Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva betyr navnet til barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-10, 22:24   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke ser ut til å skjønne at det for noen er interessant å vite hva navn betyr, og at det derfor ikke kunne falle dem inn å velge navn på barnet sitt uten å vite hva navnet betyr. Jeg har ikke noe problem med å skjønne at dette ikke er viktig for alle, men gitt at man er en sånn person som er interessert i sånt - etymologi og navnetradisjoner og betydninger - så følger det for meg ganske naturlig at man også ville "etterforske" noe såvidt viktig som navnet man velger til barnet sitt.

Jeg synes det er kjemperart at du ser på dette som samme gate som astrologi - det handler jo ikke om at man tror det spiller noen praktisk rolle hva navnet betyr. Det handler om at man synes navn og betydningen av dem er morsomt og interessant, og at man derfor også undersøker betydningen av de navnene man vurderer til barnet sitt - ikke fordi man tror det vil ha innvirkning på barnets liv, men fordi man er for nysgjerrig/interessert til å ikke undersøke dette.

Jeg skjønner at noen er interessert i å vite hva navn betyr.
Men om man tenker at det og det navnet er fint, det vil jeg at barnet mitt skal hete, så klarer jeg ikke helt å skjønne at barnet ikke kan få dette navnet uten at foreldrene vet betydningen av det først. Hvis man ikke kan gi barn et navn uten å vite betydningen, så må det jo være for at betydningen av navnet har noe å si. Eller er jeg helt på viddene?
Om man ikke kan gi barnet sitt navn, uten å vite hva det betyr, fordi betydningen er viktig, så mener jeg at da mener man vel nettopp at betydningen vil ha innvirkning.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg blir litt fornærmet over at du synes astrologi og språkhistorie er omtrent det samme, altså, Bæret. Eller skal jeg kalle deg Kerasos?

Kerasos.

Men om jeg tror at sønnen min er slik han er fordi han er kreps, eller om jeg tror han er slik han er fordi navnet betyr "Kongen på haugen", så er det litt det samme.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.