Sv: Jentete og guttete
Jeg synes det er litt interessant hvordan man bedømmer oppførsel og væremåte hos barn som "typisk jente" og "typisk gutt" hvor det blir forventet at jenter er mer modne, liker stilleleker, prikleaktiviteter, snakker lavt, pynter seg, er tålmodige og høflige (og mer klikkete og med tendens til urent spill/bakvaskelser for å ta det negative) mens guttene er mer umodne, utålmodige, bråkete, fysiske, gjør ablegøyer, mer overfladiske følelsesmessig, opptrer i gjenger og utestenger ikke på samme måte som jenter. Man kan heller ikke forvente samme nivå på skolearbeid og oppførsel hos gutter. Og jenter foretrekker rollelek/dukkelek, gutter biler og konstruksjon. Sies det. Endel som har to barn hvorav ei jente og en gutt, ser på barna sine og deres egenskaper og sier ting som at "han er jo gutt, så det er jo ikke forventet at han liker skolearbeidet like godt" eller "Hun er typisk jente som kan sitte i timevis og gjøre seg flid med arbeidet sitt". Dette fascinerer meg fordi jeg har to gutter (ser bort fra han lille nå) som er meget forskjellige. Hvis de hadde vært gutt og jente, kunne jeg forklart de forskjellene med kjønn. Det kan jeg ikke. Min påstand er at en god del av forskjellene mellom søsken som forklares ut fra kjønn ikke nødvendigvis har noe med kjønn å gjøre, men med personlighet de har fått uavhengig av kjønn, og kanskje litt hvilket nummer de har i rekken. Men vi ønsker av en eller annen grunn å forklare væremåte ut fra kjønn.
(Og da tenker jeg ikke på valg av farger og type klær i butikken, det er jo ikke så rart at småjenter vil ha rosa dilldall når hele verden skriker mot dem at det er det som er fint for jenter. Begge mine gutter syntes også dette var fint, men ikke planer om de skulle ha det på, for det var jo ikke fint på gutter).