|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Jeg velger å tro at ingen som er så desperat etter barn og som dermed går gjennom en slik prosess for å få det "reiser hjem når babyer ikke er morsomt lengre". Jeg skjønner at dette ikke kommer til å få en lykkelig utgang for noen, og det syns jeg er fryktelig trist for de to guttene som nå faktisk eksisterer.
|
|
|
#322 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#323 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det er jo helt riktig det du sier, men om man skal stole på VG er Bufetats grunn til å avslå adopsjonsbehandling nå nettopp det at det ikke var snakk om hennes egne egg.
|
|
|
#324 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jeg har ikke satt meg inn i hva VG sier om Bufetat da, men svarte på det at "loven skiller tydeligvis mellom biologiske og donoregg" og det gjør den jo ikke.
|
|
|
#325 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Dersom det hadde vært hennes egg kan det hende det ville vært mulig å få et bekreftet morsskap etter en DNA-test? Pater Est-regelen ble jo svekket på en eller annen måte, husker ikke detaljene, for ikke så lenge siden nettopp på grunn av de tilfellene der en kvinne som var separert fikk barn med sin nye samboer - og endte med eksen som far til ungen. Eller noe i den retningen. Husker som sagt ikke detaljene, men det var en åpenbar urimelighet hvor det ble åpnet for at den biologiske faren altså kunne bli far også om en annen var gift med mor. |
|
|
|
#326 |
|
can-jur
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Om barna biologisk hadde vært hennes, hadde vel alt hun trengte vært en attest på at hun hadde født dem i India?
|
|
|
|
#327 |
|
prokrastinator
Nei. Det finnes absolutt ingen åpning for at man tilkjennes morskap på grunnlag av DNA om man beviselig ikke har født barnet (at menn som er biologiske fedre til barn født i andres ekteskap er det åpning for, rent juridisk).
|
|
|
#328 |
|
Passiv
|
Nja. Forsåvidt. Men det hadde forsåvidt holdt nå også det da. Sånn hvis hun først skal begå forfalskning av papirer, mener jeg. Og det mener jeg ikke man skal. |
|
|
|
#329 |
|
can-jur
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Synes det er rart at fødselsmor er juridisk mor?
|
|
|
|
#330 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#331 |
|
can-jur
|
Det skal man jo ikke, men en løsning som ikke skaper presedens hadde det jo vært.
|
|
|
|
#332 |
|
prokrastinator
I India er hun jo ikke det. I Norge har man bestemt at den som føder alltid er barnets mor. Dennes ektefelle er forelder dersom vedkommende har utovertiss eller signerte på statsautorisert type sæd før befruktning.
|
|
|
#333 |
|
Passiv
|
Du får bare rett og slett ta til etterretning at det er forskjell på folk og fe, Floksa. |
|
|
|
#334 |
|
This is normal!
|
Ja, det er jo innlysende.
|
|
|
|
#335 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#336 |
|
|
Forskjellen i resultatet var hvertfall at der de kunne prøvd å få snodd noe til, unntaksvis, om det hadde vært hennes egg får de ikke det til når det er donoregg. Det car jo når hun skulle ta det som var en enkel DNA-test for å bevise at hun var moren slik at de kunne få lirket henne inn at hunmåtte innrømme donoreggene. |
|
|
|
|
|
#338 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Men hvis man kan få statssæd og alt i orden og på plass - kan man ikke da bruke det? Eller er det grunner til å bruke noen annen? |
|
|
|
#339 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Selvsagt både kan og bør man være kritisk til det hun har gjort i denne saken. Men jeg personlig syns ikke det er greit å skulle slenge dritt om henne som person og å si at hun er dum. Det syns jeg er unødvendig og usaklig.
Akkurat slik situasjonen er nå vil tvillingenes behov i stor grad sammenfalle med kvinnens behov. Ut over dette lurer jeg jo litt på hvilke helgener det er som frekventerer FP. Får dere barn for barnas del? Jeg fikk barn utelukkende for min egen del, ikke for barnets del. Jeg prøver i stor grad å la mitt barns behov bli dekt og vil ofte sette mitt barns behov framfor mine behov, men det er jo behovene slik jeg ser det. Jeg er ikke en uhildet part. |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Passiv
|
Du fikk barn for din egen del? Så om du ikke kunne tatt vare på dem så hadde du gitt beng og fått dem likevel? |
|
![]() |
| Emneord |
| etikk, surrogatmødre |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|