Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er denne Bergans-jakka litt jentete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-10, 13:49   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?

Det var da voldsomt til engasjement
Jeg tror gutter over en viss alder vil synes at dette er en litt jentete jakke på grunn av pynten. De som roper her burde vel heller være fornøyde med at mange synes en mørkeblå jakke ser jentete ut

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ikke helt på at man ikke viderefører holdninger når man "bare" skriver det på et forum. Selv om dere ikke sier det direkte til barna deres, så har man en grunnholdning, hvor man lar være å kjøpe noe fordi man oppfatter den som kjønnsdelt. På den måte signaliserer man at nettopp dette plagget ikke er for barndet, fordi det har feil kjønn. Vi kan mase så mye vi vil om at kjedebutikkene har for stort skille mellom gutte- og jentetøy, men det hjelper jo ikke når vi promoterer samme holdning selv.

Nå synes jeg du overfortolker en bitteliten smule, gitt. Min holdning er at jeg ikke har råd til å kjøpe klær til barna som de ikke vil bruke. Jeg har 4 barn, hvorav eldste er jente. Jeg har ikke tall på antall "duste-diskusjoner" jeg har hatt med min sønn om hva han kaller jentete og hva som faktisk er det -særlig med tanke på å arve ytterklær og sportsklær. Jeg har bare innsett at i en viss alder er gutter helt "idjåtter" når det gjelder å være redd for at noe skal se jentete ut. For min pode, inntraff det omtrent samtidig som skolestart. Før det, syntes han rosa og lilla var nydelige farger (og jeg kjøpte selvsagt klær i de fargene til ham), det var helt greit å leke med dukker osv. Jeg synes det er helt idiotisk at både kles- og lekemarkedet er så kjønnsdelt, og prøver virkelig å innprente gode holdninger i barna mine (som for eksempel å kjøpe "jentefarger" på klærne og bevisstgjøre ungene på at type leker, filmer, spill osv ikke er bare for jenter eller gutter), men det hjelper ikke så mye akkurat i den alderen han er i nå (han går i 6. klasse). Jeg synes det både blir dumt og rart å tillegge oss de meningene du skriver her, og jeg tror også at du kanskje vil se på det litt annerledes når sønnen din blir noe eldre. Som jeg skrev i mitt første innlegg, synes jeg jakka er unisex opptil en viss alder, men så tror jeg mange gutter ville synes den har for feminine detaljer, og dermed ikke ville brukt den. DET var det jeg ville formidle til trådstarter, så hun kunne unngå å bruke masse penger på en jakke som kanskje ville blitt hengende i skapet.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:13.