Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det var forhandlet frem noen triggerpunkter på når man skulle definere en epidemi som pandemi. Det gikk på smittsomhet og alvorlighetsgrad. Hvis jeg husker det riktig så var ikke disse definisjonene godt nok gjennomtenkt fra WHO sin del, og man endte opp med en urimelig kraftig bestilling.
Dette var første gangen man stod overfor en slik situasjon. Det ville vært rart om alt ble håndtert perfekt. Jeg håper man gjennomgår det veldig, veldig grundig, og gjør det bedre neste gang. Å tro at man skal klare å gjennomføre en slik greie som dette, første gang, verdensomspennende, enorme summer involvert, sterke politiske interesser, et hysterisk pressekorps, helt perfekt, er jo fullstendig urealistisk!! Klart det ble gjort feil!
De hemmelige rådgiverne ble først offentliggjort nå. Flere har tilknyting til legemiddelindustrien. Det er jo ikke rart - de kan jo feltet veldig godt. Men ett års hemmelighold?? Det er veldig, veldig uklokt! http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...-pan/index.xml
Trippelvaksinen: Den gamle trippelvaksinen kan ha gitt alvorlige bivirkninger som for eksempel barneepilepsi med alvorlig funksjonshemming. Men nøyaktige bivirkningsdata vil aldri bli kartlagt der, fordi folkehelsa nektet å registrere bivirkninger de ikke trodde kunne komme av vaksinen. Og folkehelsa forsvarte praksisen - eller svart i hvert fall utrolig dårlig for seg - da dette ble satt søkelys på for et par år siden.
Jeg er ikke konspirasjonsteoretiker, altså. Jeg tror bare det finnes tullinger overalt. Også i folkehelsa. 
Klart ting ikke ble gjennomført perfekt, det er det da vel heller ingen som påstår. Men på hvilken annen måte skulle de da ha gjort det?
De nevnte triggerpunktene forsøker jo bare å gi uttrykk for hvor sannsynlig det er med en pandemi. Det handler jo om sannsynligheter. Man driver kvalifisert gjetning, og ved hvor mange prosent sannsynlighet skal man sette grensen for å iverksette tiltak? Setter man den til ti prosent vil det si at man i løpet av ti slike episoder, vil man ta feil ni gang. Og folk vil være like skeptiske som mange er i dag, ni ganger. Men den tiende gangen vil man ha reddet millioner av liv. Når den potensielle konsekvensen er så alvorlig, bør det være liten sannsynlighet for at pandemien slår til før man velger å igangsette tiltak.
Om legemiddellobbyen snek seg inn og påvirket avgjørelsen vet vi ikke hundre prosent, men om dette er tilfellet gir deg seg ikke selv, iallefall ikke i mine øyne, at man skal være tvilende til hele prosjektet alikevel.
Til ditt nest siste punkt: Det er ofte umulig å si noe om årsaksforholdene i disse påstandene fordi det er veldig vanskelig å kartlegge bivirkningene i det hele.
Hvis alle er utsatt for det(hele nasjonen), har man heller ingen kontrollgruppe og det blir omtrent umulig å peke på hvorfor den hendelsen (påstand om alvorlig bivirkning) oppstår. Man kan ha fått epilepsi av vaksine, eller man kunne ha fått det uansett.
Det som derimot er veletablert er at de sykdommene vi vaksinerer mot i norge alle kan gi alvorlig sykdom. Det gjaldt også da vi produserte vaksinene våre selv.
Vaksineskeptikere er mere intr. i å spekulere i mulige bivirkninger av vaksiner enn å se på realitetene av sykdommene det vaksineres mot. Om ett barn har fått hjerneskade av trippelvaksinen så er det en dråpe i havet mot f.eks. de mengdene av komplikasjoner av meslingevirus (f.eks. hjernebetennelse) vi ville sett om vi ikke vaksinerte.