Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

[Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 15:20   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Omelett i rapsolje? Hvorfor i alle dager lager du det?

Omelett stekt i smør er fint. Det er vel ikke noe laktose i smør, eller er det det?

Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 09:19   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Omelett i rapsolje? Hvorfor i alle dager lager du det?

Omelett stekt i smør er fint. Det er vel ikke noe laktose i smør, eller er det det?

Jo, det er laktose i smør. Samt de fleste margariner.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 09:33   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jo, det er laktose i smør. Samt de fleste margariner.

Aha. Da ville jeg gått for den blå margarinen. :satser på at Iset ikke ser meg:

Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 10:07   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Heldigvis kan jeg bruke smør. Til vanlig er det bare søtmelk, fløte og is jeg bør holde meg unna, men nå som jeg har inntatt yoghurt, kesam og cottage cheese daglig, har jeg fått problemer. De siste to dagene har jeg minimert innholdet av dette i maten, og i går gikk det mye bedre. Sønnen min (som også er laktoseintolerant) bruker den blå margarinen, og jeg er glad jeg slipper. Rapsolje brukte jeg fordi Fedon anbefalte det, men det ble med den ene omeletten. Men jeg bruker rapsolje til andre ting (det er jo en av oljene som tåler varme godt, har jeg skjønt) hvor smaken på oljen ikke blir så framtredende.

Gammel 19-08-10, 13:00   #5
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Kan du spise ost? Hvis du tåler det,så kan du lage ostesnacks - steke i micro, osteterninger osv...Nå har det kommet bokser hvor det ligger osteterninger ideilig lake også - feks m hvitløk og chili.. nam.

Gammel 19-08-10, 13:12   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Kan du spise ost? Hvis du tåler det,så kan du lage ostesnacks - steke i micro, osteterninger osv...Nå har det kommet bokser hvor det ligger osteterninger ideilig lake også - feks m hvitløk og chili.. nam.

Jepp - hard ost går fint. Fetaost også. Det skal jeg jammen utnytte mer. Stekt ost er jo kjempegodt.

Gammel 19-08-10, 18:45   #7
gladjenta
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østlandet
gladjenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nå er ikke jeg noen ekspert altså, men jeg ville bare si at det virker nesten som du har kommet i ketose med de symptomene du nevner. Kanskje du er en av de som går lettere i ketose? Symptomene du beskriver: svimmelhet/ veldig sulten er symptomer som kan komme i begynnelsen av en kostomlegging til lavkarbo/ketolysekost. Men det pleier å gå over etter 1 uke eller 2. Og da vil du føle deg i helt enormt god form. Jeg har aldri følt meg bedre enn jeg gjør når jeg spiser lavkarbo / er i ketose, og jeg hadde de samme symptomer som deg første uka. Jeg var svimmel/trøtt, hadde et veldig sultbehov, og lett hodepine.
Jeg vil også anbefale Hexeberg-boka. Veldig lett å lese og veldig interessant. Men jeg vil også anbefale deg å lese litt inne på lavkarbo.no også, for det er veldig mye interessante problemstillinger som kommer opp og det er veldig lærerikt.
Syns du er kjempeflink som tar opp kampen med kiloene

gladjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.