Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips om tannpuss?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-10, 11:45   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips om tannpuss?

Jeg tror vi har forsøkt de fleste triks i boka når det gjelder tannpuss og snuppa. Jeg har svelget min dose kameler, men akkurat på dette ga vi oss ikke.

Vi holdt henne en stund fast og presset munnen hennes åpen. Anbefales på ingen måte, men hun har ikke hull i tennene.

Det gikk heldigvis over. Nå er tannpuss naturlig både morgen og kveld.

Gammel 24-08-10, 11:45   #22
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Her var det Mikke mus elektrisk tannbørste med sang som hjalp.
POden har litenmunn, men det var ikke problem med den tannbørsten.

Intrissert igjen. Hvor kjøper man det?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 11:47   #23
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Intrissert igjen. Hvor kjøper man det?

Jeg tror ejg fant. På Elkjøp.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 12:42   #24
Bel@ni
Aktiv

Bel@ni sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Bel@ni har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror vi har forsøkt de fleste triks i boka når det gjelder tannpuss og snuppa. Jeg har svelget min dose kameler, men akkurat på dette ga vi oss ikke.

Vi holdt henne en stund fast og presset munnen hennes åpen. Anbefales på ingen måte, men hun har ikke hull i tennene.

Det gikk heldigvis over. Nå er tannpuss naturlig både morgen og kveld.

Må dessverre gjøre sånn jeg også med lillebror på 15 mnd, føles brutalt, men godt og høre at det ikke er bare jeg som må ty til dette. Håper på bedre tider.

Bel@ni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 12:45   #25
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Velge ut egen tannbørste, pusse selv først og fluortablett som belønning. De dagene det overhodet ikke går så tvangspusses det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 12:45   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaptain Sabeltann, her.

Må dessverre gjøre sånn jeg også med lillebror på 15 mnd, føles brutalt, men godt og høre at det ikke er bare jeg som må ty til dette. Håper på bedre tider.

Jeg tror de fleste foreldre (av barn med null hull) har vært innom denne varianten en eller annen gang. Vi har i alle fall gjort slik med begge våre. (Vi var så heldige at de tok poenget kjapt. Jeg er takknemlig for at vi ikke måtte gjøre slik over en lengre periode, men hadde vi måttet så hadde vi gjort det.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 12:48   #27
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier forresten å messe at hun må pusse tenner uansett, og at det er opp til henne å velge om det blir en hyggelig opplevelse eller ikke. Når det er tannfrembrudd på gang så sier jeg at hun må gi beskjed så er jeg forsiktig der det gjør vondt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 13:22   #28
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror de fleste foreldre (av barn med null hull) har vært innom denne varianten en eller annen gang. Vi har i alle fall gjort slik med begge våre. (Vi var så heldige at de tok poenget kjapt. Jeg er takknemlig for at vi ikke måtte gjøre slik over en lengre periode, men hadde vi måttet så hadde vi gjort det.)

Jepp! På området tannpuss praktiseres tvang her i gården også. Poden har ikke tatt poenget enda (2,5 år), selv om han glimter til noen dager og gaper av hjertens lyst. Det har hjulpet godt å bruke fluortabelett som "premie" (han blir veldig lykkelig av det og sier "mmmm- denne e goo *lykke*" ).
Vi synger PostmanPat-sangen så lenge han gaper, men noe gråt, holding og hyling blir det ja.
Andre triks er Postman Pat-tannbørste og tannkrem, som passer til sangen, det er veldig viktig å se og snakke litt om ham før og etter tannpussen.

Jeg er kjempenøye på tannpussen så tårer og ramaskrik får bare komme. Mitt "mantra" er at pussekampene blir premiert med at han slipper å borre som treåring

Sist redigert av Vianne Rocher : 24-08-10 kl 13:29.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 13:45   #29
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Vi bruker også elektrisk tannbørste (kjøpt på Elkjøp), har funket som en drøm på poden siden han var to. Den pusser i et minutt før den tar en sang, og det er grassat lenge! Saken er at gutten godtok at vi måtte vente på sangen, så når han nå får pusse litt selv, gjør han det grundig og greit. Minsten får garantert en slik til jul.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 23:48   #30
Bat
Crazy old?

Bat sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Bat er litt kul
Standard

Tusen takk for mange gode forslag. Skal prøve både elektrisk tannbørste, spytteleken (gitt at han da faktisk klarer å spytte på kommando), og pusse for mamma og pappa osv.

Vi praktiserer også allerede flourtablett som belønning, og det er veldig vellykket. Banansmak er stor suksess. Det er namnam (han får ikke så mye godteri enda, så han vet vel ikke hva han går glipp av).

Distraksjoner vi har prøvd som funket en liten stund i tilfelle noen har lyst å prøve på sine eldre barn:
- han får pusse mammas tenner mens mamma pusser hans
- pappa leker elektrisk tannbørste (lager lyd)
- mamma later som hun blir skremt når tannbørsten kommer nære tennene og tar fort ut igjen tannbørsten (bevegelsen fungerer faktisk som pussing) avstedkom mye latter og fungerte en hel uke
- han får ha egen tannbørste (fungerer tildels fortsatt, så lenge han får pusse alene smaker åpenbart tannkremen godt og alt er bra - problemet kommer når mamma/pappa også vil pusse litt

Ellers praktiserer vi mye ros når han samarbeider... men det har vært heeelt ineffektivt. Hehe. Så mye for at barn forsterker atferd man uppmerksamar. ;-)

Bat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 00:51   #31
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Synge høyt og skjærende og gjøre grimaser og få barnet til å GAPskratte.
Hvis ikke blir det tvang gitt. Går jo som regel fort over.

Vi pusser fortsatt minstemor med henne liggende på fanget med hodet mot venstre. Den ene av armene hennes holdes fast under armen min, mens armen holder den andre armen hennes fast.
Hun sitter i klem ja, men da blir det minst bevegelse på henne, og vi blir raskere ferdig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 07:53   #32
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er bare å pusse. Tror alle barn er gjennom denne pusse-nekten... Det er bare å fortsette likevel, og ikke gi seg. Tannlegebesøket med event boring blir helt sikkert myyye verre! mange barn kan ha det ømt i munnen pga tanngjennombrudd, så det kan vere grunn til nekt.. Puss likevel skånsomt.
Gjøre spyttingen til noe morsomt, ha en gøyalt tannglass? Zendium første tann tannkrem, myk tannbørste selvf, syng pusse-sangen. Vi synger den 2 ganger, første gangen pusser vi nede, så oppe. Og belønning med fluor til slutt. *funker*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
flour, hygiene, tann, tannpuss, tenner

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.