Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
Han tillegger seg aldri edle motiver. Han synes selv han er en dårlig far, en dårlig ektemann, en middels, pretensiøs forfatter som alltid, alltid kommer ut som en idiot i alle intervjuer, han beskriver seg selv som hevngjerrig og smålig. Jeg skjønner bare ikke hva du snakker om, sf. Virkelig ikke.
Det jeg snakker om er den sympatien de som leser bøkene hans føler for ham. Han virker jo så fin. Alle er på kanten til nesten litt småforelsket i ham. Enda han sier han er en kjiping, liksom.
Det er ikke noe annet enn "jeg syns kjolen min er så innmari stygg jeg " for viderekomne sånn jeg ser det. Han fremstiller seg selv dårlig sånn i utgangspunktet. Men så forklarer og beskriver han igjen og igjen også syns man han er veldig fin likevel.
Det ultimate badguy-trikset såvidt jeg kan se.
Men jeg liker ikke badguys. Og jeg mener at om noe sier det er en hund og fremviser hale, bjeffing og labber så er det gjerne en hund. Knausgård er en kjip dust sånn jeg ser det. Og han fremstiller seg selv som en slags uslepen diamant. Han er ikke det. Han er bare uslepen.
|