|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg synes det virker litt rart å spørre om å låne penger av folk man ikke kjenner godt. Når det er sagt så har jeg en venninne som ganske ofte trenger å låne noen kroner av oss, og det låner jeg henne med glede. Hvis jeg uansett har pengene og jeg har råd til å avse dem i den tiden det tar før hun betaler, så er det vel ikke noe problem?
![]() |
#42 |
By the Sea
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg ble litt overrasket over at mange sier de ville lånt bort penger i en slik situasjon som dette. Jeg føler meg ofte dumsnill men selv jeg ville sagt nei til dette. Jeg ville blitt irritert over å bli spurt.
![]() |
#43 |
Pauset
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmål
Man trenger ikke dra det så langt heller akkurat. Har man litt akkurat med penger, så har man heller ikke alltid råd til å skyve utgiftene foran seg, for det blir ofte ikke så veldig mye bedre om noen få månder. Så får man feks en veldig høy strømregning på et dumt tidspunkt, feks rett før jul (fordi prisene har skutt i været), så kan det hende man ikke kan løse det hele med å være kreativ, med mindre man har lyst til å leve på et eksistensminimum i jula, og droppe julegavene. Da biter man heller i det sure eplet, og hører med pappa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålIgjen- jeg snakker ikke om ekstremtilfeller. Jeg vet hvor lang tid det tar før man mister en barnehageplass og jeg vet også hvor lang tid det tar før strømmen blir stengt. Det er ikke i "jeg låner en tusenlapp eller tre til neste måned" - klassen.
![]() |
#47 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg hadde syntes det var et veldig merkelig spørsmål, men hadde sikkert sagt ja. Mest fordi jeg hadde følt meg litt bondefanget av situasjonen, tror jeg.
Selvsagt kan det være situasjoner der man plutselig står i en knipe og det er praktisk å låne av noen andre. Jeg har opplevd å stå i butikken, ved kassa, uten pengebok, og fått tilbud om å låne penger av vedkommende i køen bak, som jeg kjente fra før (men på ingen måte godt nok til at jeg ville drømme om å be om å få låne penger i en annen situasjon). Nå bor vi like ved butikken, så jeg valgte å dra hjem etter pengeboken, men hadde det vært like før stengetid eller på andre siden av byen, hadde jeg definitivt takket ja til tilbudet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
Du vet tydeligvis ikke. Og du snakker om kvinnen som det allerede er nevnt har en hjerneskade og har problemer med sosiale koder, ja? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg syns det hørtes skikkelig rart ut. Jeg hadde sagt nei. Var det en god venn hadde jeg jo sagt ja, men ikke til bekjente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålSirkusbillett koster vel litt? Så når du trekker det fra summen du muligens ikke får tilbake, er det ikke så ille uansett? Du oppførte deg pent og blir ikke blakk. Datteren din blir tatt med på sirkus. Det der hadde jeg ikke tenkt mye på. Men om du ikke får det resterende tilbake (sirkusbillett pluss godteri til forestillingen), låner man så klart ikke bort mer med den begrunnelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
snur
|
Hun skulle vel betale for sirkusbilletten selv
![]() |
#52 |
På (opp?)tur
|
Da oppfattet vi det helt forskjellig. Jeg trodde det opprinnelig var sånn at hun skulle betale for eget barn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålHadde blitt rimelig satt ut dersom naboen kom og ville ha med unga på sirkus og samtidig be meg forskuttere. Hadde vel bedt han ta seg en bolle, tenker jeg. Creepy nok at de er over på besøk i mine øyne...
![]() |
#54 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålVi har lånt ut penger til venner som er i en midlertidig krise. Alle kan havne der tenker jeg. Eneste som er synd, eller synd og synd.... Uansett ene paret vi lånte ut en betydlig sum til har vi ikke kontakt med lenger og det skyldes nok muligens at de slet veldig med og betale tilbake lånet og syntes det var litt "lumpent" at vi ønsket de tilbake til avtalt tid. Det var her snakk om 40.000.- uken etter at pengene var på konto befant hele familien seg på ferietur, og jeg må vel innrømme at jeg syntes det var en litt annerledes bruk av pengene enn hva vi hadde forestilt oss, siden inkassobyråene nærmest hang på døra der... Så penger og personlige lån kan ødelegge fine vennskap, og det er jo synd, ihvertfall av og til
![]() |
#55 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg hadde følt meg totalt bondefanget. Og sikkert sagt ja med en ekkel bismak. Hva blir det neste, liksom. En merkelig forespørsel. Og dere som ville sagt nei - ville dere begrunnet det? Argumentet om at man ikke har råd - eller penger på konto akkurat nå, vil liksom falle på sin egen urimelighet i veldig mange tilfeller - det handler jo ikke om det!
![]() |
![]() |
#56 |
By the Sea
|
Jeg hadde nok ikke følt at jeg måtte begrunne avslaget mitt så veldig, altså. Det er jo en frekk forespørsel i utgangspunktet (selv om damen har en liten hjerneskade) - så jeg ville sikkert sagt "Det har jeg ikke anledning til, dessverre".
![]() |
#57 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg førte over 500 kr + penger for billetten til jenta mi.
![]() |
#58 |
er her
|
![]() Sv: Et litt "klamt" spørsmålJeg hadde blitt paff og forundret, men hadde sikkert gjordt det samme som deg Stine-mor. Jeg hater å dra på slike "tilstelninger" så hadde blitt glad om noen orket å dra med et av mine barn på det. Men jeg ville aldri ha kunnet kommet i en slik situasjon selv, altså å be om å låne penger fra ganske periferie bekjentskaper. Ja jeg kunne nok plutselig kommet oppi en situasjon der jeg manglet penger, men hadde ikke planlagt sirkustur/kinotur eller lignende uten å ha dekning på kontoen.
![]() |
#59 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ville ikke begrunnet hvorfor, jeg ville bare sagt "Nei, beklager, det kan jeg ikke" (litt pent innpakket "vil ikke") Hun som spurte om å få låne, begrunnet jo heller ikke "hvorfor". |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Mastercard. "Låner" heller der enn å spørre noen ja. |
![]() |
![]() |
![]() |