Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Hun har reist til India og kjøpt to babyer.
Jeg er glad vi i Norge har såpas strenge adopsjonslover at man i størst mulig grad sikrer seg at adopsjon ikke skjer som følge av babyhandel.
Selv om det selvsagt er forferdelig, forferdelig kjipt for disse barna og denne kvinnen.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det har i hvert fall gått i nyhetene i hele kveld.
Hun løy.
Huff, det er trist, trist, trist for hun det gjelder. Men jeg er samtidig veldig glad for at de har strenge regler her, og for at de har satt foten ned og gjort prosessen særdeles vanskelig for de som gjør dette. Det skal ikke være sånn at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse i sånne etiske vanskelige sak. Det hadde jo undergravd hele lovverket og grunnlaget for det, om alle som dro og fikk surrogatbarn i etterkant bare fikk et "åh, gjorde du/dere det, ja? Vel, nå er ungene her, så velkommen hjem".
Jeg har vært i ufrivillig barnløs-skoene, og kan meget vel sette meg inn i smerten og de vonde følelsene av å ikke kunne få barn. Jeg har en sykdom som gjør at jeg også i en periode kjente på "hva om vi ikke blir godkjent"-følelsen. Men jeg er likevel 100% enig med meg selv om at man skal ikke utnytte mennesker som kan få barn likevel. En ting er å få en søster eller venninne eller tilsvarende til å bære fram et barn til en. Det bli i mine øyne noe helt annet å få et fremmed menneske i et fattig land, hvor det heller ikke er sosialt akseptert (det er en grunn til at disse damene bor på egne hjem og ikke forteller familie og venner om hva de "jobber" med) å være surrogatmor. Hvor man gjør det for pengene. Det nytter ikke at indiske myndigheter velsigner industrien.
Jeg har vært skeptisk hele veien til disse India-surrogat sakene. Men det var veldig trist å se at det endte slik likevel. Jeg føler med denne moren, men det er ikke mer rett likevel.