Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Raust utsagn fra Gro Nylander

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 10:55   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raust utsagn fra Gro Nylander

Det er nå pussig å bli så sint på Gro Nylander fordi det er så mye inkompetent personale på norske sykehus når det kommer til amming. Eller bli sint på Gro Nylander fordi helsesøstre, fastleger eller egne mødre sier mye rart.

GN har gjort en kjempeinnsats for å øke andelen mødre som ammer i Norge og fortjener all honnør for det. At hun kanskje ikke er tidenes pedagog og har gitt en del Flinke Jenter komplekser er jo dumt, men det er en pølse i slaktetiden, spør du meg. Flinke Jenter får nå komplekser og vondt i samvittigheten og skyldfølelsen og stiller høye krav til seg selv uansett hva en lege på Riksen skulle si.

Nei, skal man sable noen for amming, så bør man ta kjipakjerringene på barselavdelingene som ikke kan enes om råd, kniper i brystvortene og sier at dette aldri vil gå bra, fastleger som vil fikse infeksjoner med olivenolje og alle mødrene som gir elendige kjerringråd.

Det som GN kanskje har formidlet litt dårlig er at det er slitsomt å amme, det tar mye tid, det gjør faktisk vondt i starten, det er ikke lett og det er ikke alltid slik at det bare er å legge babyen til og så er alt bare bliss.

Gammel 07-09-10, 11:07   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vi har mye å takke GN for. Hun valgte å utdanne seg til lege og jobbe for spedbarn og mødres situasjon (inklusive amming) da hun som ung mor ikke fikk til å amme selv, fordi hun ikke fikk den hjelpen hun trengte. På den tid ble dessuten alle spedbarn tatt fra sin mor rett etter fødselen og plassert på saler, tett i tett. Der lå de og hylte i kor mens mødrene stod utenfor og tittet gjennom et vindu. 10 minutter hver fjerde time fikk de holde barnet og amme det. Nylander valgte å gå inn i helsevesenet og endre det innenfra. Hadde ikke GN og hennes like engasjert seg hadde situasjonen kanskje fortsatt vært slik.

Mim sier ellers det som er å si. Mange i helsevesenet er fortsatt alt for kunnskapsløse når det gjelder amming, eller for preget av personlige holdninger, og urettferdig som verden er, er det Nylander som må ta all kjeften for det.

Sist redigert av ElinM : 07-09-10 kl 13:32.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 12:47   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Vi har mye å takke GN for. Hun valgte å utdanne seg til lege og jobbe for spedbarn og mødres situasjon (inklusive amming) da hun som ung mor ikke fikk til å amme selv, fordi hun ikke fikk den hjelpen hun trengte. På den tid ble dessuten alle spedbarn tatt fra sin mor rett etter fødselen og plassert på saler, tett i tett. Der lå de og hylte i kor mens mødrene stod utenfor og tittet gjennom et vindu. 10 minutter hver tredje time fikk de holde barnet og amme det. Nylander valgte å gå inn i helsevesenet og endre det innenfra. Hadde ikke GN og hennes like engasjert seg hadde situasjonen kanskje fortsatt vært slik.

Mim sier ellers det som er å si. Mange i helsevesenet er fortsatt alt for kunnskapsløse når det gjelder amming, eller for preget av personlige holdninger, og urettferdig som verden er, er det Nylander som må ta all kjeften for det.

Dere har selvsagt rett i det, rasjonelt sett. Jeg blir lett litt irrasjonell i forhold til dette, og koblingen mellom GN og ammepress har nok kommet fordi jeg så ofte ble henvist til hennes bøker og video når jeg slet. Jeg ser den, absolutt.
Jeg syns ikke det var et lurt og fint utsagn likevel. Får håpe hun er blitt feilsitert/overforenklet.

Gammel 07-09-10, 12:48   #4
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fødte første gang på riksen og forventet å få god oppføling og hjelp på ammefronten. De jeg var i kontakt med der var av samme oppfatning som GN, alle har nok melk. Etter at datteren ikke tok igjen fødselsvekten før hun var nærmere 7 uker, og at jeg hadde en helsesøster som var like enig med nylander om at det ikke går an å ha for lite melk fullammet jeg min datter til hun var nesten 4 mnd, og det var 4 mnd med hylgråt fra henne og meg store deler av døgnet. Da jeg sluttet å amme henne og gikk over til mme fikk jeg plutselig en fornøyd og mett unge som ikke så ut som et beinrangel.
Så akkurat den ene uttalelsen ødela praktisk talt hele barseltiden med min første, og da er det i min verden lov å ikke applaudere alt hun sier altså.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 12:59   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg fødte første gang på riksen og forventet å få god oppføling og hjelp på ammefronten. De jeg var i kontakt med der var av samme oppfatning som GN, alle har nok melk.

Før dere kritiserer, bør dere sjekke fakta. Jeg har ganske god kjennskap til Nylander. Hun sier ikke at alle har nok melk. Hun sier at de aller fleste har nok melk ("de aller fleste" betyr faktisk ikke de samme som "alle"). Hun sier videre at enkelte kvinner ikke er i stand til å produsere nok melk uansett hva de gjør. Går man litt nærmere inn i hva hun sier, vil man også se at hun oppgir årsaker til at enkelte kvinner ikke er i stand til å produsere nok melk. Hun sier også at disse kvinnene må selv finne ut selv om de ønsker å delamme for å gi barnet den melken hun har.

Gammel 07-09-10, 15:36   #6
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Før dere kritiserer, bør dere sjekke fakta. Jeg har ganske god kjennskap til Nylander. Hun sier ikke at alle har nok melk. Hun sier at de aller fleste har nok melk ("de aller fleste" betyr faktisk ikke de samme som "alle"). Hun sier videre at enkelte kvinner ikke er i stand til å produsere nok melk uansett hva de gjør. Går man litt nærmere inn i hva hun sier, vil man også se at hun oppgir årsaker til at enkelte kvinner ikke er i stand til å produsere nok melk. Hun sier også at disse kvinnene må selv finne ut selv om de ønsker å delamme for å gi barnet den melken hun har.

Men da er det faktisk slik de må formulere seg da, ikke bruke ordrett "alle har nok melk" for det var det jeg fikk slengt i trynet. På Riksen. Og som førstegangsfødende tror man jo ofte på hva fagfolk sier. 2 ammeperioder senere vet jeg at jeg er av de som faktisk ikke har det.

Gammel 07-09-10, 17:08   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller er det sånn at det er HELT fy for en partner å overhodet bry seg om hvordan kroppen til kjæresten ser ut, eller helsa eller fysikken?

Jeg må si at jeg hadde ment ett og annet om mannen min valgte å ignorere egen helse, sluttet å trene og ble overvektig.

Hvis man opplever at partneren også en god stund etter fødselen er skrekkelig inaktiv og usunn - er det helt forbudt å føle eller mene noe rundt det?

Tja.
Kankje man kan det - men jeg tror det har fryktlig lite for seg å tro at man har rare innvirkningen på noe så personlig som andres vekt. Om noe, så virker det gjere mot sin hensikt å fokusere på det. Det finnes vel knapt noe menneske som utvikler et overvektsproblem uten å være veldig klar over dette selv? Hva godt skulle det komme ut av at partenren i tillegg uttrykker sin misnøye?

Men nå synes jeg gjerne det er personlighet og attitude som gjør folk hotte - så mannens ekstrakilo og slikt er latterlig irrelevant for meg. Jeg er egentlig ganske fornøyd med at jeg er skrudd sammen sånn, kjenner jeg.

Sist redigert av Pebbles : 07-09-10 kl 17:13.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:38   #8
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Tja.
Det finnes vel knapt noe menneske som utvikler et overvektsproblem uten å være veldig klar over dette selv? Hva godt skulle det komme ut av at partenren i tillegg uttrykker sin misnøye?

Amen!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 17:09   #9
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Men da er det faktisk slik de må formulere seg da, ikke bruke ordrett "alle har nok melk" for det var det jeg fikk slengt i trynet. På Riksen. Og som førstegangsfødende tror man jo ofte på hva fagfolk sier. 2 ammeperioder senere vet jeg at jeg er av de som faktisk ikke har det.

Kanskje var det det de sa på Riksen til deg, og det var i så fall beklagelig, men var det Nylander som sa det? Alle steder jeg har lest og hørt Nylander uttale seg om dette, sier hun at "de fleste har nok melk". Dersom det er andre som sier det, skal ikke Nylander ha skylda. Det er ikke hennes skyld at mange i helsevesenet har for dårlig ammekunnskap. Hun jobber faktisk med å spre kunnskap om amming. Det må være tøft for henne innimellom, kan jeg tenke meg, så mye ufortjent pepper som hun får.

Gammel 07-09-10, 21:00   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at med noen flere forbehold så ville setningen "alle ha nok melk" være temmelig gyldig, men ikke like provoserende, medievennlig eller tåretriggende.

"De aller fleste friske mødre har nok melk, så sant forholdene legges til rette, de får støtte, råd og hjelp og veiledning i amming."

Gammel 07-09-10, 22:42   #11
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Kanskje var det det de sa på Riksen til deg, og det var i så fall beklagelig, men var det Nylander som sa det? Alle steder jeg har lest og hørt Nylander uttale seg om dette, sier hun at "de fleste har nok melk". Dersom det er andre som sier det, skal ikke Nylander ha skylda. Det er ikke hennes skyld at mange i helsevesenet har for dårlig ammekunnskap. Hun jobber faktisk med å spre kunnskap om amming. Det må være tøft for henne innimellom, kan jeg tenke meg, så mye ufortjent pepper som hun får.

Nei, det var ikke Nylander som sa det, men dette vesenet som sa at "dette har vi faktisk ganske god kunnskap om her" gjorde det ikke akkurat enkelt å stille mer spørsmål rundt dette. Hun henviste også til hva Nylander hadde jobbet med på ammefronten, og da blir man jo overbevist om at det stemmer.

Jeg fødte på Ahus sist, orket ike Riksen en gang til, og hadde veldig god oppfølging på ammepoliklinikken og det var bare min egen "feil" at ammeperioden ble like lei denne gangen. Alle jeg møtte på min kronglete vei mente i alle fall at jeg hadde strukket meg meget lengre enn de aller aller fleste de hadde vært borti, og det var jo bare jeg som fremdeles hadde i bakhodet dette at alle har nok melk. Men jeg håper jeg er litt mer klarsynt neste gang. For jeg er ingen melkemaskin, rett og slett.

Gammel 07-09-10, 13:26   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

GN har gjort en kjempeinnsats for å øke andelen mødre som ammer i Norge og fortjener all honnør for det. At hun kanskje ikke er tidenes pedagog og har gitt en del Flinke Jenter komplekser er jo dumt, men det er en pølse i slaktetiden, spør du meg. Flinke Jenter får nå komplekser og vondt i samvittigheten og skyldfølelsen og stiller høye krav til seg selv uansett hva en lege på Riksen skulle si.

Nå synes jeg du blir litt for lettvint Mim. Jeg er en av de FlinkeJentene som opplevde at virkeligheten for meg ikke var sånn som Gro Nylander hadde beskrevet det. Ja, selvsagt kan man si at det burde jeg ha skjønt av meg selv, men hun har/hadde en veldig høy status og som førstegangsfødende, relativt ung, så tar man sånt på alvor. Budskapet jeg satt igjen med etter å ha lest Mamma for første gang var omtrent at "alle har nok melk, bare de prøver hardt nok, og hvis man ikke klarer å gi morsmelk og ender opp med mme så er det fordi man er enten lat, dum, manglende informert eller begen kombinasjon av disse". En pølse i slaktetida, ja, kanskje. Men et stort personlig traume for meg i mange år. Jeg kan se at GN har gjort mye bra, jeg liker faktisk fortsatt dama ganske bra, men jeg har full forståelse for at mange reagerer slik de gjør, og jeg gjorde det selv i mange år.

Sitatet i HI synes jeg derimot var relativt lite oppsiktsvekkende. Kanskje fordi dette med ekstra svangerskapskilo ikke har vært et traume for meg. Men det er det for andre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:36   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sitatet i HI viser bare damens sanne ansikt. Det blir alltid en "ekspert" media vender seg til og som påpekt, desverre er det GN i all saker rundt amming. Hun passer jo også utmerket inn i frokost tv-format og intervju i tabloide medier. Og nå sier hun at menn skal gi damer litt slækk for å ha noen ekstra kilo helt opp til 6 mnd etter fødsel, jammen har hun blitt generøs med årene **det er jo for dumt til å kunne tas alvorlig, strengt tatt**

Gammel 07-09-10, 14:02   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Sitatet i HI viser bare damens sanne ansikt. Det blir alltid en "ekspert" media vender seg til og som påpekt, desverre er det GN i all saker rundt amming. Hun passer jo også utmerket inn i frokost tv-format og intervju i tabloide medier. Og nå sier hun at menn skal gi damer litt slækk for å ha noen ekstra kilo helt opp til 6 mnd etter fødsel, jammen har hun blitt generøs med årene **det er jo for dumt til å kunne tas alvorlig, strengt tatt**

Rolig nå. Ikke i "opptil 6 måneder". I "hvert fall 6 måneder". Det tolker jeg som minst 6 måneder. Uavhengig av om man er enig eller ikke, så blir det jo ikke bedre av å vri på utsagnene heller.

Gammel 07-09-10, 14:04   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Rolig nå. Ikke i "opptil 6 måneder". I "hvert fall 6 måneder". Det tolker jeg som minst 6 måneder. Uavhengig av om man er enig eller ikke, så blir det jo ikke bedre av å vri på utsagnene heller.

Vet du, om hun sier opp til 6 mnd eller i hvertall 6 mnd, så håper jeg uansett hun er sitert helt feil. For meg er utsagnet så idiotisk at til og med jeg som ikke kan fordra dama velger å tro at hun må være sitert feil. At en kvinne i hennes stilling kan si noe så idiotisk i år 2010, blir for dumt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.