Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-10, 23:50   #321
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skjønner ikke at det går an å bli så hjerterå. Jeg venter spent på å høre om hun ender med å bli i India eller om hun setter igjen ungene og reiser hjem når hun ikke syns det er morsomt med babyer mer.

Jeg velger å tro at ingen som er så desperat etter barn og som dermed går gjennom en slik prosess for å få det "reiser hjem når babyer ikke er morsomt lengre". Jeg skjønner at dette ikke kommer til å få en lykkelig utgang for noen, og det syns jeg er fryktelig trist for de to guttene som nå faktisk eksisterer.
Håper hun klarer å finne en løsning som er til deres beste når hun har satt dem i denne klemma.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:12   #322
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men loven skiller tydligvis mellom biologiske egg og kjøpte egg?

I praksis betyr jo dette at barna er eggdonors "problem".
Om det er genene som er viktige?
Nja, jeg vet ikke om det ville vært rettferdig å ilegge bidrag til den andre mannen, han med ørlittegranne slappere svømmere

Nei, loven skiller ikke på hvem som "eier" eggene, Norsk love sier at den som føder ungene er mora. Eneste "lovlige" måte å gjennomføre surogati, altså en måte som ikke bryter med norsk lov, bare med intensjonen av den, er at det er en biologisk far inne i bildet, enten en enslig eller homofil mann med partner, eller et par av kvinne og mann. Da kan nemlig faren påta seg farskapet (og om nødvendig bevise det) og surrogatmoren frasier seg alle rettigheter til barnet, far tar det med hjem, og fruen stebarnsadopterer. Helt i tråd med norks lov, men ikke helt sånn de som bestemmer slikt vil at det skal kunne gjøres. Men et smutthull.

Problemet her er at kvinnen er enslig, ikke har en far.
surrogat + donoregg + donordsæd ble en ukjent for mye.

Gammel 26-08-10, 09:18   #323
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nei, loven skiller ikke på hvem som "eier" eggene, Norsk love sier at den som føder ungene er mora.

Det er jo helt riktig det du sier, men om man skal stole på VG er Bufetats grunn til å avslå adopsjonsbehandling nå nettopp det at det ikke var snakk om hennes egne egg.

Jeg skjønner ikke hvor dette med eggbiologien kommer inn i bildet i det hele tatt, og det står ikke noe mer i artikkelen om hva de hjemlet det på.

Gammel 26-08-10, 09:27   #324
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke satt meg inn i hva VG sier om Bufetat da, men svarte på det at "loven skiller tydeligvis mellom biologiske og donoregg" og det gjør den jo ikke.

Rent juridisk eller biologisk er det jo ikke noe som helst som knytter denne kvinnen til disse barna etter Norsk lov. Ingen ting. Muligens lette bufetat etter et potensielt smutthull, eller muligens formulerer vg det slik, det vet ingen... dersom det i det minste var en biologisk link? I don't know. Men loven er klar. Og det klarer jeg ikke tro på at hun ikke visste. De som setter seg det minste inn i surrogati eller eggdonasjon eller "utenlandslaging av babyer" vet da vel dette? Jeg har aldri engang vurdert det, men på generelt grunnlag trodde jeg "alle med interesse for tema visste det". Men jeg er naiv, og tror folk vet ting...

Gammel 26-08-10, 09:40   #325
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dersom det hadde vært hennes egg kan det hende det ville vært mulig å få et bekreftet morsskap etter en DNA-test? Pater Est-regelen ble jo svekket på en eller annen måte, husker ikke detaljene, for ikke så lenge siden nettopp på grunn av de tilfellene der en kvinne som var separert fikk barn med sin nye samboer - og endte med eksen som far til ungen. Eller noe i den retningen. Husker som sagt ikke detaljene, men det var en åpenbar urimelighet hvor det ble åpnet for at den biologiske faren altså kunne bli far også om en annen var gift med mor.

Nå har jo ikke denne damen noe felles DNA med disse barna, så da er ikke den ørlille muligheten der heller.

Også synes jeg at det er lov å være kritisk til henne. Hun har satt to babyer i en meget vanskelig situasjon. Det er ikke noen grunn til å anta at hun setter barnas behov foran egne når man ser på hennes historikk så langt.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:44   #326
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om barna biologisk hadde vært hennes, hadde vel alt hun trengte vært en attest på at hun hadde født dem i India?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:44   #327
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Dersom det hadde vært hennes egg kan det hende det ville vært mulig å få et bekreftet morsskap etter en DNA-test? Pater Est-regelen ble jo svekket på en eller annen måte, husker ikke detaljene, for ikke så lenge siden nettopp på grunn av de tilfellene der en kvinne som var separert fikk barn med sin nye samboer - og endte med eksen som far til ungen. Eller noe i den retningen. Husker som sagt ikke detaljene, men det var en åpenbar urimelighet hvor det ble åpnet for at den biologiske faren altså kunne bli far også om en annen var gift med mor.

Nei. Det finnes absolutt ingen åpning for at man tilkjennes morskap på grunnlag av DNA om man beviselig ikke har født barnet (at menn som er biologiske fedre til barn født i andres ekteskap er det åpning for, rent juridisk).

Snodig at det ikke utbroderes i artikkelen hva biologien skulle ha med saken å gjøre, egentlig. Det har jo vært nok av mediekjør om dette med at biologiske mødre som skaffer surrogatbarn sammen med sin mann, må stebarnsadoptere etter at far har importert ungene.

Gammel 26-08-10, 09:45   #328
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om barna biologisk hadde vært hennes, hadde vel alt hun trengte vært en attest på at hun hadde født dem i India?

Nja. Forsåvidt. Men det hadde forsåvidt holdt nå også det da. Sånn hvis hun først skal begå forfalskning av papirer, mener jeg. Og det mener jeg ikke man skal.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:45   #329
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det er rart at fødselsmor er juridisk mor?
På dyr (å nei, hun sammenligner dyr og mennesker igjen ) er embryooverføring ganske vanlig og ingen ville finne på å sette rugemor som biologiskmor til avkommet....

Gammel 26-08-10, 09:46   #330
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Nei. Det finnes absolutt ingen åpning for at man tilkjennes morskap på grunnlag av DNA om man beviselig ikke har født barnet (at menn som er biologiske fedre til barn født i andres ekteskap er det åpning for, rent juridisk).

Snodig at det ikke utbroderes i artikkelen hva biologien skulle ha med saken å gjøre, egentlig. Det har jo vært nok av mediekjør om dette med at biologiske mødre som skaffer surrogatbarn sammen med sin mann, må stebarnsadoptere etter at far har importert ungene.

Da kan jeg ikke skjønne hva poenget med at det var hennes eget egg var. Folkedypets følelsesmønster?

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:47   #331
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nja. Forsåvidt. Men det hadde forsåvidt holdt nå også det da. Sånn hvis hun først skal begå forfalskning av papirer, mener jeg. Og det mener jeg ikke man skal.

Det skal man jo ikke, men en løsning som ikke skaper presedens hadde det jo vært.

Gammel 26-08-10, 09:47   #332
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

På dyr (å nei, hun sammenligner dyr og mennesker igjen ) er embryooverføring ganske vanlig og ingen ville finne på å sette rugemor som biologiskmor til avkommet....

I India er hun jo ikke det. I Norge har man bestemt at den som føder alltid er barnets mor. Dennes ektefelle er forelder dersom vedkommende har utovertiss eller signerte på statsautorisert type sæd før befruktning.

Gammel 26-08-10, 09:47   #333
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du får bare rett og slett ta til etterretning at det er forskjell på folk og fe, Floksa.

Det er ikke lov til å spise folk heller. Også er det naturlig at når det gjelder dyr så er man først og fremst opptatt av genetikken da man jo bedriver avl. Med mennesker er det helt andre hensyn.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:58   #334
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Det synes jeg. Disse ungene kan jo få alvorlige tilknytningsvansker senere hvis de blir flyttet nå, så hvorfor ta dem fra en god omsorgsperson (går ut i fra at hun er det)? Klart dama har gjort noe dumt, men det bør jo ikke gå utover ungene.

Ja, det er jo innlysende.

Gammel 26-08-10, 10:09   #335
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

I India er hun jo ikke det. I Norge har man bestemt at den som føder alltid er barnets mor. Dennes ektefelle er forelder dersom vedkommende har utovertiss eller signerte på statsautorisert type sæd før befruktning.

Hvorfor er det kun menns signatur på sædmottak som gjelds? Har noen forklart dette?

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 10:14   #336
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan jeg ikke skjønne hva poenget med at det var hennes eget egg var. Folkedypets følelsesmønster?

Forskjellen i resultatet var hvertfall at der de kunne prøvd å få snodd noe til, unntaksvis, om det hadde vært hennes egg får de ikke det til når det er donoregg. Det car jo når hun skulle ta det som var en enkel DNA-test for å bevise at hun var moren slik at de kunne få lirket henne inn at hunmåtte innrømme donoreggene.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 10:16   #337
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det står eller...

Aha.

Men. Hva er greia da? Hvorfor får ikke lesbiske par medmorskap? Er det fordi de ikke får statssæd? Er det noe bare menn får? :forvirret:

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 10:31   #338
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men hvis man kan få statssæd og alt i orden og på plass - kan man ikke da bruke det? Eller er det grunner til å bruke noen annen?

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:06   #339
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Også synes jeg at det er lov å være kritisk til henne.

Selvsagt både kan og bør man være kritisk til det hun har gjort i denne saken. Men jeg personlig syns ikke det er greit å skulle slenge dritt om henne som person og å si at hun er dum. Det syns jeg er unødvendig og usaklig.

Hun har satt to babyer i en meget vanskelig situasjon. Det er ikke noen grunn til å anta at hun setter barnas behov foran egne når man ser på hennes historikk så langt.

Akkurat slik situasjonen er nå vil tvillingenes behov i stor grad sammenfalle med kvinnens behov. Ut over dette lurer jeg jo litt på hvilke helgener det er som frekventerer FP. Får dere barn for barnas del? Jeg fikk barn utelukkende for min egen del, ikke for barnets del. Jeg prøver i stor grad å la mitt barns behov bli dekt og vil ofte sette mitt barns behov framfor mine behov, men det er jo behovene slik jeg ser det. Jeg er ikke en uhildet part.

Jeg syns det hadde vært fint om man kunne omtale kvinnen i en mindre nedlatende tone, jeg.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:10   #340
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Selvsagt både kan og bør man være kritisk til det hun har gjort i denne saken. Men jeg personlig syns ikke det er greit å skulle slenge dritt om henne som person og å si at hun er dum. Det syns jeg er unødvendig og usaklig.

Akkurat slik situasjonen er nå vil tvillingenes behov i stor grad sammenfalle med kvinnens behov. Ut over dette lurer jeg jo litt på hvilke helgener det er som frekventerer FP. Får dere barn for barnas del? Jeg fikk barn utelukkende for min egen del, ikke for barnets del. Jeg prøver i stor grad å la mitt barns behov bli dekt og vil ofte sette mitt barns behov framfor mine behov, men det er jo behovene slik jeg ser det. Jeg er ikke en uhildet part.

Jeg syns det hadde vært fint om man kunne omtale kvinnen i en mindre nedlatende tone, jeg.

Du fikk barn for din egen del? Så om du ikke kunne tatt vare på dem så hadde du gitt beng og fått dem likevel?

Stilig.

Jeg kjenner at da får du omtale hvem du vil slik du vil, jeg ønsker ikke å sette dine standarder som noe mål å strekke meg etter.

Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.