynker litt på nesa om det er fordi man har null kontrol på økonomien sin, men ikke om man rett og slett har litt lite å rutte med en periode.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:35   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men det finnes voksne mennesker som har dårlig råd av legitime årsaker (kan hende de studerer, eller er alene med barna sine og lever på en inntekt feks). Da må det vel være greit å låne noen kroner av foreldrene sine fra tid til annen, om større uventende utgifter kommer på, uten å bli sett ned på? Eller rynker du på nesa uansett?

Jeg rynker litt på nesa om det er fordi man har null kontrol på økonomien sin, men ikke om man rett og slett har litt lite å rutte med en periode.

Jeg er verdensmester i alternative løsninger TM, og bortsett fra mat og husly ser jeg sjelden andre behov som må løses ASAP og som man ikke kan vente med overhodet. Når det gjelder økonomi har jeg alltid en plan B, C, og trippelE, og det at man plutselig står der uten å finne på annet enn å låne av noen gjør at jeg rynker på nesa. Om ikke annet på grunn av mangel på kreativitet.

Gammel 11-08-10, 21:42   #6
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er verdensmester i alternative løsninger TM, og bortsett fra mat og husly ser jeg sjelden andre behov som må løses ASAP og som man ikke kan vente med overhodet. Når det gjelder økonomi har jeg alltid en plan B, C, og trippelE, og det at man plutselig står der uten å finne på annet enn å låne av noen gjør at jeg rynker på nesa. Om ikke annet på grunn av mangel på kreativitet.

Det er ganske mye som ikke kan løses med kreativitet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:45   #7
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Ja, det kom kanskje ikke helt tydelig frem at jeg ikke akkurat mener låne penger til livsnødvendig hjerteoperasjon i utlandet, bil når man bor på et sted uten naboer eller kollektivtrafikk-type-ting.

Jeg svarte vel mest i forhold til situasjonen beskrevet i hovedinnlegget.

Gammel 11-08-10, 21:48   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Det meste i "vanlig" sjangeren kan. Jeg blir stadig overrasket over hvor overrasket andre blir over hvor mye det går an å løse når man brainstormer litt uten å automatisk ty til de vanlige løsningene.

"Hva gjør du når vaskemaskinen ryker"-spørsmålet er jo nesten blitt en klassiker, og det er sjokkerende at de fleste uten penger mener at å låne penger er det mest nærliggende. That's the stuff Luksusfellen på TV3 er laget av.

Gammel 11-08-10, 21:45   #9
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er jo bra, men det er også fint å anerkjenne at det ikke er tilfelle for andre, og at det ikke er nødvendig å rynke på nesa av den grunn.
Og i forhold til dette tilfellet spesielt, så skriver HI at denne mammaen har en hjerneskade, og det å planlegge langsiktig (i forhold til økonomi) og finne alternative løsninger er typiske utfordringer mange får etter slike skader.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:46   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult. Du kommer hjem med to barn etter jobb og barnehage, er aleneforelder, det er onsdag, du har akkurat betalt ut huslån, barnehage, fellesutgifter, og får lønn på mandag. Frem til da har du et par tusen på konto, noe som slett ikke er så verst hvis man tar inntekt vs. utgifter-regnestykket. Det står en lapp på døra, og det viser seg at strømmen er stengt. Det koster [et obskønt antall tusen] å få den på igjen.

You fix? På en fiffig, kreativ liten måte? Forklar gjerne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:49   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kult. Du kommer hjem med to barn etter jobb og barnehage, er aleneforelder, det er onsdag, du har akkurat betalt ut huslån, barnehage, fellesutgifter, og får lønn på mandag. Frem til da har du et par tusen på konto, noe som slett ikke er så verst hvis man tar inntekt vs. utgifter-regnestykket. Det står en lapp på døra, og det viser seg at strømmen er stengt. Det koster [et obskønt antall tusen] å få den på igjen.

Ah, og med i ligningen må selvfølgelig at strømmen er stengt fordi Noen Andre ikke har betalt regningen. Som de sa de gjorde.

Rynker du på nesen nå?

Gammel 11-08-10, 21:52   #12
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Det enkleste og beste er å ringe strømselskapet og lage en avbetalingsplan. Det er ikke mange strømselskaper som lar økonomisk pressede småbarnsforeldre gå uten strøm når de kan betale litt.

Jeg vet om selskaper som lar folk etterbetale 300.- i måneden.

Jeg jobber selv i forsikringsbransjen og har kunder som betaler 150.- i måneden i en periode på to år, fordi de ikke har råd.

Nuff said- Dette handler ikke om alenemødre, asylsøkende enker eller djevelen og hans oldemor.

Gammel 12-08-10, 11:33   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mastercard. "Låner" heller der enn å spørre noen ja.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:36   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo ingen drømmesituasjon og vi har sjelden vært blakke faktisk. Vi har jo levd på kun mannens inntekt i noen år (pga. operasjonen min, graviditet, manglende barnehageplass og diverse) og da kom vi faktisk oppi et par sånne situasjoner. Ordentlig, trygt barnesete til minsten var litt viktigere enn stoltheten vår, spesielt når venninnen min selv tilbød seg å låne oss de pengene og vi visste vi kunne betale tilbake få måneder etter.
Nå er det heldigvis slutt på sånt i og med at vi begge jobber fullt. Heldigvis. Men jeg er jo glad jeg ikke lever i en rosa boble selv (sier ikke at du gjør det) for nå vet jeg jo at folk havner i diverse kjipe situasjoner og at verden ikke er svart-hvit. Mannen min er verdens mest økonomiske menneske, så sløsing forekommer omtrent ikke i dette huset, egentlig.

Gammel 11-08-10, 21:40   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Rosa boble, ja. Håper for din skyld at den ikke sprekker, realiteter kan være kjipe å kjenne på.

Gammel 11-08-10, 21:55   #16
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det virker litt rart å spørre om å låne penger av folk man ikke kjenner godt. Når det er sagt så har jeg en venninne som ganske ofte trenger å låne noen kroner av oss, og det låner jeg henne med glede. Hvis jeg uansett har pengene og jeg har råd til å avse dem i den tiden det tar før hun betaler, så er det vel ikke noe problem?

Jeg liker ikke å låne penger av noen selv, og gjør det bare i absolutt nødstilfeller, og da av nær familie. Dette fordi jeg ikke liker å skylde noen noe, og spesielt i svigerfamilien så blir det veldig oppstuss og mye snakk om hva pengene skal gå til og kommentarer om alt man bruker penger på i perioden før man har betalt tilbake hele beløpet.
Første og siste gang mannen spurte om å få låne 2000 kr. i noen dager fordi vi ikke kom oss inn i nettbanken pga. feil med sikkerhetskortet, så kom han tilbake med et budsjett som svigermor hadde satt opp til oss basert på våre inntekter og utgifter som mannen gladelig hadde delt med henne.

Gammel 24-08-10, 20:19   #17
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig kan man komme opp i situasjoner der man låner penger av andre av og til? Jeg blir overrasket over at folk blir overrasket over det. Vi låner helst ikke penger av andre, men jeg har et par ganger lånt større beløp av ei god venninne. Hun tilbød seg forøvrig å låne meg pengene begge gangene (eller i hvert fall den første, husker ikke helt andre gangen). Det var da jeg måtte ha nytt bilsete til yngste, samt ny vogn til ham litt senere. Vi var skrapa men trengte virkelig de tingene, og jeg visste jeg fikk skattepenger på konto noen måneder etter, og betalte selvsagt alt tilbake samme dag som skattepengene kom. Jeg hadde gjort det samme for henne og for alle mine nære venninner eller familie uten å blunke.
Det blir selvsagt noe annet med lite kjente/ukjente mennesker slik som i HI.

Men - man vet jo som regel i forkant at man trenger nytt sete eller vogn, og da mener jeg at da får man spare seg opp penger. (Altså, JEG mener at JEG ville gjort det) Jeg ville aldri spurt ei venninne om å låne penger til sånt, man da er du bare heldig som har ei venninne som vet om situasjonen deres og kan hjelpe dere.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 20:28   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Men - man vet jo som regel i forkant at man trenger nytt sete eller vogn, og da mener jeg at da får man spare seg opp penger. (Altså, JEG mener at JEG ville gjort det) Jeg ville aldri spurt ei venninne om å låne penger til sånt, man da er du bare heldig som har ei venninne som vet om situasjonen deres og kan hjelpe dere.

Søstra mi (da etablert med tre barn) lånte 30 000 av meg for å kjøpe bil da jeg var 18. - så det finnes noen som låner til ganske så store ting altså.

(jeg fikk dog pengene tilbake - men ikke i en jafs - så det ble en dårlig deal for meg, rett og slett fordi 2500 i x antall måneder lettere forsvinner enn 30 000 plassert i banken - men jeg lærte, jeg lærte)

Gammel 24-08-10, 22:19   #19
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Pengene kom i dag! Jeg ble så overrasket at jeg måtte sjekke om lappen var ekte.

Men dette gjør jeg ikke en gang til. Det blir rett og slett en litt for merkelig stemning.
Jeg var ikke avhengig av å få pengene tilbake, men jeg gir liksom ikke bare bort 500 kr heller.
Og de er ikke verre stilt enn at de rett før helgen kjøpte både sekk, trippel pennal og klær, så da går det mer på økonomistyring, vil jeg tro.

(Sikkert en grunn til at hun ikke har minibankkort. )

Gammel 25-08-10, 00:44   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Pengene kom i dag! Jeg ble så overrasket at jeg måtte sjekke om lappen var ekte.

Men dette gjør jeg ikke en gang til. Det blir rett og slett en litt for merkelig stemning.
Jeg var ikke avhengig av å få pengene tilbake, men jeg gir liksom ikke bare bort 500 kr heller.
Og de er ikke verre stilt enn at de rett før helgen kjøpte både sekk, trippel pennal og klær, så da går det mer på økonomistyring, vil jeg tro.

(Sikkert en grunn til at hun ikke har minibankkort. )

godt du fikk igjen pengene dine. Og jeg blir stadig forundret over hvordan man da prioriterer. Man betaler vel gjelden din før man drar på shopping? ihvertfall den type shopping hun valgte.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.