|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Ja, det vet jeg. Vi påvirkes og formes av det rundt oss. Å tro at man ikke er et produkt av omgivelsene er naivt. Men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med det. Altså hva er det vi diskuterer eksakt. Jeg og mannen har som nevnt tidligere byttet roller, og han har prøvd seg som hjemmeværende. vi fikk ingen blikk eller bemerkninger fra de rundt oss, det var ikke noe spesielt med situasjonen, tydeligvis, og det var helt naturlig for oss å prøve og teste ut litt.
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Jeg for min del tenker ikke at du skal gjøre noe som helst med det. Det er som om vi skulle ha diskutert krigen i Afganistan, hvis jeg var klar over at det var et kjempeproblem med for lite helsearbeidere der nede (jeg vet ikke, dette er et fiktivt eksempel), så hadde jeg ikke forventet meg at du personlig skulle dra ned dit. Men jeg hadde forventet meg at du var enig med meg i at det var problematisk at det var lite helsearbeidere der nede.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Men hvis det er tilfelle - og målet eller ønsket ikke er at jeg øker min stilling, eller at mannen reduserer sin i stedet - hva er da poenget? Å rynke på nesen over det andre foretar seg, og kalle dem en del av Problemet? Jeg trodde hensikten med denne diskusjonen var at ingen kvinner bør jobbe redusert, at man av solidariske hensyn bør sende riktige signaler og tenke pensjonspoeng. Jeg har heller ingen ting til overs for kvinner som sitter på bar bakke skulle mannen stikke av en dag, men jeg har ikke inntrykk av at noen av deltagerne i denne debatten er på det nivået.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 14-08-10 kl 00:39. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Det stemmer det som Mim sier: arbeidsmarkedet er veldig kjønnsdelt i Norge. Dette er grundig dokumentert i en rekke seriøse forskningsprosjekter. Selvsagt er ikke Norge unikt i forhold til resten av verden: dette er trekk man finner i en rekke vestlige land, men Norge ligger i ytterpunkter av den skalaen uansett. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg mente overhodet ikke å hersketeknikke deg, Mauser, jeg trodde virkelig at enhver avisleser hadde fått med seg at samme hvor mange "velg utradisjonelt"-prosjekter/kampanjer/aktiviteter man kjører på med, så blir jentene hjelpepleiere og sykepleiere og gutta blir snekkere og ingeniører.
|
|
|
#6 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så når vi har et kjønnsdelt arbeidsmarked i Norge, så er det fordi vi kan? Det stemmer jo forsåvidt med Mims linker.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Ja, for jentene trenger ikke å ta ansvar for egen økonomi, for de blir forsørget av menn og /eller staten.
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Kanskje, men det er også i høyeste grad et spørsmål om interesse. ROSE-undersøkelsen er en stort, internasjonalt forskningsprosjekt som tar for seg ungdoms valg og bortvalg av realfag. I denne presentasjonen ser du for eksepel tydelig at jenter i vesten har langt mindre interesse for teknologi enn gutter, mens interessen er omtrent like stor (og jevnt over mye større enn blant ungdom i vesten) blant både gutter og jenter i land som India, Botswana, Uganda og mange fler. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Jeg vet at det er slik, men er ikke dette også fordi vi har en veldig høy andel kvinner som er i jobb? I en del andre land er det jo slik at enten er du mamma, eller så er du karrierekvinne. (Italia, er vel typisk slik. Får du en unge er du ute av dansen)
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|