Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lus
Opprinnelig lagt inn av baltie, her.
Selvfølgelig ville foreldrene hente henne umiddelbart. Hvem ville ikke gjort det når læreren ringer og forteller at barnet har lus og er tatt ut av klassen. Det er tross alt veldig stigmatiserende å få lus.
Jeg synes det er litt uheldig at det virker som om det er vanlig praksis å dikte opp historier for å dekke over at noen har fått lus, hvis det som skrives i denne tråden er gjengs. Det viser veldig tydelig at dette fortsatt er tabubelagt. Jeg synes synd på den stakkaren hvor det oppdages i skolegården at han har lus, når de andre som har fått det/har hatt det får ordnet seg med dekkhistorier av læreren. Det er ikke med på å bekjempe det andre store problemet med lus; at det faktisk er skikkelig flaut å få det. Sånn sett har jeg sansen for lusfrinorge.no sine kampanjeuker hvor de anbefaler at alle elevene i en klasse bruker lusekammen samtidig.
Forøvrig 007, du vet at behandlingen ikke dreper luseeggene? Du vet at eleven du sender hjem kan ha nyklekkede, levende lus i håret igjen dagen etter? Det er en grunn til at behandlingen skal repeteres etter noen dager... Jeg for min del synes det hadde vært en fordel om lærerne faktisk fulgte anbefalingene til FHI (ekspertene på smitteforebygging og folkehelse), og ikke tok egne forholdsregler. Så kan man heller ha litt mer åpenhet rundt lus. Min mening er at mer åpenhet ville være med på å bekjempe lusa. Hvis det å få lus hadde samme status som å bli forkjølet, tror jeg nok foreldre og barn ville vært flinkere til å informere om at barnet har fått lus, og forholdsregler kunne blitt iverksatt mer effektivt.
Halleluja
Det er ikke rart at unger sytns det er stigmatiserende å få lus når voksno blir så til de grader hysteriske ifh til det. Ja, jøss, det er kjipt med lus, og dyrt å behandle, og ekstra kjedelig når man må behandle igjen bare dager senere, men det er tross alt ikke verdens undergang, og hvis noen runder med lus er det verste som befaller mitt barn ila et skoleår skal jeg jammen meg være fornøyd.