Sv: Prikker og PM-er
Jeg er ganske enig med deg når det gjelder at det er OK å sende PM-er til folk, men observerer at mange ikke liker slikt. De gangene jeg har fått rødprikker som jeg har følt for å svare på (av ymse grunner), har jeg dels tatt det opp i tråden (og derpå blitt innrapportert for outing, morsomt nok ) og dels sendt en PM, og så får nå folk bare bli sure hvis de vil. (De blir sjelden det, er min erfaring.) Å rødprikke kan absolutt oppleves som å "slamre døren bak seg", men jeg føler meg på ingen måte forpliktet til å la vedkommende stikke av alene selv om de åpenbart ønsker det. (Men rødprikker av typen "DUST!" er det, som du sier, ikke så mye vits i å svare på. De trenger sjelden utdyping. )
Det er litt enklere og kjappere å prikke et innlegg enn å sende en PM, særlig hvis det man skal si er direkte knyttet til innlegget. Men "egentlig" passer jo PM bedre til slikt. Hvis noen stiller et spørsmål på en prikk, hender det jeg svarer med en prikk på et annet innlegg, særlig hvis jeg er travel og det er en liten sak, men egentlig foretrekker jeg PM - da blir det mer oversiktlig.
Jeg har i alle fall ingenting mot å få PM-er med kommentarer på prikker jeg gir, eller på innlegg jeg skriver. Og som admin får jeg rimeligvis en god del PM-er, kanskje flere enn det en "vanlig bruker" får. Jeg tror det varierer ganske mye hvordan folk bruker PM-er (og hva de "føler" om dem).