Sv: Jentete og guttete
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg synes det er litt interessant hvordan man bedømmer oppførsel og væremåte hos barn som "typisk jente" og "typisk gutt" hvor det blir forventet at jenter er mer modne, liker stilleleker, prikleaktiviteter, snakker lavt, pynter seg, er tålmodige og høflige (og mer klikkete og med tendens til urent spill/bakvaskelser for å ta det negative) mens guttene er mer umodne, utålmodige, bråkete, fysiske, gjør ablegøyer, mer overfladiske følelsesmessig, opptrer i gjenger og utestenger ikke på samme måte som jenter.
Oh, yes. Da jeg fikk vite at vi venten en gutt fikk jeg høre at gutter er mye mer realle enn jenter. Jenter er mer intrigemakere osv.
Noe lignende har jeg hørt flere ganger av voksne gjennom barndommen. "Tre jenter kan ikke leke sammen", "gutter sloss og så er de venner igjen like etterpå." osv. Og da funderer jeg litt; Er det virkelig slik forskjell på jenter og gutters væremåte eller blir det en selvoppfyllende profeti? Får man høre mange nok ganger (og særlig av voksne- mødre, bestemødre) at jenter bare kan leke to og to, de opptrer i klikker, baksnakker osv så vil man jo til slutt tro at det skal være slik?
|