Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Embs, veldig fine innlegg.
Men i utgangspunket er jo både bostedsforeldre og samværsforeldre ansvarlige for barna. Det er jo i denne prosessen (at samværsforeldre eller bostedsforeldre skal miste det ansvaret) at ting er vanskelig. Jeg tror ikke man kan si at det er bostedsforeldre som skal ha siste ordet når det gjelder å sette rammene for samvær - det tror jeg hadde vært veldig problematisk.
Og jeg er jo enig med Embs at det bør være helt likt. Barnevernet bør kunne fremme sak mot samværsforeldre hos fylkesnemda. Og for min egen del legger jeg til at barnevernet bør kunne ta midlertidige avgjørelser (som for eksempel å beslutte stopp i samvær frem til saken er behandlet.)
Ut fra barnevernssynspunkt så er dette feil. Det er hjemmet og kun hjemmet som har ansvaret. Samværshjemmet har altså ikke et ansvar.
Og jeg mener også at løsningen må være at barnevernsloven utvides til å omfatte samværshjem. Den bør også utvides til å omfatte barn som står i langvarige og alvorlige foreldrekonflikter mener jeg - uten sammenheng forøvrig.
|