Sv: Humant
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Men altså - mener dere virkelig at man skal behandle dyr humant? At det er riktig ord å bruke? Jeg mener ordet "humant" burde brukes om ting som har med mennesker og (med)menneskelighet å gjøre. Dyr syns jeg skal behandles etter gjeldende dyrelover og etter hva som anses for å være riktig i forhold til dyrets art.
Det jeg uthevet er vel nettopp det jeg tenker på som å behandle dyret "humant". At man følger gjeldende [etiske] retningslinjer og vurderer situasjonen ut fra hva slags dyr det er, og sånt - det er jo nettopp humane vurderinger. Og grunnen til at det er "humant" som er ordet, er at det beskriver en handlingen som gjøres ut fra menneskelige vurderinger og retningslinjer.
Jeg synes man skal ha etiske (humane) retningslinjer for hvordan man behandler dyr, og egentlig tror jeg at jeg mener det mest fordi det er galt av mennesker å behandle andre levende vesener uten respekt og omtanke - ikke fordi jeg mener dyr har rett til å bli behandlet godt. Hvis rettighetene lå hos dyrene, i stedet for at pliktene ligger hos menneskene, så burde vi jo også være moralsk forpliktet til å hindre at dyr mishandles av andre dyr, eller at de sulter eller tørster i hjel. Regelverket er begrunnet i hvordan mennesker bør oppføre seg, og slike vurderinger synes jeg det er rimelig å kalle humane.