Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 11:29   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Trådstarter skriver:

"Her er det da tydelig at politiet altså har gått inn i en sak om barnefordeling hvor det mistenkes at barnas mor er involvert i å hente dem."

Jeg synes dette virker veldig konkluderende.

Sammenligningene som gjøres er først relevante når man kjenner alle sakens fakta. Det gjør man ikke pr. i dag. I avisene er det kun ensidige fremstillinger fra begge parter, og de gjør ikke annet enn å fyre oppunder rykter.

Eller det kan virke oppsummerende all den tid artikkelen fortalte at det var en barnefordelingssak og at moren var mistenkt for deltagelse i å hente dem.

Og du - når man har ensidige forklaringer fra alle involverte parter - det er normalt sånn ca da man begynner å si at man har begynt å få frem fakta vet du.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:54   #2
Erasmus
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
Erasmus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Eller det kan virke oppsummerende all den tid artikkelen fortalte at det var en barnefordelingssak og at moren var mistenkt for deltagelse i å hente dem.

Og du - når man har ensidige forklaringer fra alle involverte parter - det er normalt sånn ca da man begynner å si at man har begynt å få frem fakta vet du.

Inntrenging, voldsutøvelse, kidnapping er alle gode argumenter for at politiet dukker opp. Du hevder at politiet blander seg inn i en barnefordelingssak, og det blir å snu saken på hodet.

Fakta i denne saken vet verken du eller jeg så mye om. Ljuger begge, eller bare én av dem? Verden er sjelden så sort/hvit som foreldrene som foreldre prøver å gi et bilde av.

Erasmus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 12:01   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Inntrenging, voldsutøvelse, kidnapping er alle gode argumenter for at politiet dukker opp. Du hevder at politiet blander seg inn i en barnefordelingssak, og det blir å snu saken på hodet.

Fakta i denne saken vet verken du eller jeg så mye om. Ljuger begge, eller bare én av dem? Verden er sjelden så sort/hvit som foreldrene som foreldre prøver å gi et bilde av.

Jeg mener jo at politiet gjerne kan blande seg inn i en barnefordelingssak all den tid man ikke har levert barn tilbake fra samvær. Og så mener jeg at politiet må blande seg når folk kommer på natta bevæpnet inn i et hus.

Men det som er problemet med en del barnefordelingssaker er jo akkurat det at noen ganger er det faktisk svart/hvitt. Noen ganger er den ene parten en total ondskapsfull tulling som misbruker og banker barna. Og så blir den fornuftige parten også mistenkeliggjort, fordi sannheten liksom alltid skal ligge et sted i midten.

Gammel 18-08-10, 18:47   #4
*kiwi*
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2010
*kiwi* har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det som er problemet med en del barnefordelingssaker er jo akkurat det at noen ganger er det faktisk svart/hvitt. Noen ganger er den ene parten en total ondskapsfull tulling som misbruker og banker barna. Og så blir den fornuftige parten også mistenkeliggjort, fordi sannheten liksom alltid skal ligge et sted i midten.

Jeg tror du er inne på problemets kjærne.

De som skal hjelpe må først og fremst finne ut hvem av foreldrene som er den "gærne". De har så lett for å bare kalle det en foreldrekonflikt og fordele skylden mellom begge. Noen ganger er det faktisk bare en som er skyld i at barna har det vanskelig. Men hvis den (inntil da) normale forelderen blir desperat nok når den innser at ingen kan hjelpe barna, eller at de som skal hjelpe blir manipulert, ja da kan den normale forelderen fremstå som ganske desperat. Dette er utfordrende saker men for å hjelpe barna må de som skal hjelpe få avklart hvem av foreldrene som snakker sant.

Et informasjonshefte som heter "Barnefordelingssaker der det er påstander om vold" beskriver hvor komplekse slike saker kan være. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld...html?id=516391

Der står det blant annet: "Saksbildet i disse sakene kan være uoversiktlig og preget av motsetninger. Partene kan ha svært ulik fremstilling av hendelsesforløp. Mor er bekymret for fars omsorgskompetanse og vice versa. Overgriperen kan være den som virker mest samlet og ressurssterk. Offeret kan virke heller forvirret og usammenhengende og fremstå som lite kompetant som forelder, men fortelle om vold og trusler. Barna kan være sinte på offeret og vil til overgriper. Når saksbildet er så komplekst og fylt av motsetninger, vil det være utilstrekkelig å bare forholde seg til partenes forklaringer. Den sakkyndige kan ved innhenting av komparentopplysninger og ved utdypet utredning, få et klarere bilde av saken."

*kiwi* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:03   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Interessant siste innlegg. Det må være vanskelig å vurdere slike saker og bevise at konklusjonen er riktig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:14   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Interessant siste innlegg. Det må være vanskelig å vurdere slike saker og bevise at konklusjonen er riktig.

Det er nettopp det. Det er ganske vesentlig at dette gjøres godt og på en profesjonell måte. At en politimann dukker opp på trappa og spør i alles påhør er ikke bare dårlig metode - det er faktisk temmelig skandaløst. Rettsvesenet bruker psykologutdannede sakkyndige til dette arbeidet. Og slik bør det også gjøres.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.