|
|||||||
| Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan velger man hunderase?Her var det mange kjempegode tips. Vi kommer til å bruke lang tid, og sjekke nøye ut i forhold til både rase, allergi og oppdrettere.
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Hvordan velger man hunderase?Åh, vi vurderer hund til neste år og var helt bankers på at Nova Skotiaen var valget vi skal ta!
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan velger man hunderase?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Ok, det er fint å få informasjon. På canis og oppdrettssider ble jeg ikke avskrekket til vårt bruk. Det er mulig vi gjerne bruker tid på mosjon og lydighet, det bør vi jo gjøre når vi får hund, men først og fremst vil vi ha en familiehund, ikke som en interesse til konkurranser etc. og med vanlig liv med jobber og sånt, så blir et jo vanlig mosjon. Jeg visste ikke at mange er nervøse og ikke til å stole på med barn.
|
|
|
#5 |
|
ræv med ører
Jeg har aldri hatt Lagotto selv, ettersom jeg foretrekker større raser, men det er en helt fantastisk rase utifra hva jeg har sett. Det som er så spesielt med den er at den nesten trener seg selv. Du slipper mye av lydighetstreningen, den er nesten født lydig. I tillegg stikker den ikke av, og hverken maser eller lager ugreie lyder (les: bjeffer sjelden) og den er røytefri. Utifra det du skriver høres det ut som hunden for dere.
|
|
|
#6 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er den største feilen folk gjør når de velger hund, de velger en rase som er såkalt ´lydig´av natur ...
|
|
|
#7 |
|
ræv med ører
Vel, som sagt har jeg erfaring med hundetrening i mange år, og sammenlignet med de fleste andre rasene er Lagottoen født lydig. I England kalles atferden for "eager to please", det passer i grunn litt bedre. Enkelte raser blir nærmest "lydige av seg selv" (i gåseøyne, fordi noe jobb er det alltid med hunder, det er vel ingen som tror noe annet) fordi de digger den positive tilbakemeldingen og man trenger ikke terpe kommandoer osv. på lik måte med andre hunder.
|
|
|
#8 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det høres ikke ut som om vi er så veldig uenige ..., det er bare det at ordene ´født lydig´skjærer i mine ører!!
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Har du sjekket ut Labradoodle? Blanding av puddel og Labrador, og virkelig en fantastisk fin familiehund. Broren min har en, og de har 3 barn. Trenger en fresk gåtur om dagen, og ellers er hun rolig og snill. Ungene kan klatre på henne. Blir det for mye går hun bare unna. Hun røyter heller ikke og er passe stor. |
|
|
|
#10 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Jeg må bare presisere at vi ikke tror det er sånn at enkelte raser ikke krever jobb altså. Vi er innstilt på at det vil kreve trening og nødvendig oppfølging og ser ikke mørkt på det. Men det er viktig at det er en hund som ikke krever for mye for å "få den dit den skal være".
Nei, men takk for tips, det skal jeg gjøre. Har hørt mye fint om den fra andre også.
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Hvis man kjøper valp hos en seriøs oppdretter, så ser jeg ikke helt faren med å kjøpe en "blandingshund"? Det er vel ikke rasen å velge hvis man vil ha en utstillingshund, men etter hva jeg har forstått er det ikke det Noba er ute etter heller. |
|
|
|
#13 |
|
can-jur
|
Nå er det jo ikke sånn at man får nye gener av å blande to raser. Man blander da altså bare to raser. Man kan feks blande en rase med MYE HD med en rase som har lite HD, men effekten blir jo den samme om man parrer to individer med kjent HD status innen for samme rase. Det er INGEN forskning som undebygger myten om friskere blandingshunder. De aller fleste raser har sine sykdommer å stri med, og de tar de med seg også inn i sine blandingsavkom. Er man heldig får man alt det negative fra begge raser
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|