Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Ok, nå forstår jeg bedre hvorfor vi har så forskjellig tilnærming til dette. Jeg syns ikke disse passasjene i boka er graverende utlevering i det hele tatt. Jeg kan heller aldri tenke meg at jeg selv ville brydd meg særlig om å lese hvordan noen opplevde det å ta på puppene mine for 20 år siden. At han som 14-15-åring behandlet ei jente dårlig blir for meg absurd å sette noe større spørsmålstegn ved.
De som virkelig blir utlevert og som må bli gjenkjent i større skala har grunn til å føle seg krenket. Men hvis jeg kan gi min helt personlige mening er det i overkant touchy å bli krenket av at noen skriver om roting på en ungdomsfest på 80-tallet altså.
Det vitner uansett om en holdning gjennom bøkene at han ikke har brukt spesielt med tid eller energi til å tenke seg hvordan det har vært for andre mennesker å oppleve å bli utlevert, og det gjenspeiles jo også at han er sentrum i sitt univers. Dette med konen og opplysningen om at hun var utro var ikke nødvendig i det hele tatt for fortellingen, han har bare gitt blanke i å bry seg om henne. Han er virkelig en møkkastøvel og jeg klarer virkelig ikke å fatte at det mølet som han skriver kan oppfattes som stor litteratur. Men nå uttaler jeg meg om skrivestil og det er subjektivt. Fett nok. Jeg synes det er uetisk å utlevere andre mennesker på den måten. Jeg har en indre avsky for å applaudere møkkafolk rett og slett, og det er den som kommer til syne her.