Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 11:57   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg kjenner at jeg synes det er litt betenkelig at dette forslaget kommer fra Kvinnepanelet, og blir presentert som en kvinnesak, fordi det jo egentlig bør angå menn minst like mye. Er spent på hva slags synspunkter som vil komme fra f.eks. Foreningen To Foreldre, som jeg sett utenfra oppfatter som en talsorganisasjon særlig for fedres rettigheter.

Jeg er enig at man bør bruke "foreldre" og ikke "fedre" i saken, men jeg synes det er helt ok at saken fremmes av kvinnepanelet.

Man kan være så likestillingsbevisst man bare vil (og jeg hevder å ha mitt på det tørre der), men statistikken er like fullt veldig tydelig: i et voldelig forhold er det langt oftere far som slår mor enn omvendt. Når det er snakk om vold mot barnet er det mer jevnt fordelt, men når det er snakk om vold mellom foreldrene er det helt greit å kalle det en sak for kvinnepanelet. (Og saken her var at barn skal skjermes for samvær med en forelder som er/har vært voldelig mot den andre forelderen.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 11:59   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 321
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er enig at man bør bruke "foreldre" og ikke "fedre" i saken, men jeg synes det er helt ok at saken fremmes av kvinnepanelet.

Man kan være så likestillingsbevisst man bare vil (og jeg hevder å ha mitt på det tørre der), men statistikken er like fullt veldig tydelig: i et voldelig forhold er langt oftere far som slår mor enn omvendt. Når det er snakk om vold mot barnet er det mer jevnt fordelt, men når det er snakk om vold mellom foreldrene er det helt greit å kalle det en sak for kvinnepanelet. (Og saken her var at barn skal skjermes for samvær med en forelder som er/har vært voldelig mot den andre forelderen.)

Ser det poenget ja. Og jeg mener jo ikke at det ikke er greit at kvinnepanelet fremmer saken, jeg var bare spent på hvordan vinklingen fra andre ville bli som følge av det...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:01   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Man kan være så likestillingsbevisst man bare vil (og jeg hevder å ha mitt på det tørre der), men statistikken er like fullt veldig tydelig: i et voldelig forhold er det langt oftere far som slår mor enn omvendt. Når det er snakk om vold mot barnet er det mer jevnt fordelt, men når det er snakk om vold mellom foreldrene er det helt greit å kalle det en sak for kvinnepanelet. (Og saken her var at barn skal skjermes for samvær med en forelder som er/har vært voldelig mot den andre forelderen.)

Tja.. er det nå sånn? http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html

Jeg vet ikke altså, men jeg har lest flere steder at kvinner slår like ofte som menn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:03   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Tja.. er det nå sånn? http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html

Jeg vet ikke altså, men jeg har lest flere steder at kvinner slår like ofte som menn.

Jeg hevder ikke at det ikke finnes kvinner som slår, men hvis du stiller opp 100 mennesker som lever i konstant frykt for eksen sin og som er livredd for å sende ungene sine på samvær med vedkommende, så er ikke 50 av dem menn altså.

Og det er forskjell på "å slå" og "å være voldelig". Den Dagbladet-artikkelen snakker vel om ørefiker, så vidt jeg skjønner.

Sitat:

Det handler ikke om grov mishandling, men om ørefiker, slag og spark i nære relasjoner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:29   #5
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

I statistikkene er det slik. Kvinnevold mot mann og barn er fremdeles veldig under jorda. Et sårt punkt i og med at kvinner tradisjonelt ses på den primære omsorgspersonen. Og en enda høyere terskel inn i de offisielle statistikkene.

Gammel 08-09-10, 12:33   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

I statistikkene er det slik. Kvinnevold mot mann og barn er fremdeles veldig under jorda. Et sårt punkt i og med at kvinner tradisjonelt ses på den primære omsorgspersonen. Og en enda høyere terskel inn i de offisielle statistikkene.

Jeg kjenner forøvrig kun en person (så vidt jeg vet) som har en voldsdom mot seg. Det er en jente, og samboeren hennes endte opp på sykehus. Det var nok ikke akkurat en engangshendelse heller. Heldigvis har de ingen barn.

Gammel 08-09-10, 12:44   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke når det gjelder grov vold, nei. Det samme gjelder forøvrig seksuelle overgrep mot barn. Det er nok store mørketall når det gjelder seksuelle overgrep utført av kvinner, men ikke når det gjelder "lokkemenn" eller overfallsvoldtekter.

Gammel 08-09-10, 13:01   #8
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ikke når det gjelder grov vold, nei. Det samme gjelder forøvrig seksuelle overgrep mot barn. Det er nok store mørketall når det gjelder seksuelle overgrep utført av kvinner, men ikke når det gjelder "lokkemenn" eller overfallsvoldtekter.

Tenkte på vold i familen jeg nå. Seksualisert og regulær vold i det offentlige rom forekommer jeg har høyere terskel og har ofte en mer tilfeldig korrelasjon mellom offer og overgriper. Men ikke alltid.

Overfallsvoldtekter, for å ta det, har man i alle år forsøkt å problematisere uten å ta med viktige parametre som verdensanskuelse, religiøst betinget kvinnesyn og gruppeidentitet hos overgriperne. Og massive ramaskrik fra konglemoratet av diverse interesseorganisasjoner fir s.k. "minoriteter" hver gang noen forsøker å tilnærme seg den biten.

Er det da slik at en mann som begår overgrep mot en vantro kvinne uten sømmelig bekledning, likefremt skal kunne fortsette som patriark i sitt religiøse hjem det det av opplagte grunner ikke er nødvendig med omfattene familievold (eller den er ikke -eksisterende i statistikkene fordi den ikke oppleves problematisk)? Jeg skal se den dom som ihverksetter dette før jeg tror det.

Jeg synes dette forslaget er av den sorten som nok en gang holder seg kun til den delen av befolkningen som hvite akademikere i familivern- og rettsapparat ønsker å forholde seg til. Den hvite, agnostiske middel- og underklassen. Etniske problemer behandles separat.

Gammel 08-09-10, 13:07   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da beklager jeg bruk av akkurat de ordene. Men jeg syns ikke at å sette fokus på vold mot menn undergraver noe som helst.

Det var ikke det jeg sa heller. :teskje: Jeg sa at måten du beskriver vold mot kvinner gjør det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:10   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det var ikke det jeg sa heller. :teskje: Jeg sa at måten du beskriver vold mot kvinner gjør det.

Nå må du bruke en mindre teskje tror jeg. Du sa at ved å bruke de ordene så var jeg med på å undergrave vold mot kvinner som et problem. Det var absolutt ikke min intensjon, så jeg har beklaget bruken av de ordene. Ellers kan jeg vel ikke se at jeg har beskrevet vold mot kvinner i det hele tatt?

Gammel 08-09-10, 13:14   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers kan jeg vel ikke se at jeg har beskrevet vold mot kvinner i det hele tatt?

Når du sier at menn sannsynligvis står for mye av den grove volden beskriver du vold mot kvinner. Jeg påpeker at det er bevist, ikke bare sannsyliggjort, og det består at det meste, ikke bare mye.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:26   #12
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenkte på vold i familen jeg nå. Seksualisert og regulær vold i det offentlige rom forekommer jeg har høyere terskel og har ofte en mer tilfeldig korrelasjon mellom offer og overgriper. Men ikke alltid.

Vet ikke hva du mener med regulær vold, men jeg mente vold både i det private (familien) og det offentlige rom. Volden som utføres av menn er generelt sett grovere.

Men jeg er helt enig med deg i at i en lovendring skal det selvfølgelig ikke eksistere en kjønnet lov.

Sist redigert av him : 08-09-10 kl 13:31. Årsak: familient - familien
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:30   #13
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vet ikke hva du mener med regulær vold, men jeg mente vold både i det private (familient) og det offentlige rom. Volden som utføres av menn er generelt sett grovere.

Men jeg er helt enig med deg i at i en lovendring skal det selvfølgelig ikke eksistere en kjønnet lov.

Regulær vold i motsetning til psykisk vold. Men ser vi er enige ellers.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.