Sv: Fårikålsesongen ... Har dere medlidenhet med dyrene?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Veravera:
Jeg blir forresten litt oppgitt når man først klager over hvor fælt det er å spise nusselige små lam og så sier at man ikke kan bli veggis fordi man ikke greier å spise riktig. Du kan ikke få i pose og sekk. Om du ikke greier å få i deg nok proteiner som veggis, så er det din egen feil. ....
Hmm? Har ikke sagt det. jeg klager ikke over at jeg spiser nusselige små lam. Og jeg strever ikke etter å bli vegetarianer heller.
Bare at jeg IKKE liker lange dyretransporter og store masse-slakteri.
Og jo: jeg har opplevd flere ganger at sauene står utenfor gårdsbygningen og skriker etter lammene sine, og lammen skriker like hjerteskjernedes inne! Tom en sau som hoppet over gjerdet engang da dyretransportbilen kom, og ville vere med lammet sitt..! (Det endte dog med at sauen fikk leve videre, lammet også....)
Når det er sagt så finst det dyr (søyer i dette tilfellet) som ikke bryr seg noe om at avkommet, forsvinner...Mens andre går og skriker 1 dag eller 2 før det stilner.... Det samme gjelder jo lammene, der man av og til leverer moren med dyretransporten... Dem skriker jo etter moren noen dager, før det blir stilt...Så at sauer er dumme og følelseløse dyr, er slettes ikke sant!
Jeg er av den oppfatning at dyrene lider under en dyretransport iallefall når den kan vare i opptil 8 timer! Og hva som av og til kan hende etterpå har jo media vist mange eksempel på mang en gang, - det gjelder liksågodt storfe... Heldigvis sjeldent i Norge ( håper jeg!).
Jeg er for lokale slakteri / gårdsslakteri, og jeg tenker at det er til det beste for dyrene! Ikke disse store masse-slakterien der alt går på samlebånd... og på å tene penger!
|