Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 20:47   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Først og fremst planlegge ukemenyer, sånn at ting handles inn på forhånd og alt er klart.

Så synes jeg faktisk ikke at selve tilberedningen tar så veldig mye lenger tid enn med halvfabrikata osv. Det føles kanskje bare slik, fordi man har flere ingredienser og mer utstyr i sving?

I tillegg lager jeg gjerne store porsjoner og fryser ned reservemiddager. Av f eks. fiskegrateng og lasagne.

Gammel 18-10-10, 21:03   #42
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt tips er også å operere med faste middagsplaner og sørge for å ukeshandle. Det er også lurt å lære seg et par retter som man kan ha "i fingrene". Det er merkelig hvor raskt det går å lage noe man har laget mange ganger.

Jeg kan fint lage suppe og grove pannekaker fra bunn, fordi jeg gjør det hver eneste mandag. Det tar meg maks 30 minutter fra jeg har satt i gang, til den siste pannekaken er stekt.

En annen genial rett er ovnsbakt lags med "rattaouille" og ris eller grov pasta.

Vi har dessuten alltid søt paprika, cherrytomater, mais og agurk tilgjengelig - det er et fint måltid å varme grove fiskekaker og servere dette med ris og rå grønnsaker ved siden av. Evt. smelle sammen en saus til risen hvis man syns det blir litt tørt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:03   #43
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke stor fryser, og kan derfor ikke basere meg på å lage store gryter og fryse ned.

Typiske hverdagsmiddager hos oss:

- kjøttkaker med saus. Kjøttkakene og sausen lager du mens potetene koker opp.
- grønnsakswok med ris. Eventuelt med stekte biter av kyllingfilet til.
- stekt eller ovnsbakt laks. Ovnsbakt tar litt lenger tid, men den passer seg selv.
- fiskegrateng. Trekke fisken, lage hvit saus på kraften og blande det i form med makaroni. Ca 10 minutter i ovnen. Igjen, så har du tid til å lage det mens potetene koker.
- spaghetti med kjøttsaus. Grunnleggende enkel saus, løk og kjøttdeig, eventuelt noen andre grønnsaker i små biter, bruker hermetiske tomater og litt tomatpuré
- spaghetti carbonara.
- "pølsegryte" - grønnsaker og pølser i biter, kokt i buljong, og med ris til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:03   #44
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Tja - dagens middag gikk på 35 min - kjøttkaker, brun saus, poteter, gulrøtter og blomkål.

Fiskesuppe -kutt opp løk, poteter og fennikel grovt, hell over eplejuice & creme fraiche, tilsett buljongterning. Skjær opp fisk i biter og la trekke mens du dekker bord, skjærer opp brød og lager aioli.

Vi har hatt super glede av Middagshjelpen, som leverer 2 handleposer med middag hos oss annenhver mandag.

Gammel 18-10-10, 21:05   #45
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Og frossen grønnsaksblanding i stort kvantum.

Gammel 18-10-10, 21:05   #46
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville også gått for å bruke noe halvfabrikata nå i starten. Jeg lager ikke fiskekaker, kjøttkaker og kjøttboller fra grunnen på en vanlig hverdag, jeg bruker halvfabrikata noen dager, andre dager lager vi enkel mat fra grunnen.
Vi bruker en halvtime - tre kvarter hver dag på mat jeg vil hevde stort sett er god og næringsrik. Mitt beste tips er å lage middagsplan søndag og handle inn stort slik at du vet hva du skal ha når du kommer hjem om ettermiddagen OG har ingrediensene i hus.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:08   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Mitt tips er også å operere med faste middagsplaner og sørge for å ukeshandle. Det er også lurt å lære seg et par retter som man kan ha "i fingrene". Det er merkelig hvor raskt det går å lage noe man har laget mange ganger.

Jeg brukte litt tid i starten, men jeg var rett å slett ikke vant til å lage flere ting på en gang, var dårlig på timing, og klarte ikke planlegge. Da blir det unødvendig slitsomt og stressende. Nå er det flere og flere retter jeg "kan", og da går det så mye fortere og lettere! Og sprøtt nok så synes man det er gøy etterhvert!

Gammel 18-10-10, 21:10   #48
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan fint lage suppe og grove pannekaker fra bunn, fordi jeg gjør det hver eneste mandag. Det tar meg maks 30 minutter fra jeg har satt i gang, til den siste pannekaken er stekt.

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men da er dere småspiste på pannekakefronten? Jeg bruker 30 minutter bare på å steke, og da steker jeg i to panner...

Gammel 18-10-10, 21:14   #49
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skjønner at jeg burde hatt en mye større fryser.....

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:17   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Man kan nesten ikke få for mye fryseplass. Vi har både høyt fryseskap og fryseboks på 400 liter.

Gammel 18-10-10, 21:18   #51
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av carmenzita, her.

Skjønner at jeg burde hatt en mye større fryser.....

Vi også. Vi har bare 3 skuffer under kjøleskapet. Men man må bare innfinne seg med det, vi har ikke plass til mer.

Gammel 18-10-10, 21:19   #52
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men da er dere småspiste på pannekakefronten? Jeg bruker 30 minutter bare på å steke, og da steker jeg i to panner...

Nei, ikke egentlig. Jeg steker stort sett pannekaker til fire voksne og tre barn hver mandag, to-tre pannekaker per person. Vi har induksjonsovn og jeg merker at det korter steketiden kraftig, siden jeg kan regulere varmen opp og ned konstant mens jeg steker.

Jeg smeller sammen røre; grovt mel, litt sukker, litt vaniljesukker, masse melk, litt smeltet smør og lar det svelle mens jeg lager tomatsuppe av en boks tomater med krydder, en boks tomatpuré, honning, balsamicoeddik og krydder. Så står suppen og putrer og godgjør seg mens pannekakene stekes. Jeg begynner stort sett å lage middag 1630, klokken 1700 ankommer hordene og maten er klar.

Gammel 18-10-10, 21:22   #53
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Nei, ikke egentlig. Jeg steker stort sett pannekaker til fire voksne og tre barn hver mandag, to-tre pannekaker per person. Vi har induksjonsovn og jeg merker at det korter steketiden kraftig, siden jeg kan regulere varmen opp og ned konstant mens jeg steker.

Det høres ut som det er praktisk ja, med induksjonsovn. Det var imponerende å steke til så mange, det synes jeg! Men 2-3 pannekaker er jo småspist da, vi spiser 6-7 minst, men har ikke suppe først. Vi har sjelden pannekaker da, må jeg si, for det blir jo ikke en særlig sunn middag på den måten.

Gammel 18-10-10, 21:26   #54
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg syns ikke pannekaker alene er en fullgod middag. Derimot så er en god og kraftig tomatsuppe med kokt egg, etterfulgt av grove pannekaker, en veldig fin middag.

Induksjonovn er generelt veldig praktisk og er gull verdt når det kommer til å kutte matlagingstid.

Gammel 18-10-10, 21:33   #55
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Forresten, det å lage dobbelt opp med middag og fryse ned rester eller lage mye i helgene og fryse ned, er gull verdt. Man kan like gjerne lage to stk lasagner når man først er i gang, og fryse ned den ene. Eller lage dobbel/trippel mengde kjøttsaus og fryse ned, den kan man bruke senere til både pasta, pizza og lasagne, feks.

Siterer denne. Mye av "midag fra bunnen i midtuka" er slike dobbelt/trippelmiddager

Men når sant skal sies, vi spiser ikke middag hver dag.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Man kan nesten ikke få for mye fryseplass. Vi har både høyt fryseskap og fryseboks på 400 liter.

Vi også. På høsten trenger vi det, nå har vi 35 kg lam, 15 kg fisk 4 harer og 5 ryper, ca 25 kg ulike typer renset frukt og bær i fryserne + bakevarer som brød og kaker, samt dobbeltlagde middager.

Gode middager er planlegging, helst fredag-fredag når handelen gjøres på lørdag. Samarbeid, selv om det er mest opplæring mens barna er små, gjør arbeidet hyggeligere. Da kan man prate sammen og småspise litt av oppskåret grønt underveis, og tåler de ti minuttene extra før maten står på bordet.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:36   #56
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg syns ikke pannekaker alene er en fullgod middag. Derimot så er en god og kraftig tomatsuppe med kokt egg, etterfulgt av grove pannekaker, en veldig fin middag.

Helt enig, ikke fullgod, bare god. Derfor opptrer pannekaker adskillig sjeldnere enn 1 gang i uka hos oss, men det gjør heldigvis tomatsuppe også. Jeg øver meg på å like suppe, men jeg synes ikke det er særlig godt. Jaja, det var strengt tatt en avsporing.

Gammel 18-10-10, 21:38   #57
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg er ikke superglad i suppe, men i dag hadde vi hjemmelaget, hot, tomatsuppe, med rundstykker, egg, makaroni, kjøttboller og reven ost til. Da blir det ganske ok! Og med bacon, gulrot, paprika, løk og sellerirot i suppen, så synes jeg det metter greit.

Gammel 18-10-10, 21:39   #58
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er ikke superglad i suppe, men i dag hadde vi hjemmelaget, hot, tomatsuppe, med rundstykker, egg, makaroni, kjøttboller og reven ost til. Da blir det ganske ok! Og med bacon, gulrot, paprika, løk og sellerirot i suppen, så synes jeg det metter greit.

Ja, enig. Jeg lagde en tomatbasert kyllingsuppe forrige uke, som også var ganske god. Og ift tips til hovedinnlegger; å lage suppe fra grunnen av er lettvint, billig og sunt!

Gammel 18-10-10, 21:43   #59
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Fiskesupper er jo bare fantastisk godt! (Grunnen til at jeg ikke serverer fiskesuppe eller kjøttsuppe til pannekaker er at foreldrene mine stort sett spiser middag hos oss på mandager, og pappa er vegetarianer.)

Gammel 19-10-10, 10:16   #60
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aha.. jeg ser at jeg må jobbe med rutinene og få det inn, og ikke legge lista for høyt med en gang. Takk for veldig mange gode tips og triks som hjelper godt på veien mot prosjekt sunnere middager.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.